מחולל השינוי – סיפור לשבת

אז מה כן מחולל שינוי? הרצון הפנימי העצמי של האדם ולא הטפות מוסר! אגב, גם הפעלת מניפולציה שכוללת הפחדות ואיומים אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן;

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.08.21

מחולל השינוי – סיפור לשבת

כתב הבן איש חי: "טובה מרדות אחת בליבו של אדם יותר ממאה מלקויות". נתבקש הבן איש חי לבאר את הסוגייה הזו, במה הדברים אמורים ולמה כבודו התכוון.

 

ביאר הדברים על דרך משל:

 

בעבר לפני עשרות שנים היה מצוי בחצר הבית או בגינה הפרטית, גידולי תרנגולים. דאז, לא היו מצויים רשתות מזון, מרכולים ואטליזים לממכר אוכל, מזון ומוצרי עופות, בשרים ודגים ולכן הגידול היה ביתי. לכבוד שבת או חג היו מתארגנים ושוחטים תרנגול או בהמה, ולפעמים גם כמה שכנים ביחד כי לא היו מקררים, לכן מה שלא נאכל ביומו היה נזרק היות ומתקלקל.   

 

יום אחד בא לשחות תרנגולת לכבוד שבת קודש, ראה תרנגולת אחת לבנה ומטונפת. כל כך מלוכלכת, בצורה בלתי רגילה. חס עליה והחליט לנקותה. לקח מברשת וחומרי ניקוי וכך ארבעים דקות הבריש אותה, ניקה וסידרה.

 

לאחר ארבעים דקות התרנגולת נהייתה מבריקה פיקס, לבנבנה כשלג, בוהקת, מצוחצחת ונקייה!    

 

שמח מאד הרב והחליט לשחרר אותה בחצר שתשחק מעט לדקה או שתיים. לפתע פתאום, לאחר עשרים שניות רואה שהיא אצה רצה בחצר, מקפצת ומדלגת, מתלכלכת בעפר ובזבל, בלכלוך ובבוץ – ונהייתה מטונפת יותר ממה שהייתה לפני הניקיון.

 

כאב לרב הלב, הוא התעצב על הארבעים דקות שבזבז מהחיים לנקות את התרנגולת הזו. וכך תוך כדי שהוא מהרהר במעשיו, לפתע פתאום הוא קולט בזווית העין שהתרנגולת בשתי שניות מנערת את עצמה ומתנקה.

 

אמר לעצמו, אהה.. עכשיו הבנתי! היא עם הכנפיים שלה מנערת את עצמה בשתי שניות, היא עושה מה שלא עשיתי לה בארבעים דקות! אני הייתי צריך מברשת מיוחדת, חומרי ניקוי ושואב אבק בכדי לנקותה מלכלוכה בשביל להבריק אותה, והיא מנערת את עצמה ומתנקה בשתי שניות!

 

 

מה המוסר השכל?

 

אדם ישמע מאה שיחות מוסר, לא יפעל רושם כמו שהוא יתפוס בעצמו איזה מסקנה שבה הוא ייסר את עצמו! כשהוא חווה את הדברים על בשרו ממש ומייסר את עצמו 'טובה מרדות אחת בליבו של אדם יותר ממאה מלקויות'!

 

 

שכל או לב

 

אנחנו יכולים לתת הרצאות מפה ועד להודעה חדשה, להסביר ולנסות לשכנע, אולם הדברים לא יכנסו ללב כמו שאדם מבין בעצמו, חווה, מרגיש ומסיק את המסקנות בעקבות אירוע פרטי או חוויה שחווה בעצמו, על בשרו.

 

אנחנו יודעים שאסור לעשן, אוכל שומני מזיק לבריאות, הכעס לא בריא ובכ"ז אנשים מעשנים, אוכלים ג'אנק פוד, כועסים ורבים בלי סוף.. אנחנו יודעים. נו אז מה.. הידיעה לא בהכרח מובילה לשינוי. הידיעה לא תמיד מזיזה אותנו לכדי עשייה, וגם אם כן, יהא יכולה להיות מאד שטחית ולא עקבית.

 

 

מחולל השינוי

 

אז מה כן מחולל שינוי? הרצון הפנימי העצמי של האדם ולא הטפות מוסר! אגב, גם הפעלת מניפולציה שכוללת הפחדות ואיומים אינה מחזיקה מעמד לאורך זמן; אדרבא, לא רק שהיא אינה מועילה היא עלולה לעשות נזק בלתי הפיך של שבירת כל המוסכמות, ואנחנו רואים את הדברים היטב בחינוך ילדים כמו למשל כאשר הם גדלים ומתבגרים ומגיעים לגיל שבו העצמאות והאינדיבידואל מתפתח הם פורצים גבולות, שוברים את המוסכמות ואת הנורמות ולכאורה כל הערכים שקבלו, עוזבים את 'החינוך' (הקלוקל והבוטה) שקבלו. מדוע זה קורה? אין פה שום הפלא ופלא.. היות והופעלו עליהם לחצים קשים וכבדים, מסה של כוחניות, הפחדות, השפלות, למעשה מניפולציות שגבלה באכזריות וכאשר קבלו מעט ביטחון ועצמאות עזבו את הכל. הורים ומחנכים לידיעתכם!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה