חובת ההפצה

בדור הזה, התעצם היצר הרע בכלים חדישים ובלחיצת כפתור אחד ניתן להגיע אל כל תאווה בכל רחבי תבל, אבל הגיבור האמיתי מסוגל לחטוף את חרבו של האויב... כוחה של ההפצה!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

מסופר על מרן בעל ה"חפץ חיים" זכותו יגן עלינו, שלמרות הקור הרוסי העז הקפיד על טבילה במקווה כל יום, אפילו בימי טבת הקפואים ביותר. כדי להקל על הטובלים, מנדל – הבלן של ראדין, עירו של החפץ חיים – היה מחמם חבית מים על האש כל בוקר. לפני שה"חפץ חיים" היה טובל, היה מנדל דולה שני דליים של מים רותחים ושופך אותם למקווה על מנת להפיג את צינתם של המים.
 
והנה, יום אחד בימי החנוכה הגיע ה"חפץ חיים" לטבול סמוך לעלות השחר, כהרגלו בקודש, והטמפרטורה בחוץ עשרים ושש מעלות מתחת לאפס. בזמן שמרן התפשט, אזי דלה מנדל שני דליים בזריזות מן החבית של החמין ושפך אותם למקווה. מרן ה"חפץ חיים" טבל בזריזות, ומרוב קור המים, כמעט איבד את ההכרה. מכת המים הכמעט קפואים הלמה בכל גופו, וצריך לזכור שרבינו ה"חפץ חיים" כבר עבר את גיל הגבורות.
 
עם סיעתא דשמיא לא רגילה, הצליח רבינו ה"חפץ חיים" לצאת מן המקווה, והתלבש בשקט. הוא לא רצה לצער את מנדל הבלן ומרוב ענוותנותו לא היה רגיל להעיר לאיש, אך כאן היה עניין של פיקוח נפש, שמא הבא אחריו יינזק במים המקפיאים עצמות. "מנדל", שאל רבינו, "מדוע המקווה כל כך קר היום?"
 
ענה מנדל בביישנות ובהתנצלות, "אני ממש מבקש את סליחתכם, רבי. טעיתי בשיקול דעת ולא שמתי מספיק עצים במדורה תחת חבית החמין".
 
מרן ה"חפץ חיים" חייך את חיוכו הטהור, הרי הוא לא הקפיד על בריה בעולם אך מכל דבר למד מוסר השכל. "מנדל", אמר רבינו ה"חפץ חיים", "אי אפשר לחמם מקווה של מים קפואים עם שני דליים של מים פושרים. רק מים רותחים מסוגלים לחמם מקווה כה צונן!"
 
הסיפור הנ"ל מביע מסר עמוק שהוא יסוד ההפצה: אי אפשר לקרב רחוקים ליהדות בכלל ולדעת רבינו נחמן מברסלב זצ"ל בפרט, אם אין אנו מאמינים בכל עוז נפשנו ברבינו ובתורתו. ולא מספיק להאמין – צריך להתלהב, כפי שרבינו מלמד בליקוטי מוהר"ן קמ"א, תורה נ"ט, עיין שם.
 
המתקרב מביט בעין חדה במקרב ובוחן אותו היטב היטב באשר לכוונתו ומחוייבותו למה שהוא מפיץ, או שמא מחפש להרוויח כמה שקלים בעלמא. זאת אומרת, שאם אברך אינו שוקד על התורה במרץ, מתפלל בקול ובמתיקות, רץ לשדה כל יום בחשק כאילו ההתבודדות היא השעה המיוחלת של יומו, וקם כמו נמר לתיקון חצות – לא יהיה בו הכח להפיץ את דעת רבינו בעולם. ואם איננו מצליח לקיים את אחת או יותר מן הפעולות הנ"ל כדבעי, אזי לכל הפחות הוא מתחנן ומבקש מאת השם יתברך שיעזור לו ללמוד, להתפלל, או להתבודד כראוי, וכיוצא בזה. אם לאו, לא רק שלא יהיה לו כוח להפיץ ולהשפיע, אדרבה, יהיה חשוף להשפעות שליליות מאלה אותם הוא מבקש לקרב.
 
אי אפשר להדגיש את חשיבותה של ההפצה, כפי שהתמסר מוהרנ"ת – רבי נתן זצ"ל, למלאכה קדושה זו. ללא הפצה, אין לאדם זיקה לרבינו זצ"ל. הקדוש רבי יצחק ברייטר הי"ד כותב ב"סדר היום" שהוא נר לרגלי כל חסיד ברסלב, שהדפסת והפצת ספרי רבינו זכרונו לברכה ודעתו בעולם, "הוא עיקר ושורש גדול. כי על ידי זה יוכלו כל בית ישראל להתקרב לדרך האמת אשר זה תכליתנו ותכלית כל העולמות. לכן צריכה העבודה הזאת להיות למקורבי הצדיק קודש קודשים. ויעסקו בה בכל כוחותיהם לשמה, ויבקשו בכל פעם עצות איך להרחיבה ולהפיץ מעיינותיו חוצה להחיות ולהשיב נפש כל ישראל לאביהם שבשמים", עד כאן לשונו הזהב, ואין צורך להוסיף כי הדברים ברורים כשמש בצהריים.
 
"עצות איך להרחיבה ולהפיץ מעיינותיו חוצה". בדור הזה, התעצם היצר הרע בכלים חדישים שבלחיצת כפתור אחד ניתן להגיע אל כל תאווה ואל כל תועבה בכל רחבי תבל. אך הגיבור האמיתי מסוגל לחטוף את חרבו של האויב ולהשתמש בו נגדו. ישנם רבים שלא זכו לטעום את מתיקות התורה והם בדרך כלל רחוקים מספרים, ועוד רבים אחרים טרודים בעול הפרנסה וקשה להם לפתוח ספר. לעומת זאת, כמעט כולם שומעים מוסיקה וטייפים. במקום לשמוע דברי הבל של היצר הרע, עתה יוכלו לשמוע את דברי רבינו זצ"ל. זהו תיקון אדיר שכל העולם תלוי בו, ללא גוזמה. הקלטות והדיסקים הם הפתח לדעת רבינו זצ"ל בדור הזה, אותן "עצות איך להרחיבה ולהפיץ מעיינותיו חוצה", כפי שתיאר רבי יצחק ברייטר זצ"ל ברגע של רוח הקודש ממש.
 
השם זיכה אותנו להעביר את מסר האמונה הצרופה שנמצא בכתבי הקודש של רבינו זצ"ל באמצעות אותם דיסקים. ניתן למלא כרך עב-כרס עם הסיפורים ששמענו ממקור ראשון, על ריבוי הנסים והנפלאות שאירעו לאנשים. רק הקב"ה יודע כמה זוגות ניצלו מגירושין וכמה נפשות אומללות נמנעו מלשלוח יד בנפשם ברגע אחרון בזכות הדיסקים האלה. ואם פעם המסר היה מוגבל לגבולות ארץ ישראל ולשפה העברית, היום אנו זוכים להפיץ את דעת רבינו בעולם גם בשפה האנגלית בכל רחבי תבל. אפילו צנחנים יהודים בבסיס קדמי של הצבא האמריקאי בעירק זוכים לשמוע את הדיבורים המעודדים, המחיים והמרנינים של רבינו זצ"ל, כפי שהשם יתברך זיכה אותנו לקבלם במסורה נקיה המגיעה היישר אל רבי נתן זצ"ל.
 
לכן, אי אפשר להשפיע על השני אם אין אנו חדורי אמונה במה שאנחנו עוסקים. ואולי תרצו לומר, "הרי מי אני שאקרב מישהו לדעת רבינו? האם אני מתיימר להיות רבי שלום ארוש שליט"א?" צריך לדעת היטב – ההלכה קובעת ששלוחו של אדם כמוהו. אם הנכם מקרבים או מחזקים מישהו באמצעות דיסק של הרב שלום ארוש, שכרכם הינו בדיוק כמו שכרו של הרב שלום שליט"א בעצמו. ודוק היטב, כי נכון הדבר מאוד.
 
באמצעות ההפצה, כל אחד יכול לעלות מעלה מעלה. כן ירבו המפיצים והמתקרבים, אמן.
 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה