אתה הקברניט של חייך
כוח המחשבה. כוח הדיבור. כוח הרצון. הכוחות שלך שנמצאים בך, ואתה - הקברניט של חייך, מוכרח לנווט לחוף מבטחים, אחרת ההתרסקות מובטחת.
כוח המחשבה. כוח הדיבור. כוח הרצון. הכוחות שלך שנמצאים בך, ואתה – הקברניט של חייך, מוכרח לנווט לחוף מבטחים, אחרת ההתרסקות מובטחת. תעיף את עצמך לגבהים בעזרת הכוחות האלה שנתן לך הבורא. תבחר נכון. וכפי שאומר רבי נחמן, “העיקר הוא הרצון”, ישנם כמה דרגות ברצון , מהקטנה ביותר שאינה מביאה לידי מעשה, ועד לשינוי טוטאלי “אין דבר העומד בפני הרצון“. והעיקר שהרצון יהיה לקדושה ולשם שמיים: לבטל את רצוני מפני רצונו יתברך; שיאירו בנו רצונות של קדושה, וחשקים לכסוף לתכלית שלשמה נוצרנו.
כוח הרצון משמעותו וחשיבותו להצלחה בחיים. כוח בחירה הוא כוח הרצון ועיקרון העונג = סוד ההצלחה!
כוח הרצון הוא בין הכוחות העיקרים והחשובים שבאדם, אם לא החזק מבניהם. כשיש כוח רצון יש את הכל, לעומת זאת כשאין כוח רצון ו/או לא מספיק חזק זה לא יחזיק מעמד, רוצה שינוי? תתחילי לעורר את כוח הרצון!! ונבאר את הדברים.
“בדרך שאם רוצה ללכת מוליכין אותו” ההנהגה בעולם מושתת על יסוד עיקרי שנתן לנו הקדוש ברוך הוא , יכולת הבחירה. האדם רשאי לבחור בחייו מה לעשות ולאן לפנות, כאשר מולו נמצא הציווי, “תן דעתך שלא תחריב עולמי“. כלומר ההנהגה מכוונת אותנו לכיוון טוב, נכון, מובחר, מבורר, טוב ואיכותי – ואנחנו “רק” צריכות לבחור..
אומר הרב שלום ארוש, פרשת השבוע “בהעלותך” פותחת בעניין מעשה המנורה. אחד הכלים המורכבים ביותר להכנה שבה היו פרטים מורכבים ועדינים שהייתה צריכה להתבצע במקשה אחת. נשאלת השאלה כיצד ניתן לבצע מלאכה כ”כ סבוכה, ולמרות שהשם הסביר לו עדיין התקשה. כיוון שהתקשה אמר לו הקדוש ברוך הוא “טול כיכר זהב והשליכו לאור(לאש) והוציאהו והיא מעצמה נעשית”, כלומר מעצמה תיעשה. לקח משה את כיכר הכסף השליכה לאש ואמר: “ריבונו של עולם, הרי כיכר כסף בתוך האש, כשם שאתה רוצה כן תעשה“. מיד יצתה המנורה העשויה כתיקונה. שואל “השפת אמת”, אם לבסוף נעשתה המנורה מאליה, מדוע היה צריך השם יתברך להראותה למשה? הרי עשיית המנורה הייתה מעשה מורכב שלא היה בכוחו של משה, ומשה לא ידע כיצד להיעשותה. אבל הייתה עוד בעיה, שהוא אפילו לא ידע מה לרצות, למה לשאוף – וככזה, מאיפה מתחילים ואיך ממשיכים? כי כוח הרצון הוא המניע העיקרי בעשייה או בחוסר עשייה, ועל כך הנושא בפרשתנו יקירותיי.
מוסיף השפת אמת, “רק אחרי שהשם הראה לו והבין, נהיה לו הרצון והחשק וכך המנורה נעשתה בדרך ניסית. ואם לא היה לו את הרצונות לא הייתה המנורה נעשית מאליה”. יסוד נפלא אנחנו צריכות לקחת לחיים – עיקר העשייה היא על ידי הרצון בלב ובנפש באמת. וזה נכון בכל דבר ודבר, שכאשר אדם רוצה באמת בלב ובנפש, ומכוח הרצון שלו מתחיל לעשות מה שהוא יכול לעשות, שאר העבודה שאינו יכול לעשות נגמרת מאליה. השם יתברך עושה בשבילו, והעבודה נעשית מעצמה ולא בכוחך!
אם בן אנוש אינו יכול לבנות מנורה מדוע השם ציווה את משה? זה הרי אינו בכוחו. גם מכאן אנחנו לומדות יסוד חשוב לצמיחה מטאורית בחיים! כל הדברים שבקדושה כולם אינם בכוח האדם וכך בכל מצווה, אלא כמו שאומר רבי נחמן – רק העיקר הוא הרצון להיות רצונו חזק ותקיף תמיד להתקרב אליו יתברך, וממלא מקבלים משמיים עזרה, סיוע, יכולת כוח, עזר.
ביד האדם לעורר את רצונו ולהגיע לרצון חזק ותקיף, למרות כל הקשיים ואם כך זה ממלא יעשה את הכל! ותהיה לאדם ניסים גלויים וסייעתא דישמייה רבה. רק תרצה. תרצה באמת! תרצה בכל כוח הרצון! רצון הרצונות!
ישנו חוק רוחני בבריאה, “בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכין אותו”. תרצה את הדבר בשלמות – תקבל! רק תרצה את הדבר ומיד תקבל. שמנה לב, לא מבקשים על הדבר אלא על הרצון. למשל, “בורא העולם, אני רוצה לרזות ולאכול אוכל בשביל שיהיה לי כוח לעבוד אותך, להיות בריאה, חזקה וזריזה ולא לאכול בשביל תאווה”. כי אדם יכול לבקש שיפסיק לו התיאבון ואז חלילה יחלה, לכן לבקש על רצון טוב לבטל את תאוות האכילה ושהגוף יהיה בריא.
משך חודשים התפללתי שלא אצטרך ללדת עם אפידורל, כוונתי הייתה שאלד בקלות רבה שאפילו לא אזדקק לזריקה, וכך בקשתי “ריבונו של עולם תעזור לי שאלד ללא אפידורל”. ואכן כך היה, ילדתי בלי אפידורל בלידת וואקום ומלקחיים. קבלתי את ‘אשר בקשתי’ בצער ובכאב– וזו הייתה כוונתי בכלל.. לכן יש לדקדק היטב בבחירת המילים ולא רק בכוונה עצמה!
בספר “עץ הדעת” כותב מו”ר הרב שלום ארוש שעיקר הבחירה הוא ברצון, כוח זה הוא הגבוה מל כוחות האדם. ואם ידע להשתמש בכוח זה שניתן לו, יהיה חיל מיומן לשרד את כל מלחמות היצר הרע ולצאת כשידו על העליונה. כי הרצון הוא הנשק החזק ביותר.
מכוח הרצון, שהיא הספירה הגבוהה ביותר, ספירת הכתר, יורד כל ההשפעות שהן כוחות הנפש של האדם. כתר מורכב מאמונה, עונג ורצון. שלושתם יחד הם שורשי כוחות הנפש, כאשר האמונה מפעילה את כולם ונמצאת מעליהם. כשאדם מאמין במשהו, הוא מקבל רצון אל אותו דבר, האמונה שדבר זה יגרום לו לעונג ויעשה לו טוב, מעוררת אצלו רצון לדבר (רצון לאכול, לישון, לטייל, הקים משפחה, משרה נחשקת) שיעשו לו את החיים טובים יותר והמציאות תהיה נעימה לכן רוצה בהם. לא סתם אדם רוצה משהו, הידיעה שאתו דבר יביא לו תענוג, הוא שורש הרצון שלו. זה נקרא “עקרון העונג“, שהכוח המניע את האדם לעשות דברים הוא הידיעה שאותם דברים ייסבו לו עונג. אבל לאמונה יש כוח נוסף. בכוחה להניע את הרצון גם במצב שבו האדם לא רואה עונג קרב ובא. לאמונה יש כוח לגרום לאדם לדלג על עקרון העונג, ולכן היא שורש כוחות הנפש. היא פסגת הכתר האנושי. כוחה של האמונה לבטל מהאדם את הציפייה לתוצאה של עונג מידי כאן ועכשיו – זה מה שעושה אותה לראש לכל כוחות הנפש. האמונה מניעה את הרצון. לכן תשאפו תמיד לשורש הדברים שהיא פסגת המהות – “האמונה”.
מהי תאווה? אלו הם רצונות של האדם שטרם עבד על מידותיו. תאווה זה גם רצון, אבל רצון שלילי, לא טוב. לאדם יש לו כל מיני סוגי תאוות. כמו למשל: תאוות כבוד, כסף, אכילה, שינה, ניאוף(נשים), הימורים, התמכרויות ועוד
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור