מגדלור בים סוער

היא יכולה להנחות אותי במקרים של התלבטויות, לחלץ אותי מספקות ולהצביע על כיוון ברור של התקדמות. מה שכתוב במעטפה יכול לשמש כמגדלור לאוניה בים סוער וחשוך...

4 דק' קריאה

הרב יוחנן דוד סלומון

פורסם בתאריך 06.04.21

היא יכולה להנחות אותי במקרים של
התלבטויות, לחלץ אותי מספקות ולהצביע
על כיוון ברור של התקדמות. מה שכתוב
במעטפה יכול לשמש כמגדלור לאוניה
בים סוער וחשוך.
 
 
באוטובוס היורד אל השפלה יושב אפרים במושב שליד החלון, משקיף החוצה במבט סתמי ומנסה להתרכז. הוא הוזמן להרצות בענייני יהדות בפני חוג שומעים דתיים וגם חילוניים הרוצים להכיר את היהדות.
 
במשך שבוע ימים הוא מתכנן ובונה את השיחה לפרטיה, את המובאות של חז"ל שישלב בדבריו ואת הדוגמאות והמשלים שישתמש בהם במהלך הרצאתו. עכשיו, תוך כדי נסיעה הוא מנסה לחזור בקצרה על הדברים ולתת ליטוש אחרון לשיחתו.
 
המית המנוע והנוף החולף מול עיניו עוזרים לו בדרך כלל להתרכז יותר מאשר בבית ליד שולחן הכתיבה, אלא שהפעם זומנה לו הפרעה. מאחוריו ישבו שני גברים ששוחחו בענייני עסקים בקול רם, כנראה כדי להתגבר על רעש המנוע, והם מוציאים אותו מידי מפעם מריכוזו.
 
אפרים העיף מבט אחורה, אך בגלל משענות הגב הגבוהות של המושבים הוא מצליח לראות רק מצח ושיער של אדם בשנות העמידה – האדם שדיבר. שלא מרצונו הוא שומע את הדברים, הם מושכים את תשומת ליבו והוא מקשיב ושומע:
 
"…אתה מוכרח להבין את זה. זה צורך גורלי. בלעדיו אתה לא יכול לעשות שום סיכום. אתה לא יכול לדעת אם הצלחת או נכשלת. כשאתה יושב בסוף החודש, או בסוף השנה, ומנסה לעשות את הסיכום של הצלחת העסק שלך, אז אפילו אם כל הנתונים לפניך אינך יכול להגיע לשום מסקנה אם אין לך מסמך מטרה האומר מה היתה מלכתחילה המטרה של כל הפעילות בעסק. כשאני אומר עסק, אני מתכוון לכל פעילות אנושית, מפתיחה והפעלה של חנות פרחים, או משרד לתיווך דירות, עד להקמת מדינה וניהולה.
 
עליך להבין שאם, למשל, הרווחת 5,000 שקל ואתה שואל את עצמך אם זו הצלחה, עדיין אינך יכול לענות על השאלה הפשוטה הזאת. שהרי, אם במסמך המטרה שלך, אותו כתבת בתחילת השנה, כתוב שהמטרה המיועדת היא להרוויח 200,000 שקל הרי שחמשת האלפים שהרווחת במשך השנה הם כישלון חרוץ. בעוד שאם במסמך המטרה כתוב שמטרת השנה הראשונה היא להיכנס לשוק ורק להשתדל לא להפסיד, הרי שרווח של 5,000 שקל הוא הישג כביר והצלחה מעבר למתוכנן, הבנת? יש מקרים בהם הפסד של מיליונים נחשב להצלחה כבירה אם המטרה המוצהרת של השנה היתה להפחית את ההפסדים מרמה קודמת של עשרות מיליונים לשנה.
 
אבל זה לא הכל. מסמך המטרה לא נכתב רק כדי לאפשר עריכת מאזן וסיכום פעילות בסוף השנה. מסמך המטרה חיוני בשביל להדריך ולהנחות את עצם הפעילות מתחילת השנה, לאורך כל השנה, יום אחר יום.
 
יש סוגים שונים ומגוונים של מפעלים ושל עסקים. חנות ממתקים מוקמת כדי להרוויח ככל האפשר יותר כסף. אבל הוצאת ספרים ציבורית להחייאת מורשת יהדות המזרח למשל, יש לה מטרה אחרת. חברה לקידוחי נפט וחברה להגנת הטבע פועלות, או אמורות לפעול, בצורה שונה לחלוטין רק בגלל שמסמכי המטרה של הקמתן שונים לגמרי. מי שמנהל חברה כזאת חייב להיות מודע כל הזמן למטרה של פעילותו, ולכוון אותה בהתאם למטרה. שכחה של המטרה היא כישלון בטוח של העסק או החברה. תאר לך נהג הנוסע בדרך ולא זוכר בכלל לאן הוא צריך להגיע. הסיכויים שהוא יגיע בדיוק למטרה שאותה שכח הם בסביבות האפס, כמובן.
 
אסון גדול יותר משכחת המטרה הוא מקרה שבו אין בכלל מסמך מטרה. פשוט לא כתבו דבר כזה. זה הדבר הכי לא מתקבל על הדעת. קשה למצוא מוסד או חברה בלי הגדרת מטרה ברורה וכתובה. רק חנות מכולת או חנות נעליים אינן זקוקות להגדרת מטרה, משום שזו מוגדרת וברורה לגמרי גם מבלי שיכתבו אותה: להרוויח כסף! אך גם להן צריך להגדיר את המטרה במספרים מדויקים המתייחסים להון שהושקע, למספר הקונים המשוער, למחזור הכספים והסחורות וכדומה".
 
אפרים, שתחילה התייחס להפרעה מאחוריו במורת רוח, האזין לדברים בקשב רב והשתדל לא להחסיר מילה מן המדובר. שום שיחה מוסרית על הצורך בהגדרת מטרת האדם ותכליתו בעולם לא יכלה להיות מוצלחת יותר מאשר התיאור הברור כיצד לנהל עסק מוצלח מבחינה מסחרית.
 
וכי האדם אינו עסק? הרי האדם עצמו הוא עסק העסקים שכל אחד מאתנו מופקד עליו.
 
האם יש אדם כזה שלא מעוניין בהצלחת העסק הזה שאינו אלא הוא עצמו? שום הצלחה מסחרית בעולם לא יכולה להיות משמעותית אם עצם חייו של בעליה הם נעדרי הצלחה. מדידת ההצלחה והפיקוח עליה אינם אפשריים כלל ללא אותו מסמך מטרה המגדיר מראש מה כוונתנו להשיג בכלל, ומה מתוך זה כוונתנו להשיג בשנה זו, בחודש זה, ואף ביום זה.
 
כל מחשבותיו של אפרים הוסטו מעתה מהשיחה שהכין אל הנושא הזה של מסמך המטרה: האם יש לי מסמך מטרה? כן ולא. לא ישבתי ביום הבר-מצוה לנסח את מסמך המטרה שלי, אך, לאמתו של דבר, מסמך המטרה של כל יהודי מוגדר ומנוסח בצורות שונות בספרים כה רבים, החל בתורה וכלה באחרון ספרי המוסר. הבעיה היא מידת המודעות שלנו למסמך זה ולמטרה הרשומה בו.
 
אילו היתה לי בבית, באיזו מגירה נידחת, מעטפה ובה דף בכתב יד המצהיר מהי מטרתי בחיים ומה אני חושב להשיג בימי חיי, אילו כך היה, הרי שאז הייתי מן הסתם קובע לי זמן, אחת לשנה, או אולי אחת לחודש, לשבת בשקט ולערוך את המאזן האישי שלי על ידי השוואה בין מה שהשגתי לבין המטרה שהועדתי לעצמי. אולי אפילו הייתי מקדיש לך זמן בכל ערב לפני השינה. אולי.
 
אבל הבדיקה של העבר אינה הדבר היחיד שהייתי מרוויח מהמעטפה הזאת. יש לה חשיבות עליונה כמורה דרך. היא יכולה להנחות אותי במקרים של התלבטויות, לחלץ אותי מספקות ולהצביע על כיוון ברור של התקדמות. מה שכתוב במעטפה יכול לשמש כמגדלור לאוניה בים סוער וחשוך. יש משהו שמארגן לי את חיי ואת כל מה שאני עושה, או נמנע מלעשות, מהדבר הגדול ביותר ועד לפעולה הקטנה והפשוטה ביותר. הכל נבחן על פי המטרה מתוך בהירות וברירות. נפלא!
 
אפרים כבר החליט: הוא לא ידבר על הנושא אותו הכין במשך השבוע. הנושא עליו ידבר יהיה מסמך המטרה! הוא חי עכשיו את הנושא בכל נפשו ויוכל להגיש אותו לקהל שומעיו בצורה הטובה ביותר.
 
האוטובוס הגיע לתחנה המרכזית, ואפרים שמע כיצד שני הגברים מאחוריו נפרדים זה מזה. הגבר שדיבר כל הזמן ירד מן האוטובוס ואפרים אחריו. לפתע נתקף אפרים באיזה דחף. הוא ניגש אל הזר, ומבלי להציג את עצמו אמר לו: "שמעתי את השיעור במינהל עסקים שנתת לחברך באוטובוס. למדתי ממך הרבה. אבל אמור לי בבקשה, האם הכללים שאמרת אינם תקפים לגבי חייו של אדם? הרי חיי האדם טעונים הגדרת מטרה וניהול תקין לא פחות מאיזו חנות כלשהי, לא?
 
הגבר נראה מופתע במקצת. הוא גרד במבוכה בראשו וענה: "בעצם, אתה צודק. לא חשבתי על זה".
 
"אני נוסע עכשיו לחוג של אנשים חושבים, ושם נדון בנושא הזה. קיבלתי הרבה חומר למחשבה והסבר לקהל מהידע שלך. תודה", אמר אפרים, ובליבו חשב האם כדאי להציע לו להצטרף אליו, הרי הידע העשיר שלו בנושא יכול להועיל מאוד…
 
הגבר חייך ואחר כך אמר: "אתה יודע מה? אני בא!"
 
 
(מתוך "בעין יהודית") 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה