הסביבון של רבי נחמן

בארץ נהוג לרשום על גבי הסביבון את האותיות נ', ג', ה', פ' – כלומר, נס גדול היה פה. לעומת זאת בחוץ לארץ נוהגים לרשום נ', ג', ה', ש' – כלומר, נס גדול היה שם.

1 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 14.12.20

בארץ נהוג לרשום על גבי הסביבון את האותיות נ', ג', ה', פ' – כלומר, נס גדול היה פה. לעומת זאת בחוץ לארץ נוהגים לרשום נ', ג', ה', ש' – כלומר, נס גדול היה שם.

 

רבנו רבי נחמן הקדוש, (ספר שיחות הר"ן אות מ' ) מבאר שמהות הסביבון היא דווקא כאשר רושמים את האות ש', כלומר שם.

 

רבי נחמן מסביר שהמיוחדות של הסביבון היא התנועה שלו; בתחילת ההנעה, כלומר הסיבוב , יש לו צד אחד קרוב וצד אחד רחוק, ואז הוא מתחיל להתנועע, להסתובב ואז מה קורה? הקרוב נהיה רחוק, והרחוק נהיה קרוב, וכאשר הוא נופל הלמעלה נהיה למטה, והמטה-מעלה.

 

במילים אחרות התנועתיות של הסביבון, הסיבובים שלו משנים את הצדדים והכיוונים למפרע.

 

ברור לנו ומובן שהתנועה, הסיבוב של הסביבון אינה נעשית מאליה, אלא ישנה יד אשר מסובבת אותה..

 

וכאן המשל והנמשל – המשל הוא הסביבון לעולם שבו אנו חיים, והסיבוב והתנועתיות עצמה היא הנמשל שבה יש כוח שמסובב ומפעיל את הכל.

 

עולם שבו כל הברואים חוזרים חלילה, מתגלגלים ומתהפכים ומסתובבים מזה לזה ומזה לזה, מעליון לתחתון, מתחתון לעליון, שמאלה ימינה, ימינה שמאלה.

 

וכלל הברואים נכללים בארבעת אותיות אלו, ה, נ', ג', ש' – שהם ראשי תיבות היולי, נבדל, גלגל, שפל (להרחבה ראה שם מה שהסביר בזה).

 

מובן ונהיר לנו שהתנועה של הבריאה לא נעשית מאליה, אלא ישנה יד אשר מסובבת אותה.. והוא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו. שמסובב ומניע את כל הבריאה למקטן ועד גדול.. ומכל הכיוונים האפשריים.

 

 

ולסביבון עצמו, כאשר הילדים ואנו מסובבים את הסביבון עלינו לזכור תמיד את הסמליות הרוחנית הזו שרבי נחמן מדבר עליה, שיש סובב ומסובב.. ויד מניעה את כל הבריאה כולה. זהו הנמשל.

 

חג אורים שמח ומבורך, ושיהיו לנו רק סיבובים טובים בחיים והנעות מוצלחות כלפי מעלה! והשם יהיה בעזרנו לבחור כיוונים טובים לחיינו ובחיינו.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה