די לדיאטות!

רובן הגדול של הדיאטות לא מצליחות לטווח הארוך. בכל פעם יוצאת לשוק דיאטה טרנדית חדשה שמבטיחה לנו להיראות כמו בפרסומות. למה לי זה לא קורה? למה דווקא אני לא מצליחה?

2 דק' קריאה

דנית מילנר

פורסם בתאריך 26.11.19

שמתם לב מה קורה לאנשים שנמצאים בתהליך של דיאטה כלשהי?

ישנם מספר הרגלים ומאפיינים אישיותיים שבאים אצלם לידי ביטוי במהלך הניסיון לרדת במשקל:

 

הם בדרך כלל מאמצים באדיקות את משטר הדיאטה החדש, נלחצים מכל סטייה קלה מתוכנית ההרזיה שקיבלו ומתאכזבים מעצמם כשהם לא מצליחים לעמוד בדיאטה באופן אבסולוטי ללא נפילות.

 

כלומר, הם יספרו קלוריות באופן אובססיבי למדי, ישקלו כל מנת גבינה או טונה בחרדה, יתעסקו כל היום באוכל ובבלימת ההשתוקקות אליו, בלי להבין שדווקא כל ההתנהלות הדיאטטית הזאת היא גם זו שתביא לכישלונה הוודאי.

 

וכך, מתוסכלים מניסיונות דיאטה כושלים, ובעיקר מעצמם, הם חוזרים לאכילה כפייתית ולא מבוקרת ושוברים לגמרי את כל כללי האכילה המגבילים.

 

המציאות הפרדוקסלית היא שדווקא הדיאטות מנציחות את הרגלי ההשמנה של אנשים בעלי עודף משקל. מחקרים בתחום מצביעים על כך שדפוסי התנהגות של חוסר גמישות ומקובעות מאפיינים אנשים שמנים.

 

במשך השנים אנחנו מסגלים לעצמנו הרגלים רבים. הרגלים שיתכן ואנחנו אפילו לא מודעים אליהם. כל ההתעסקות בדיאטה כזו או אחרת לא תועיל, משום שהרגלי האכילה והפעילות הגופנית שלנו לא השתנו. הם מושרשים ונתמכים על ידי רשת של הרגלים נוספים שקשורים כולם זה בזה והם אלה שמקשים עלינו להשתנות ולרזות. הסוד הוא לשנות בהדרגה את ההרגלים שסיגלנו לעצמנו לאורך השנים.

 

נמצא שאנשים רזים הם אנשים שפתוחים יותר לשינויים וסתגלניים יותר, לעומת אנשים שהם נוקשים והחלטיים.

 

גמישות התנהגותית היא היכולת לבחור להתנהג בצורה הנכונה ביותר במצב מסוים ולנסות דרכים חדשות להתמודדות עם מצבים שונים, במקום לפעול מתוך הרגל או אינסטינקט.

 

הנתונים מצביעים על כך שכ 95% מהאנשים שעושים דיאטה חוזרים למשקלם כשנה לאחר מכן, ובמקרים רבים משמינים לאחר הדיאטה יותר.

 

המעגל הזה, של דיאטה – אכזבה (שמביאה איתה אכילה מנחמת) – השמנה ושוב דיאטה שמובילה לאכזבה ולהשמנה, חוזרת אצל רוב האנשים בארץ ובעולם.

 

רובן הגדול של הדיאטות לא מצליחות לטווח הארוך. בכל פעם יוצאת לשוק דיאטה טרנדית חדשה שמבטיחה לנו להיראות כמו בפרסומות. המשווקים יציגו לנו סיפורים על אנשים אמיתיים כמונו שכביכול היו שמנים בעבר ולאחר שהשתתפו בתכנית ההרזיה ופעלו לפי כללי הדיאטה, הם ירדו פלאים. מה שמעלה אצלנו את השאלה: למה לי זה לא קורה? למה דווקא אני לא מצליח? ומביא אותנו למסקנה שאם הדיאטה הצליחה לאחרים, כנראה שהבעיה היא בי.

 

לכן, מספר חודשים לאחר מכן, כשלא נצליח להתמיד בדיאטה ולאחריה אפילו נשקול יותר, נחוש אכזבה עמוקה מעצמנו וייאוש עצמי.

 

אז תקשיבו טוב: הכישלון אינו שלכם – הדיאטה היא זו שנכשלה!

 

 

רובן הגדול של הדיאטות לא מותאמות כלל לאורח חיים בריא ומאוזן לטווח הארוך. שיטת האכילה שלהן מעודדת כפייתיות, גורמת לתת תזונה, יוצרת תופעת יו-יו של תנודות במשקל, מפתחת כמיהה והשתוקקות גדולה יותר לאוכל, מובילה לתחושות רעב וסבל ואף לדיכאון, מגבירה את הסיכון להתפתחותן של הפרעות אכילה, עלולה לגרום לנזק בריאותי, משבשת את קצב חילוף החומרים כך שמזון רגיל יכול לגרום להשמנה.

 

ויתרה מכך, ירידה חדה במשקל, כמו בדיאטות בזק שאינן חלק מאורח חיים קבוע ויציב, מעודדת את הגוף לצבור שומן ומקשה על המשך הירידה במשקל.

 

דיאטות חלבונים, דיאטות מונו, דיאטות מיצים, דיאטות ללא פחמימות, דיאטות כאסח, תה/כדורים להרזיה – כולם מאוד מזיקים וחלקם אף יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך.

 

כל השיטות האלה אינן מאוזנות ובלתי אפשרי להתמיד בהן לאורך זמן. הן נועדו מראש לכישלון.

 

אז מה הפתרון?

 

להפסיק עם הדיאטות הנצחיות שמנהלות אתכם כבר שנים ואף פעם לא באמת מצליחות, ולהחליט שהפעם בונים תפריט בריא ומאוזן, כזה שתוכלו להתמיד בו לכל החיים, ולא רק חודשיים לפני החתונה של דודה שושנה. תרגישו טוב עם עצמכם בלי לספור קלוריות ואפילו ליהנות מעוגת שוקולד טובה.

 

  * *

דנית מילנר, מטפלת גוף-נפש ברפואה טבעית. מתמחה בטיפול באמצעות: תזונה, צמחים, תוספי מזון, רפלקסולוגיה, עיסוי, יוגה, דמיון מודרך ונובע ואירידיולוגיה. שאלות ניתן להפנות למייל: danitmilner@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

של צוות האתר

הוספת תגובה

הכתבה הבאה

אני רוצה להכין שוקולד איכותי, בריא, כזה שאני אחליט מה יהיו המרכיבים שלו ומה תהיה כמות הסוכר שבו. יש דבר כזה!

Featured Products