“אני יוסף”

כיצד יש לנהוג כאשר אנחנו נמצאים במצב דומה, כלומר שחווינו משבר ביחסים בינאישיים ויש קצת מטען על הלב, סערת רגשות ומועד הפגישה מגיע.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 01.01.22

“וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹקים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב” (בראשית נ,כ )

חייך… תן חיוך.. כן אחד גדול כזה שנמתח על כל הפנים, שרואים לך את השיניים הכל לטובה! אחיו של יוסף זרקוהו לבור, הוא נמכר לעבד במצרים, פתר את חלומות פרעה ובין רגע עלה לגדולה והפך לשני במלכות, לנסיך מצרים (כתבנו בהרחבה בגיליון הקודם על מוטיב “ויריצהו מן הבור”).

בפרשת השבוע, התורה מספרת לנו על מעמד מבין המרגשים ביותר שבו יוסף ואחיו נפגשים ומתוודעים. התורה מרחיבה בתיאור הפגישה כדי ללמדנו כיצד יש לנהוג כאשר אנחנו נמצאים במצב דומה, כלומר שחווינו משבר ביחסים בינאישיים ויש קצת מטען על הלב, סערת רגשות ומועד הפגישה מגיע.

יוסף מלמד אותנו כמה יסודות בסיסיים וחשובים. כאשר הבין שאינו יכול להתאפק יותר מאחר והגיע העת לגלות להם מיהו ביקש מכל הניצבים והעובדים לצאת מן החדר. הדלתות נסגרות והם נשארים בפרטיות כיאה וכנאה למעמד. הו אז הוא מרשה לעצמו לשחרר את הרגשות ופורץ בבכי עז שנשמע בכל הארמון. לאחר מכן הוא מתוודע ומציג את עצמו ובפרט מדגיש וחוזר על דברי האמונה.

“וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו”. אחד מהפירושים של המילה “אני”, כלומר נשארתי מי ומה שאני, אני עדיין אחיכם הבן של יעקב אבינו, אני עדיין אותו הנער למרות שאני נסיך ושליט מצריים, אני עדיין יהודי צדיק וקדוש כפי שהייתי בית אבי, לא השתנתי כהוא זה. יוסף ממשיך, מחדד ומסיר ספק מעל ליבם באומרו אני יוסף אחיכם שמכרתם אותי מצרימה..

מציין בפניהם שאין להם מה להיות עצובים על המכירה, כי כך רצה השם וגלגל את כל הסיפור הזה שיוסף יהיה שליט מצרים בשנות הרעב. ושוב יוסף חוזר ושונה את האמונה באומרו אליהם, לא אתם עשיתם רעה אלא ככה השם רצה! לא אתם שלחתם אותי אלא הקדוש ברוך הוא עשה את הכל לכן גם אני מראש סלחתי לכם (בשלון עבר) ואיני כועס ואין על מה כי הכל מהכל מאת השם יתברך!

עוד יסוד חשוב שאנו למדים, מה שנראה לכם לרעה, כלומר שזרקתם אותי לבורא, בסופו של דבר יצא מזה מכרה של זהב שנהייתי נסיך, כי באמת אנחנו לעולם לא יכולים לדעת כיצד יתגלגלו הדברים ומה השם יתברך מתכנן לנו. אנחנו כן צריכים לזרוק את השכל ולהפעיל את שריר האמונה כפי שרבי נחמן מלמד אותנו, “היכן שנגמר השכל מתחילה האמונה..” וכו אז מתחילים גם להצליח ויש ברכה! 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה