לביבות תפוחי אדמה סגולים

אם אתם מתכוונים לארח בחנוכה ורוצים להפתיע, הלביבות האלה יעשו את העבודה. השימוש בתפוחי האדמה הסגולים מוסיף טעם מיוחד, והם גם בריאים יותר ומתאימים במיוחד לטיגון.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 12.12.19

לביבות תפוחי אדמה סגולים

 

זמן הכנה: שעה | דרגת קושי: קל-בינוני | פרווה/חלבי

 

אם אתם מתכוונים לארח בחנוכה ורוצים להפתיע, הלביבות האלה יעשו את העבודה. השימוש בתפוחי האדמה הסגולים מוסיף לא רק צבע, אלא גם טעם מיוחד, והם גם בריאים יותר ומתאימים במיוחד לטיגון.

תפוחי האדמה הסגולים מזן ויטולט (Vitelotte) עשו עלייה לישראל באמצע העשור הקודם. עדיין צריך להתאמץ קצת כדי להשיג אותם, אבל הם שווים את המאמץ.

הם מגיעים מאזור בריטני בצרפת, ויש להם מרקם מעט שונה וטעם ערמוני מתקתק. הם עמילניים יותר ומכילים פחות נוזלים, ולכן מצוינים לטיגון, לתבשילים ובמיוחד לניוקי (שגם מקבל צבע נהדר).

 

התכונה הכי מיוחדת שלהם, כמובן, היא הצבע הפנימי הסגול העז (לפעמים הוא לא אחיד וזה תקין). הצבע הזה מעיד על התכולה הגבוהה של אנתוציאנינים (Anthocyanins), האנטי-אוקסידנטים שמעניקים את הצבע האדום-סגול גם לדובדבנים, אוכמניות, חצילים, תפוזי דם, כרוב סגול, ועוד ירקות וצמחים רבים.

 

התוספת המיוחדת הזו, והבדלים נוספים בהרכב הכימי של תפוח האדמה הסגול, הופכים אותו לבריא יותר.

 

כמובן, כשמדובר על מטוגנים הבריאות היא לרוב לא השיקול המרכזי, אבל בגלל תכולת המים הנמוכה תפוחי אדמה הסגולים גם סופגים פחות שמן.

 

במתכון שלפניכם הלכנו על גירסה מלוחה, אבל אפשר בהחלט להגיש את הלביבות הללו גם עם פירות, קצפת, אבקת סוכר, ריבה או כל תוספת מתוקה. לא הכרחי להוסיף להן עצמן סוכר; אם מכינים אותן לילדים, ומגישים ללא תוספות מתוקות, אפשר להוסיף כף שטוחה סוכר (זה מוסבר במתכון עצמו).

 

המצרכים

  • 2 בצלים קטים-בינוניים (סה"כ 200 גרם)
  • 1 ק"ג תפוחי אדמה סגולים
  • 3 ביצים
  • 1 כפית מלח
  • 4 כפות קמח
  • אופציונלי: מעט פלפל שחור טרי
  • אופציונלי: 1 כף סוכר, לגירסה המתוקה

 

להגשה:

שמנת, עירית וגרידת לימון (חשוב מאד!) לגירסה המלוחה; פירות לגירסה המלוחה.

 

אופן ההכנה

 

  1. מגרדים את הבצלים בפומפיה דקה ומניחים במסננת מעל קערה כדי שיגירו נוזלים. אפשר לסחוט בעדינות עם כף, אבל חשוב שרוב הנוזלים יתנקזו ותשאר מחית סמיכה יחסית.

  1. קולפים ומגרדים את תפוחי האדמה. תוך כדי, מפזרים עליהם בהדרגה את כפית המלח. כשמסיימים סוחטים היטב בידיים, כדי להוציא כמה שיותר נוזלים מתפוחי האדמה.

 

  1. מוסיפים את הקמח. טורפים ומוסיפים את הביצים. מוסיפים קורט או שניים של מלח (או כף שטוחה סוכר, אם אתם הולכים על הגירסה המתוקה) ואת הבצל המגורר, ומערבבים היטב.

  1.  מטגנים משני הצדדים עד להשחמה, כמו עם תפוחי אדמה רגילים.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה