עזות דקדושה
מה ההבדל בין עזות דה קדושה לחוצפה רוחבית וקלוקלת שמקורה בעזות של הסיטרא אחרא? קאוצ'ינג מפרשת השבוע.
קאוצינג מפרשת השבוע – פרשת "תולדות" – עזות דה קדושה!
לפעמים נקרים בדרכינו מצבים וסיטואציות בהם אנו נצרכים לגלות כוחות נפש מיוחדים שיש בהם התנהגות לא שגרתית ואפילו יוצאת דופן. עלינו לגלות עוז ועזות, גבורה, אומץ וביטחון כדי להצליח במשימה. אם כן, מה ההבדל בין עזות דה קדושה לחוצפה רוחבית וקלוקלת שמקורה בעזות של הסיטרא אחרא?
במשנה בסוף מסכת סוטה נמצא רשימה של תופעות, המתארות מצב שיהיה בעקבות המשיח. "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא" היינו בסוף הגלות, לפני ביאת המשיח.
התופעה הראשונה הנזכרת שם היא: "חוצפא יסגא", כלומר החוצפה תגדל. המושג "חוצפה יסגא" יש לו משמעות אדירה. בדרך כלל משתמשים במושג "חוצפה" לאמירה קשה, התנהגות מזלזלת ופוגעת, כפיות טובה, או גילוי של עזות שלילית, ביטוי של אלימות – פיזית או מילולית, דיבורי קללות וכיוצ"ב .
"נערים ילבינו פני זקנים, וזקנים יעמדו לפני נערים. בת קמה באמה וכלה בחמותה… ואין הבן מתבייש מאביו". "העזות תרבה". ועוד. אלו נראות כפירוט והרחבה של "חוצפא יסגא". תופעות אלו, לצערנו, בולטות בדורנו, בכל קשתות וגווני האוכלוסייה הנרחבת וללא יוצא מן הכלל.
בפרשת השבוע נלמד מרבקה ויעקב מהי עזות דה קדושה ועד כמה היא חשובה, עד כדי כך שבמעשה זה זכה יעקב בבכורה ובכל הברכות של יצחק שהן עומדות לנו לדורות ולנצח נצחים.
רבקה שומעת את השיחה בין יצחק לעשו שבו הוא מבקש ממנו ללכת לצוד לו צידה, להכין מטעמים ובטרם ימות לקבל את הברכות. רבקה מזדעזעת כולה, כי היא יודעת ומבינה היטב מיהו עשו הרשע, הרוצח והנואף שנמצא בביתה ויודעת שיעקב הוא זה הראוי לברכות.
רבקה קוראת מיד ליעקב ואומרת לו , קום ולך מיד לצוד ואני אכין מטעמים לאביך, אני יודעת אילו תבשילים ותבלינים הוא אוהב ועלייך לשמוע בקולי! רבקה ממש מצווה את יעקב להקשיב בקולה ולעשות את כל אשר היא דורשת ממנו. רבקה להוטה בכול כוחה ונפשה שיעקב ואך ורק יעקב יקבל את הברכות. היא גם מודעת היטב למשמעות שאם חס וחלילה עשו הרשע יקבלן.
יעקב מפחד מאד. מצד אחד עליו לקיים מצוות כיבוד אב ואם. שהרי רבקה אמו ממבקשת ממנו בקשה גדולה ועזה שכזו, אשר כרוכה בה סכנה ממש ומידית, ומאידך, מן הצד השני, הוא חושש מקללת אביו הצדיק שאם יגלה את המעשה ויקללהו. שהרי ידוע שקללת צדיק מאד נחשבת בשמיים והיא מסוכנת ביותר, ומכך יעקב הצדיק, התמים ועדין הנפש חשש ומאד.
ואז רבקה אמנו עליה השלום מגלה תושייה רבה ועושה מעשה אמיץ ובזכותה אנחנו, כל עם ישראל מקבלים את הברכות.
"וַתֹּאמֶר לוֹ אִמּוֹ עָלַי קִלְלָתְךָ בְּנִי אַךְ שְׁמַע בְּקֹלִי וְלֵךְ קַח לִי" (בראשית כז' יג'). רבקה אמנו עליה השלום מגלה כאן עזות דה קדושה יוצאת מן הכלל וחשובה ביותר. עזות יוצאת דופן שהיא חיובית מאד ונצרכת ביותר. רבקה מוכנה למסור את חייה ועושה מסירות נפש עצומה ובלבד שיעקב אבינו יקבל את הברכות. היא מוסרת נפש ממש. (אנחנו יודעים מה קרה לרחל אמנו שהסתירה את הפסלים ואשר נפטרה בלידתה בגלל קללת יעקב הצדיק).
זוהי שעת כושר חשובה ביותר! רבקה יודעת ומבינה היטב שזוהי הזדמנות חד פעמית, אחת ויחידה בטרם יצחק יסתלק מן העולם. זוהי נקודה מאד מהותית בבחינת צומת – לכאן או לכאן. כלומר יעקב מקבל את הברכות או חלילה עשו הרשע. רבקה יודעת בכדי שיעקב יקבלם היא חייבת לעשות מעשה נועז! מעשה מיוחד שבו היא מוכרחה למסור את נפשה! והיא לא חושבת פעמיים!
נמצאים על המאזניים הברכות היקרות מפז של יצחק אבינו, ורבקה אינה מוכנה בשום פנים ואופן שעשו הרשע יקבלם, לכן היא מנחה ומתדרכת את יעקב בדיוק רב מה לעשות ואף מגלה נחישות, אומץ, גבורה וביטחון רב באומרה לבנה, אל תדאג אם אביך חלילה יקלל עליי הקללה!
ממעשה מעצים ונפלא זה אנחנו יכולים ללמוד המון. כאשר אנחנו נמצאים בסיטואציה בה התשובה ברורה ונהירה לנו, אולם מצריך פה מסירות נפש, אומץ, עזות, אל לנו לפחד אלא לסמוך על האינסטינקטים הבריאים שלנו ולעשות את המעשה הנכון בדבר השם!
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור