פשטידת מצות מתוקה

מנה מסורתית פשוטה שאוכלים ממנה בתחילת הערב כדי לא לנשנש במהלך הסדר: תערובת מצות, ביצים, אגוזים ופירות יבשים, שמטוגנת עד השחמה בחמאה או שומן אחר.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 08.04.20

פשטידת מצות מתוקה

זמן הכנה: 30 דקות | דרגת קושי: קל | פרווה/חלבי

לא מדובר בקינוח אלא להפך – מנה מסורתית פשוטה שאוכלים ממנה בתחילת הערב כדי לא לנשנש במהלך הסדר: תערובת מצות, ביצים, אגוזים ופירות יבשים, שמטוגנת עד השחמה בחמאה או שומן אחר.

את המנה המסורתית הזו אני מכיר מהבית – הסבתות משני הצדדים נהגו להכין אותה, כל אחת בגירסה שונה ובטעמן של גלויות שונות. הרעיון, מכל מקום, דומה: זו המנה שמוצאים על השולחן כשחוזרים מבית הכנסת בליל פסח, והיא שם כדי למשוך את תשומת הלב מהמטעמים שבמטבח – כדי שאף אחד לא יתפתה לטעום מהם לפני הארוחה.

למרות הקרבה המשפחתית הברורה בין פשטידת המצות למצה בריי המפורסמת, מדובר בחיה קצת שונה. קודם כל: היא מתוקה, והיא לא מזכירה חביתה. במתכון הזה תפקיד הביצים הוא בעיקר להחזיק את שאר מרכיבי התערובת – מצות, אגוזים, פירות יבשים וסוכר.

אפשר להוסיף עוד ביצה, כדי לקבל מרקם גמיש ופשטידתי יותר. אני אוהב דווקא את המרקם המעט יותר גס ופריך, שמשתלב מצויין עם האגוזים. אגוזי מלך או פקאן וחופן צימוקים יעשו את העבודה, אבל אפשר לגוון. אגוזי לוז, שקדים, פיסטוקים, משמשים או חמוציות – הכל הולך.
האגוזים, מסמלי פסח, ומרכיב משמעותי במנה, הם סופר-פוד במלוא מובן המילה – אוצר של ויטמינים, מינרלים ושומן בריא. ההרכב המיוחד שלהם מאפשר להם להרגיע רעב בלי להכביד, וגם בלי להעלות את רמת הסוכר והאינסולין בדם.

את המנה המוכנה אפשר להגיש חמה או קרה. אם משאירים אותה מספיק זמן על הפלטה (כשהיא מכוסה, אחרת תתייבש), צבעה נעשה שחום יותר, והיא מקבלת בהדרגה מרקם שמזכיר קוגל.

המצרכים
ל-8-12 גרגרנים
• 1 כוס קמח מצה גס (או מצות שטחנתם לבד)
• 3 ביצים
• 1/3 כוס מיץ תפוזים / מים / חלב
• 3/4 כוס אגוזים ושקדים טחונים/קצוצים
• 1/3 כוס צימוקים ופירות יבשים אחרים
• 1 כף גדושה סוכר (רצוי חום)
• קורט מלח
• שמן לטיגון / חמאה / שומן אחר

אופן ההכנה

א. מערבבים את קמח המצה, האגוזים, הצימוקים והפירות היבשים, הסוכר והמלח. טורפים ומוסיפים את הביצים ומיץ התפוזים / מים / חלב. מערבבים היטב. התוצאה לא צריכה להיות נוזלית אלא סמיכה יחסית.

 

ב. ממיסים את השומן במחבת נון-סטיק קטנה (אם אין בעיה שיהיה חלבי הכי פשוט ונוח חצי שמן-חצי חמאה. אם רוצים שיהיה פרווה אפשר להשתמש בשמן. אפשר גם להשתמש בשומן בקר/כבש).

 

 

ג. יוצקים את התערובת למחבת ומפזרים באופן שווה. מטגנים 2-3 דקות על אש בינונית ואז מעבירים לאש הכי קטנה בכיריים, מכסים ומטגנים כ-10 דקות עד להשחמה יפה. הופכים, מכסים ומטגנים עוד 8-10 דקות.

 

* * *
שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה