Step by step – רוחמה אפרתי

תפקיד/תכלית הסולם מסתכם בשני פקטורים : אחד עלייה והשני ירידה. באמצעות הסולם ניתן לעלות לגובה או לרדת בגובה. באמצעות הסולם מתאפשרת לנו ירידה או עליה.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 14.11.21

 Step by step  – קאוצינג מפרשת ויצא

תפקיד/תכלית הסולם מסתכם בשני פקטורים : אחד עלייה והשני ירידה. באמצעות הסולם ניתן לעלות לגובה או לרדת בגובה. באמצעות הסולם מתאפשרת לנו ירידה או עליה. וכפי שכבר הספקתם להכיר אותי ידידיי הנכבדים, מובן וברור שסתם סולם ממש לא מעניין אותי אלא במובן המטאפורי של המילה. אז הבה נבדוק יחדיו במה הדברים אמורים ונקח אותם כטיפ לחיים.

"הירידה היא תכלית העלייה"

אומר רבנו הקודש, רבי נחמן ש – "הירידה היא תכלית העלייה"; לכאורה זה נשמע לנו כמו פרדוקס. שהרי מצד אחד בן אדם נמצא בירידה, כל סוג של ירידה: רוחנית, מנטלית, דתית, רצונות וחשקים בעבודת השם יתברך, מוטיבציה נמוכה וירודה, פקפוק באמונה, כניסת כפירות וספיקות וכיוצא בזה; אם כך נשאלת השאלה, כיצד כל מה שצוין לעיל מהווה סוג של עלייה, ולא רק זאת, אלא רבי נחמן מציין שזה תכלית העלייה. כלומר היא הגושפנקא, הדרייב, הפוש, ההכרח לעלייה.

רבי נחמן, מלמד אותנו כלל ויסוד חשוב לחיים, בכל תחום ובכל מצב ופרט בזה הרוחני ובעבודת השם יתברך : 

שכאשר צריך אדם לעלות מדרגא לדרגא צריך שתהיה לו ירידה קודם לפני העלייה, כי הירידה היא תכלית העלייה. ומזה יכול כל אדם להבין כמה הוא צריך להתחזק בעבודת ה', ולא ייפול לעולם בדעתו מכל הנפילות והירידות שבעולם. כי אם יתאמץ ויתחזק לבלי להסתכל על זה בשום אופן שבעולם אפילו אם יעבור עליו מה, יזכה לבסוף שיתהפכו כל הירידות לעליות גדולות, כי הירידה היא תכלית העלייה. ויש בזה הרבה לדבר, כי כל אחד שנפל למקום שנפל נדמה לו שעליו אינם נאמרים דברים האלה, כי נדמה לו שעליו אינם נאמרים, רק לגדולים במעלה העולים בכל פעם מדרגא לדרגא. אבל באמת תדע ותאמין, כי כל דברים אלו נאמרים גם על הקטן שבקטנים והגרוע שבגרועים, כי השם יתברך טוב לכל תמיד (שם כ"ב)".

שעת המבחן האמיתית שלך, שעת העלייה, לא נמצאת במצוות שאתה עושה. היא נמצאת בשפל העמוק ביותר שלך; שם בוחנים אותך, ורואים מה אתה באמת. אם תשים את המבחן הזה מול עיניך, לא תכשל לעולם. בסופו של דבר, הרצון הפנימי יעלה ויתגבר על כל הטומאה שאתה נמצא בה. (משיבת נפש)

הרגע הזה בלבד!

יש לנו פה חיזוק מנטלי עצום! כולנו ללא יוצא מן הכלל – נופל ונופל ביג טיים. ולא רק כ"א נופל ונופל כמה פעמים ביום, ואפילו בשעה.. וגם על זה נותן ר' נחמן עצה ותושייה – חוק ההתחדשות! לא להיות זקן. להתעורר ולשמוח כי מה שיש לנו זה רק הרגע הזה בלבד!

הרבה פעמים אנחנו נתקעים בעבר, בזיכרונות שהיו היו.. במצבים שאבד עליהם הקלח.. בסיטואציות שהן כבר PASSE ממזמן.. העבר היה. זהו. נגמר. ואם יש התנהגות, מעשים, מחשבות לא טובות – כל מה שניתן הוא לעשות תשובה, להמשיך, להתקדם הלאה  ולסגור את הדלת.

החיים קצרים וצריך לנצל אותם בהובלת העתיד ולהווה טוב יותר שמלא באמונה, שמחה, עוצמה ושפע.

ישנם גם הרבה מאד אנשים שחוששים מן העתיד, ועל זה אומר מורי ורבי כבוד הרב שלום ארוש שליט"א, שפשוט חסרה להם אמונה! כי אם הם היו חיים באמונה אזי לא היו חוששים מן העתיד. וכי אם נחשוש זה יועיל לנו במשהו? להיפך, רק יוסיף לחץ, סטרס וקשיים.

סולם האמונה

נקודה נוספת שחשוב להבין שאמונה אינה מושג אבסולוטי, באמונה יש דרגות.

אגב אם עסקינן בסולם אז גם באמונה יש אינסוף מדרגות. ולפיכך, בסולם כמו בכל סולם ניתן לרדת או לעלות.

יהודי לעולם נמצא באחד מהמצבים עליה או ירידה, אין מצב סטטי/קבוע.

אמונה היא רגש שאנחנו כל הזמן צריכים לאמן לפתח ולחזק בכל רגע נתון – ותמיד לזכור אם אני חיה את כללי האמונה ש: השם יתברך הוא זה שקובע ומחליט כי זה רצונו יתברך, במילים אחרות 'ככה השם רוצה', ואם אני חיה שבידיעה שאין ייסורים ללא עוון,

והכל בהשגחה פרטית ומדויקת ואין בה שום טעיות , והמסלול שלי הוא שלי בלבד ומה ששייך לי יהיה מממלא שלי ומה שלא שלי לעולם לא יהיה שייך לי – אז מה יש לי לרדת בסולם המידות ובאמונה?

                                                 ↓      ↓      ↓

יוצא מכאן שכל ירידה בערך המידות היא בעצם פגיעה ישירה באמונה.

כלומר כאשר יש לי ספקות ופקפוק באמונה אזי אני יורדת והפוך, אם אני חיה ונושמת את כללי האמונה ולמרות שיש ניסיון לא פשוט ומורכב ואני מתעקשת לאחוז חזק באמונה בבחינת 'שיוויתי השם לנגדי תמיד' ויודעת שהשם יתברך נמצא איתי 24/7, ולא רק נמצא אלא משגיח ויודע הכל – אז תבחרו באמת, שהיא האמונה!!

Step by step

בסולם האמונה כמו בכל סולם ישנם שלבים. עלינו לזכור ולדעת ששום תינוק לא הלך ישר לישיבה, ושום ילד בכיתה ד לא רץ את צעדת ירושלים.

הקדוש ברוך הוא ברא סדר והיררכיה שבהם יש הגיון של צעד אחרי צעד שמוביל למעלה, להצלחה. עלינו להבין גם שיש כישלונות וירידות שזהו מצב תקין, נורמאלי ובריא לחלוטין. הרי לא ייתכן שהכל ילך חלק וכשורה. יש בדרך ניסיונות כי רוצים לראות היכן האדם אוחז במידת האמונה.

ולכן, אם נלך בבטחה, בדרך של הבניית העלייה צעד אחרי צעד ונבנה את הביטחון שלנו ונחזק את האמונה אזי גם יהיה לנו יותר כוחות בנפש להתמודד עם מצבים מורכבים שיש בהם חוסר וודאות.

אל תפחד מהירידה!

הרבה פעמים אנחנו פוחדים מהירידה, מהכישלון, האי ההצלחה או מחוסרה, אבל זו רק עצת היצר הרע!! כי אנחנו מבינים כפי שכתבתי כבר בפסקה הקודמת שאין מה לעשות, החבילה הזו של הקשיים האתגרים והכישלונות היא חלק אינטגראלי בדרך להצלחה.

בנוסף, אחרי שהבנו שזה חלק מהפאזל וחלק מהמשחק אנחנו צריכים להשלים עם העובדה הכי מחזקת שרבנו כותב לנו, שהירידה היא התכלית של העלייה – כי משמיים רוצי לעלות אותנו בסולם, לעלות אותנו שלב, מדרגה, לקדם אותנו – אבל אי אפשר סתם ככה לעלות בלא תנאי, אז שולחים ניסיון ורוצים לראות איך וכיצד האדם יגיב.

הניסיון כמתנה

הצלחת בניסיון?! הרווחת עכשיו!!    נכשלת בניסיון?! גם הרווחת לבאות!!

אם כך, יוצא שהניסיון זה סוג של מתנה כי אם הצליח אז יקבל דרגה נוספת, יעלה בסולם.

ואם נכשל, זה גם מתנה משום שזה רצון הבורא, והוא כנראה עדיין לא ראוי לקבל את הדרגה הזו, כלומר עדיין אין לו כלים מתאימים ונכונים להיות בשלב הזה ולפיכך הראו לו פתח של המדרגה החדשה, והחזירו אותו אחורנית לטובתו, וכעת הוא יוכל להתכונן ולהכין כלים מתאימים ולהתחזק באמונה ובבוא העת לעלות מדרגה.

אומר הרב קוק, בספרו 'משפטי הרב קוק'; "בכל עליה ועליה נמצא תמיד מצב של העדר הקודם להוויה, שהוא מתגלה בתור מצב של נפילה וחלישות כוח רוחני, הקודם לתגבורת כוח ממקור יותר נעלה".