קאוצינג מתוך פרשת כי תשא : “התנהגות על אוטומט!”

בעצם הם לא עצרו לחשוב! ואם היו עוצרים לרגע, מתבוננים, ללא חיפזון ומשקיעים מחשבה היו מבינים שיש פה טעות. שהרי החיפזון הוא מן השטן, וסוף מעשה במחשבה תחילה.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 04.03.21

קאוצינג מתוך פרשת כי תשא :  "התנהגות על אוטומט!"

 

"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ" (שמות לב א)

 

משה רבנו היה אמור לרדת ביום הארבעים מהר סיני. אולם בני ישראל התבלבלו בספירה וחשבו שהיום כבר הגיע, בא השטן בלבל וערב אותם, הראה להם מיטה פורחת באוויר שעליו מונח לכאורה משה והוא אינו בן החיים.

 

נבהלו מאד ובמקום לבדוק לשאול ולחקור האם הדברים נכונים, באו מיד לאהרון הכהן ובקשו ממנו לעשות אלוקים אחרים, עגל הזהב.  וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ.

 

בעצם הם לא עצרו לחשוב! ואם היו עוצרים לרגע, מתבוננים, ללא חיפזון ומשקיעים מחשבה היו מבינים שיש פה טעות. שהרי החיפזון הוא מן השטן, וסוף מעשה במחשבה תחילה.

 

 

החיפזון הוא מן השטן!

 

עצור רגע! לאן אתה ממהר.. תבדוק את הדברים היטב לפני שאתה מתפרץ ועושה שטויות ומחריב עולם..!

 

משלי יט ב: "גם בלא דעת נפש לא טוב ואץ ברגלים חוטא". אץ הוא במובן השלילי. משלי כח כ: "איש אמונות רב ברכות ואת להעשיר לא ינקה"

 

 

כל עכבה היא לטובה

 

כמה פעמים ראינו בחוש שכשאר עסקה כזו או אחרת נדחית, או אפילו שידוכים וורט באה אחרת טובה יותר מזו קודמתה. גם אם באותו הרגע לא ממש ראינו זאת ואפילו הצטערנו.

 

 

התנהגות על אוטומט

 

אז מה יש לנו פה? הזריזות אומנם מעלה טובה ואפילו צובה מאד, זריז למצוות, כמו למשל אברהם אבינו בעקידת יצחק שלא התמהה אלא אף קם מוקדם בבוקר לצאת לדרך ככתוב, "וישכם אברהם בבקר" (בראשית כ"ג, ג).

 

יש הבדל עצום בין מידת הזריזות שהיא חשובה ביותר, ומראה שאדם הוא חרוץ, זריז ופעלתן לעומת התנהגות על אוטומטית שהיא התנהגות בחופזה, ללא מחשבה , ובעיקר מתוך הרגלים רעים ופועל ללא שכל כמו רובוט.

 

לפני פעולה , ומן הסתם ככל שהיא חשובה יותר, יש להשקיע מחשבה, כיוון, מטרה, תכלית, דרכי פעולה והתמודדות. לא לפעול מתוך הבטן ובחופזה שהיא מובילה רדת שחת שכוללת המון טעויות, וכידוע על טעויות אחר כך גם משלמים.. ולפעמים גם ביוקר – כמו עגל הזהב, שעד היום אנחנו משלמים את מחיר החופזה והטעות הפאלית של דור המדבר.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה