קאוצינג מתוך פרשת תצוה : “אני משמש/ת דוגמא!”

דברנו בהרחבה בגיליונות קודמים שלהיות מנהיג צריך סיעתא דישמייה ויכולת הנהגה נכונה ובריאה, כזו שתשקם ותועיל ולא תהרוס.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 25.02.21

קאוצינג מתוך פרשת תצוה : "אני משמש/ת דוגמא!"

 

מי יכול לשמש דוגמא? רק מי שמידותיו מתוקנות ויש בו מידת אמת ויכולת הנהגה מתוך תוקף מידת הרחמים. לא כל שתלטן הוא מנהיג, להיפך, הוא יכול להיות סתם חולה רודן בתחפושת.. ולצערי אנחנו פוגשים אותם כפטריות הצצות אחרי הגשם בכל מיני מקומות, כהורים לילדים, כמחנכים, כמנהלי עבודה וכן במשרות ניהוליות גבוהות ובדרגים בכירים שתחתם נמצאים הרבה אנשים.

 

דברנו בהרחבה בגיליונות קודמים שלהיות מנהיג צריך סיעתא דישמייה ויכולת הנהגה נכונה ובריאה, כזו שתשקם ותועיל ולא תהרוס.

 

 

"נאה דורש  – נאה מקיים!"

 

זוהי אמרה השגורה בפינו חדשות לבקרים, אולם האם אנחנו מודעים באמת לאמירה הזו שממש מחייבת אותנו?!

 

"נאה דורש נאה מקיים" היא אמרת חכמינו ע"ה הדנה בהתאמה בין הצהרותיו של אדם, לבין מעשיו, שבו מובנה הפשוט הוא "לא רק שהוא דורש ,מלשון דרשה יפה/כראוי , כלומר נאה דורש אלא הוא גם מקיים את אותם רעיונות יפים/ראויים שהוא דורש , הווה אומר נאה מקיים". נהוג להשתמש בה כשבח למי שתוכו כברו.

 

למעשה אדם חייב לשמש עצמו כדוגמא בטרם יבקש מהזולת דבר כלשהוא. אתה רוצה שילדייך יהיו מנומסים? תהיה בראש ובראשונה אתה מנומס והתנהג במכובדות. את מטיפה כל היום על דיאטות ותוזנה בריאה ואוכל ג'אנקיה בלי סוף.. זו ממש בדיחה. אדם שרוצה שיקשיבו לו ויכבדו אותו מוכרח ראשית כל להוות את הבסיס הראוי שאנשים יוכלו לחקות אותו ולו בשל העובדה שהוא בעצמו משמש דוגמא למופת לאחרים כיצד לנהוג.

 

כפי שכבר כתבתי קל להפריח משפטים לחלל האוויר "אני ואני ושוב פעם אני.." אלא מה אתה??! לא הדיבורים הם אלו שמעידים אלא המעשים הלכה בפועל, כצד אתה מתנהג.

 

במילים אחרות, אם אתה תדרוש אבל לא תקיים בסופו של דבר אנשים לא יקשיבו לך ולא יקבלו ממך, כי בראש ובראשונה מצופה מכל הורה, רב, מחנך, מנהל בעבודה, מנהיג כלשהו – שיהווה דוגמא שלאורו נלך.

 

 

דורש מעצמי!

 

לעומת זאת אם תנהג על פי יושר בסיסי וכנה ותדרוש מעצמך את מה שאתה דורש מאחרים וודאי שהמעשים שלך יפעילו רושם על האחר, הזולת. וגם אם מידי פעם תזגזג הלוא אתה רק בסך הכל בן אדם ולכולנו יש ניסיונות העיקר תיצמד ליושר הפנימי ולהגינות שלך, וכמובן לקחת אחריות על דיבורייך ומעשייך. 

 

 

בריש גלי נכון ומותר לומר שרק צדיקי האמת שדעתם היא דעת תורה הם אלו האנשים שלאורם יש ללכת, להקשיב להם ולקבל מהם. ידוע שהרבה מאד צדיקים דורשים מעצמם בלי סוף, לעומת זאת כלפי הזולת מבקשים לנהוג בקלות וביד רכה יותר.

 

 

בתוספתא מסופר על בן עזאי, שלא היה נשוי, שאמר שמי שאיננו עוסק בפרייה ורבייה הרי הוא כמי ששופך דמים. על זה אמר לו רבי אלעזר בן עזריה, "נאין דברים כשהן יוצאין מפי עושיהן. יש נאה דורש ואין נאה מקיים. נאה מקיים ואין נאה דורש. בן עזאי נאה דורש ואין נאה מקיים. אמר לו: מה אעשה, חשקה נפשי בתורה ויתקיים העולם באחרים".

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

של צוות האתר

הוספת תגובה

הכתבה הבאה

'morgana Fata'באיטלקית, זוהי תופעה הלוציוניסטית, הזייתית, דמיונית שבה אדם מדמיין מרחוק צורה גבוהה מאוד.

Featured Products