מזל טוב ! יש לי יום הולדת

"יום הולדת רק פעם בשנה, רק פעם בשנה.." "היום יום הולדת, היום הולדת ל.. חג שמח וזר פורח.. היום יום הולדת.." אחחח! תענוג יש לי היום יום הולדת.

5 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 20.01.20

"יום הולדת רק פעם בשנה, רק פעם בשנה.."

"היום יום הולדת, היום הולדת ל.. חג שמח וזר פורח.. היום יום הולדת.."

אחחח! תענוג יש לי היום יום הולדת.

 

ט"ו בטבת, זה היום שבו החליט הקדוש ברוך הוא שנשמתי תרד לעולם והעולם אינו יכול להתקיים בלעדייך– כך מגלה לנו הבעל שם טוב, וידוע שאם היא ירדה לעולם וודאי שיש לי פה איזו שהיא מטרה ותכלית שעליי לבדוק מהי, לגלות אותה ולהגיע אליה. מה שנקרא, לסמן את הוי בפרויקט של החיים. רק שימו לב, מדובר בחיים שלי ולא בוי בתוצאת מבחן שבו יש נכון או לא. עסקינן בחיים שלנו ממש. אז מה אם כך, מה יש בסוגיית יום ההולדת? הבא נבדוק!

 

האם יום הולדת היא מאורע באמת כל כך חשוב שיש לציין ולחגוג אותו או שמא מדובר בעוד תאריך שאין בו שום עניין? הבה נבדוק אחת ולתמיד את סוגיית יום ההולדת ומשמעותה ביהדות ובחסידות. 

 

"רוחי, את לא תאמיני איזה קטע..", חוזר בעלי נרגש מבית הכנסת. "מה קרה שאתה מחייך מאוזן לאוזן?"  אני שואלת אותו ומתעניינת בתשובה. "למוני החזן יש גם לו יום הולדת ביום הולדת שלך, היית מאמינה?..". "מה באמת?" שאלתי מתפעלת. מכירים את זה שיש לכם כביכול תחושת בלעדיות? זה בדיוק מה שחוויתי באותו הרגע. חשבתי שט"ו בטבת הוא כמעין יום הולדת פרטי שלי, ואז פתאום הסתבר שלמלא מכרים שלי יש יום הולדת ביום הולדת הפרטי שלי, חברה של אימא של חברה שלי, חברה של אחותי ואפילו כבוד הרב קנייבסקי כולם נולדו ביום ההולדת הפרטי שלי. רגע.. אולי הפוך? אני נולדתי ביום הולדת הפרטי שלהם? חח.. גם זו אפשרות. מה שבטוח בלעדיות אין לי יותר על יום ההולדת שלי.

 

אין ספק שיום ההולדת שלנו הוא יום מרגש ומיוחד. נכון שהוא מגיע רק פעם בשנה מתחילת שקיעת החמה ועד היום שלמחרת בשקיעה ויש לנו 24 שעות של חגיגת יום הולדת. אבל מה עושה אותו כל כך מרגש ומיוחד? עצם זה שמגיע רק פעם בשנה או אולי הממד הרוחני שבו?

 

ביהדות ההתייחסות ליום ההולדת הינה לפי התאריך העברי בלבד, אציין ואומר שאין שום משמעות לתאריך הלועזי. הרבה מאחינו ואחיותינו חוגגים בטעות רבה את התאריך הלועזי ואפילו אינם יודעים את התאריך ההולדת האמתי שלהם שהוא אך ורק העברי. שימו לב שיש הרבה פעמים סטייה ואי הלימה בין התאריך העברי ללועזי בפערים של ימים ואף שבועות. המה גם שכל ההתייחסות לגלגל המזלות, אופק וכן הלאה מתייחס לתאריך העברי.

 

הקדוש ברוך הוא ברא גם אסטרולוגיה גלגל מזלות ועוד – אולם יהודי הוא מעל הטבע וההנהגה איתנו שונה מזו של הגויים ששם יש טבע ומזלות. ידוע שעמלק היה שולח למלחמה מול ישראל לא סתם חיילים, אלא חיילים ביום ההולדת שלהם, מפני שרצה שהם ינצחו את ישראל, מתוך תפיסה שהמזל שלהם גובר ביום הזה. וכתוב במדרש בירושלמי, שמשה רבנו היה משנה את המזלות כביכול שלא ישפיעו על צבא עמלק, ומכאן רואים שביום הלידה המזל גובר. אבל אלה שחולקים אומרים שכל זה רק לפי הגויים שנשלטים על ידי מזלות, ולעם ישראל אין מזל, כך שאין שום השפעה, אבל יש החולקים על כך, כמו למשל הרמב"ן, והרמח"ל בספר "דרך השם", סוברים שיש מזל לישראל. כלומר, עם ישראל כן מושפע על ידי המזלות. אך המשמעות של אין מזל לישראל היא שהקדוש ברוך הוא עושה לישראל ניסים מעל הטבע והמזל, מפני שעל ידי תפילה אפשר לשנות ולקרוע גזירות.

 

לפני שחזרתי בתשובה לא ידעתי על קיומו של התאריך העברי וחגגתי לצערי לפי הלועזי, כך ששנים חשבתי בטעות רבה שאני קשתית ואז הסתבר שאני גדי בכלל. כי בלועזי זה יוצא לפי קשת ובעברי לפי המזל שבא אחריו.

 

יום ההולדת נחשב כראש השנה הפרטי של האדם, יום שבו הוא אמור לערוך חשבון נפש עם עצמו – היכן היה בשנה שעברה ובשנים עברו, והיכן הוא נמצא היום. לא רק מבחינה גשמית אלא ובעיקר מבחינה רוחנית. ביום ההולדת זו זכות אדירה לומר תודות והודאות לקדוש ברוך הוא שמחיה אותנו, ושזכינו להגיע לגיל הזה ולחיות ושהנשמה בקרבנו ושזכינו לעוד שנה של חיים.  

 

לפי החסידות, ביום ההולדת המזל גובר, וככזה שערי שמיים פתוחים לקבלת התפילות וישנה משמעות חזקה ביותר. ישנם מקומות שבהם ישנן הנהגות יפות ומתוקות, שבהם עורכים סעודת הודיה לשם יתברך וגם הולכים לקברות צדיקים. שהרי ידוע שצדיקים במותם יותר מאשר מחייהם והם יכולים להיות מליצי יושר בעד המתפלל ובפרט ביום בו המזל גובר אזי יותר בנקל שהתפילות והברכות תתקבלנה ותתגשמנה. אז מי לא יינצל הזדמנות פז שכזו??

 

יתרה מזו – אל תתקמצנו בברכות לעצמכם ולזולת! תאריכו, תפרגנו ותעופו על עצמכם בברכות ובתפילות. זכרו יש לכם המון כוח בתפילות ביום המיוחד שלכם!! ואם מתווספת לזה כוונת לב טובה ורצונות נכונים אז בכלל זה מתעצם ומקבל ממד חזק ביותר. נהוג טוב ויפה לקרא פרק תהילים של הגיל ושל שנה הבאה. לדוגמא אדם בן 30 – מזמור ל ול"א.

 

כמו גם, מנהג מאד יפה להרבות בצדקה ביום הזה, שידוע תפילה תשובה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה, וזה לא רק בראש השנה בתאריך א' תשרי אלא גם ובפרט בראש השנה הפרטי שלך, היינו יום ההולדת.

 

ועוד, אני גם מאד ממליצה לקנות לעצמכם מתנה. תפנקו אתכם. למה לא? מגיע לכם! קחו דף צבעוני ועט ותכתבו לעצמכם ברכה יפה באהבה ומכל הלב. זה מקסים בעיני!

 

ועוד דבר, שאם בקאוצ'ינג עסקינן ידוע שיש עניין אימוני למוח – שהרי הרבה מהזמן אנחנו מתעסקים בשלילי וברע. ואני אומרת הפוך, אם יש סיבה למסיבה ואפשרות לחגוג – תעשו את זה , לכו על זה! תאמנו את המוח לחשיבה טובה, חיובית – ותעצימו את זה , תצרו קשרים כימיים של נוירונים במוח בקשרים עצביים חיוביים. תעצימו אותם. המח יתחיל לחשוב אחרת. אנרגיות חדשות יטעמו בתוככם. זכרו , הבחירה בידכם!

 

רבינו יוסף חיים, בספרו "בן איש חי", פרשת ראה, כותב: "ויש נוהגים לעשות בכל שנה את יום הלידה ליום טוב וסימן יפה הוא, וכן נוהגים בביתנו". בנוסף מציין הבן איש חי שיש לקרוא ביום הברית תפילה מיוחדת, ולוקח זאת מהאר"י הקדוש; גדולי ישראל נהגו לערוך סיום מסכת ביום הולדתם, וכך מסופר על החתם סופר ובנו הכתב סופר; יש כאלו מגדולי ישראל שלכבוד יום ההולדת שלהם היו מוציאים ספר לאור, כמו רבי דוד פרדו שסיים את הספר "שושנים לדוד" ביום הולדתוהחפץ חיים הוציא את הקונטרס "בית ישראל" בי"א שבט תרפ"ח, וערך סעודה לכבוד יום הולדתו וגם לכבוד ההוצאה של ספרו החדש.

 

לעומת זאת קיימת מחלוקת בנוגע לציון יום ההולדת שאומרת "האם טוב לו לאדם שלא נברא יותר מאשר נברא, או שטוב לו לאדם שכן נברא", זוהי סוגיה בגמרא. המסקנה היא שטוב לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, כלומר עדיף שאדם לא היה נברא בעולם, אך מכיוון שנברא – עליו לעסוק בתורה. וכיוון שכך, באו חכמים וטענו: אם טוב לו לאדם שלא נברא – אז אין מה לשמוח ביום הולדתו של האדם. אבל החולקים על כך טוענים שאחרי שנברא האדם, הוא צריך לשמוח על כל יום וכל שנה שניתנה לו.

 

ישנם גם הסוברים כי יום ההולדת הוא כמו כל יום שעובר שמקרב אותנו אל המיתה, אז אין מה לחגוג בו, ואדרבא הוא אפילו מציין את הגיל שבו אנו גדלים ומתקדמים לכיוון הסוף.

 

כך או אחרת, תבחרו אתם. אני בוחרת באופטימיות של החלק הראשון במאמר שאומר לחגוג ביום ההולדת, לשמוח, להרבות בצדקה, לסעוד סעודה טובה, ללכת לקברות צדיקים ולהדליק להם נרות., להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא על החיים ועוד שנה על פני האדמה. בנינו, אם יש סיבה למסיבה אז למה לא לנצל אותה?

 

ידוע ש"בדרך שבן אדם רוצה ללכת מוליכין אותו", וככזה אם רואים משמיים שבן אדם מתאמץ לעשות תשובה, וללכת בדרך הישר, מודה ושמח במה שהשם יתברך שולח לו, חוגג את יום ההולדת ושמח בו – נותנים לו עוד ועוד שפעים, זו משוואה פשוטה הלא כן? שהרי חוגג ושמח בחיים שבורא עול מעניק לו וכאומר תודה עליהם.

 

מזל טוב שיהיה לכם ויום הולדת שמח.

 

***

רוחמה אפרתי  B.A פסיכולוגיה ותקשורת, Master & Trainer NLPתת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה בנושאי פסיכולוגיה, תת מודע, יהדות וחסידות. מומחית בבעיות רגשיות  לילדים ומבוגרים.  לפרטים: 054-2176644

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה