“כיצד להתקדש?!” – קאוצינג מפרשת קדושים

בפרשת קדושים תורתנו הקדושה מציעה לנו את ההסבר הנכון והאמיתי כיצד עלינו להתקדש. במילים פשוטות יש למלא את הדרישות החברתיות המקובלות באינטראקציה החברתית שלנו.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 25.04.21

בפרשת קדושים תורתנו הקדושה מציעה לנו את ההסבר הנכון והאמיתי כיצד עלינו להתקדש. במילים פשוטות יש למלא את הדרישות החברתיות המקובלות באינטראקציה החברתית הבינאישית שלנו.

 

לכאורה זה נשמע הכי קל ופשוט שבעולם, אבל מלמדים אותנו חז"ל וגם נכתב בהרחבה בספרי החסידות שזה הדבר הכי קשה עלי אדמות, משום שכדי להתקדש עלינו בעצם לעבוד על מידתנו האישיות הפנימיות ולהתנהג כראוי וכמצופה.

 

שורש הדברים גלום דווקא במושג "אני" שבו נמצא הגאווה ותחושת הישות העצמית אשר גורמת לנו להרבה צרות, צער וייסורים. הן מבחינה אישית שלנו כלפי עצמנו והן מבחינת הסובבים אותנו ובסייעתא דישמייא נבאר את הדברים שהרי עסקינן באימון אישי.

 

בפרשת קדושים הבנו שעל מנת להתקדש שהיא מידה חשובה ביותר להצלחה בחיים בעולם הזה וכמובן בבא, עלינו לשים דגש מירבי על היחס שלנו כלפי האחר, שבעצם כולו גלום ומתעטף במשפט אחד שאמר רבי עקיבא "ואהבת לרעך כמוך.."

 

הרבה אנשים טובים ונחמדים מדקלמים את המשפט הזה. דומני שאפילו ילדים בגן בני שלוש יודעים אותו בעל פה, אבל האם אנחנו מבינים את הפרשנות לאישורה? האם אנחנו שמים דגש על הביטוי עצמו , כיצד עלינו לנהוג??

 

 

הבה נתחיל מהגרעין הבסיסי ביותר, הלוא הוא התא המשפחתי שבו עלינו להתבונן ביחסים הבינאישיים הקרובים; האם אנחנו מכבדים את הורנו או לפחות משתדלים, כיצד זה בא לידי ביטוי? האם אני מתייחסת בכבוד לבעלי או שמקבלת אותו כמובן מאליו ומלאה בתלונות.. האם בעלי גם מכבד אותו, מוקיר, מעריך ומייקר? כיצד אני מתייחסת לילדיי, נותנת להם מספיק תשומת לב, חום ואהבה? מודעת למה שקורה בחייהם הפרטיים, מיהם החברים שלהם ומה עושים בשעות הפנאי?

 

כל זאת ועוד בא לידי ביטוי באכפתיות ובאחריות כלפי יקיריי ואוהביי, וזה בעצמו ביטוי למשפט ואהבת לרעך כמוך..

 

האם אני נוהגת להקדים אחרים ולומר בוקר טוב ושלום, מברכת את הזולת בברכת יום טוב וברוך תהיי., מוותרת בתור לסופר, בפקק, דנה לכף זכות, משתדלת ליקר ולכבד את האחר על אף ששונה ממני – כל זאת ועוד נקרא ואהבת לרעך כמוך..

 

זכור, מה שלא נעים שיעשו לך וודאי גם לא נעים לעשות לאחר. כמו שאתה נעלב שמרכלים עלייך וכפי שאתה חש מושפל ובזוי כאשר מעליבים אותך, כך גם האחר, מבטיחה לכם. וזה הביטוי של מה ששנוא עלייך אל תעשה לחברך – הוא אדם בדיוק כמוך! גם לאחר יש תחושות, מחשבות, חששות, פחדים, רצונות וכבוד עצמי. שמרו על הכבוד העצמי של הזולת , גם של הילדים שלכם! ובכך תתקדשו לאין ערוך.. זכרו, קדושים תהיו כי קדוש אנוכי..

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה