שיגרה עליזה

נמצאים אנו בפתחו של חודש מרחשוון - החודש המסמל ביותר את השגרה. אם תרצו, איזשהו פרוזדור בין הלולב לסופגנייה. בין הסוכה לחנוכייה, בין הירידה לסוכה לעלייה במשקל.

3 דק' קריאה

רפי כהן

פורסם בתאריך 08.11.21

מפנקסו של יועץ זוגי [7] מאת: רפי ב"ש כהן.

ימי השגרה והשעמום העליזים.

 

נמצאים אנו בפתחו של חודש מרחשוון – החודש המסמל ביותר את השגרה. אם תרצו, איזשהו פרוזדור בין הלולב לסופגנייה. בין הסוכה לחנוכייה, בין הירידה לסוכה לעלייה במשקל. חודש סטייל – צב כזה.. גם בקצב וגם בהתכנסות בבית. דומה שכשנשאל עוברי אורח, מה מסמלת עבורם השגרה? יענו על אתר בני האדם, לאחר פיהוק ענק : 'שחיקה, דכדוך, עייפות, חוסר רצון, אנטי – טזה לריגוש, וחוויה'. [..הם יכלו להמשיך עוד ועוד, אך נרדמו.] כמו כל תחום בחיים, גם הזוגיות פגיעה מן השגרה. לדוגמה, כידוע עניינה של טהרת המשפחה, מאפשרת לנו התחדשות. הציפייה וההמתנה גורמים להרגשת – 'כלה בחופתה'. אך למרות חשיבותה של היציאה מן השגרה, נלמד על חיוניותה של השגרה עצמה.

 

שגרה – שדרה – ראשית מן המפורסמות בתורת הנפש, כי השגרה הינה חוף מבטחים לנפשו של האדם. השגרה מעידה על יציבות. שמיטת השגרה כמוה כשמיטת הקרקע תחת רגלינו. השגרה היא הבסיס לתחושת הביטחון של האדם. השליטה שיש לאדם בבניית שגרת יומו, הינה 'פקטור' [-'שחקן'- גורם משפיע.] מרכזי, בתחושת אושרו של האדם.

 

כמי שליווה את אשתו הראשונה לפני כעשור בהתמודדות עם מחלה קשה, עד לווייתה אותה בדרכה האחרונה בגיל 25 לחייה, ועוד כל מיני אתגרים משפחתיים ובריאותיים, יודע עד כמה מוערכת השגרה. יודע כמה כיף, פשוט לישון בלילה בלי להזדעק SOS לבית החולים ב-2 בלילה מכאבים. כמה כיף לשתות סתם כך לשתות כוס קפה, להתפלל, ללמוד, להפריד – כי הילדים שוב הולכים מכות. תחשבו על זה..

 

בוםם טראחח. שניה, שניה, הילדים שוב רבים.. 'כן, למה את בוכה'?.. מה? הוא משך לך בקוקו? / בואיי'נה.. כן, כן אתה. אתה לא שומע?! .. מה – מה? למה משכת לה בקוקו?.. אהה.. היא משכה לך ב'אוזן'? סתם?! סתם?! בלי כלום?! עברת 'תמים' לידה והתחשק לה למשוך לך באוזן?! .. אהה.. אז תגיד שדחפת אותה! 'טלית' של אבא! טוב, עכשיו, עד שאבא גומר לכתוב, אתה בסלון והיא בחדר! / .. מה?… לא, לא. אתה בסלון והיא בחדר! .. עוד פעם 'למה'?! כי ככה אבא אמר!  ['אני אומר לך אשתי, דיי, דיי, אין לי כבר כוח.. אוףף, זה לא ילדים. זה נינג'ות.. ל-מי שאמר 'ילדים זו שמחה' היה חוש הומור משובח'..]  לא, לא לפתוח! תיסס.. תיסס.. תיסגור ת'דלת עכשיו! כן עכשיו ברגע זה! [טראחח] תודה'.

 

כן. סליחה קוראים יקרים. אז איפה היינו. אהה, כן סליחה.. היינו בלחשוב על זה כמה כיף שהילדים הולכים מכות..

 

השגרה כבסיס לשבירת השגרה – נכון, כפי שפתחנו, כי שבירת השגרה גם היא חשובה. כי למרות חשיבות השגרה בבניית הרגשת הביטחון כפי שכתבתי, אין סתירה לכך שהיא – השגרה, גם קטליזטור [-'זרז'] לשחיקה, בלימת היצירתיות והיחלשות ניצוץ החיים. ועל כן חשוב מאוד לחיים בכלל וגם לזוגיות בפרט, לגוון ולהיות יצירתיים. איני רוצה לחטוא בחטא – רבים, הנותנים עצות כיצד להיות יצירתיים – מטיול בחו"ל ועד הדרכת סחיטת תפוזים [-אמיתי]. אני חושב שברגע שתהיו יצירתיים על פי הצעותיי, הרי שאיבדה היצירתיות את משמעותה – שכן יצירתיות הינה דבר שיצרתם בעצמכם. זה כמו לחקות אישיות מקורית. זה אולי נחמד, אבל שכחתם שזה כבר לא מקורי אלא רק חיקוי. זאת ועוד, כל אחד יודע מה מגוונו. מה מדליק לו ולאשתו שתחיה, את הניצוץ.

 

אך מה שבאתי לומר, כי גם ביצירתיות – הגיוון – והיציאה מהשגרה, יש לשגרה תרומה מכרעת, שכן כדי שתהיה יציאה מהשגרה, צריך קודם שגרה. כלומר צריך שגרה ורק אז, היציאה ממנה, מהווה גיוון. אך אדם שבתמידות אינו חי בשגרה – מין 'עפיפון' כזה, המשוטט לכל הכיוונים, אין ערך ל-אי הליכתו בתלם.

 

השגרה והשעמום יפה לבריאות- הן אמת כי חז"ל קבעו כי 'השעמום מביא לידי חטא', אך כנראה שבמשורה, הענין מבורך.. כידוע בעידן הטכנולוגי הנוכחי 'אין רגע דל'. הטכנולוגיה מזמינה לנו חברים וקהילה לרוב, כיף וענין, וזה 'מגניב' לכשלעצמו. אך חוסר התקינות בעניין, מתחיל, כשיש 'נגיסה' במימד האנושי של בהייה – חסרת – תכלית. הכירו את הפעולה הקריטית לבריאותנו הנפשית: השעמום! מחקרים מצאו כי לחץ דם נמוך, סטרס [-הרגשת דחק] נמוך ויצירתיות יוצאת דופן, היו מנת חלקם של המקפידים על כמה רגעי – 'משעמם לי'. על כן, כפי שיש 'תענית אוכל', ו'תענית דיבור', כדאי לבצע 'תענית שעות' של 'תענית טכנולוגית'. כבו את הטלפון ודומיו. מלבד ירידת המתח, תופתעו מהרעיונות היצירתיים שיעלו בעת זו.

 

אז בפעם הבאה שהצוציק רוטן ברטינה הנצחית: 'מצ'עמם לי' [ויש נוסחאות: 'מסעמם לי'.] הפטירו : 'עדייך לגדולות'.    

 

לסיכום: השגרה אינה שיג-רע. והשעמום אינו ענין שמום.    

הכותב, רפי ב"ש כהן, הינו יועץ זוגי מוסמך שסיים בהצטיינות את לימודיו וקיבל המלצה נדירה מהמנהל האקדמי [בו העיד בין הייתר על היותו מן 'העשירון העליון של הכיתה'.] – ומיזה מספר שנים שמקיים 'גמ"ח יעוץ זוגי' – על ידו כבר נהנו, עשרות זוגות. [בטלפון ובמייל חינם. ולפגישות, מחיר סמלי.] – REFAELC37@GMAIL.COM