“גינה לי חביבה” |שנת שמיטה- רוחמה אפרתי

בשנת השמיטה ישנן שאלות רבות מגוונות ומסועפות, גננים רבים לעיתים נתקלים בשאלות מלקוחות שיש ברשותם גינה או מרפסת שרוצים לטפח,

1 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 26.12.21

"גינה לי חביבה" – שנת שמיטה

בשנת השמיטה ישנן שאלות רבות מגוונות ומסועפות, גננים רבים לעיתים נתקלים בשאלות מלקוחות שיש ברשותם גינה או מרפסת שרוצים לטפח, הבה נלמד יחדיו מה ההלכה אומרת בדבר שאלות חשובות שחוזרות על עצמן בימים האחרונים

 

מושג חשוב : שנת שמיטה = שנת שביעית

 

  1. האם מותר לשתול צמח או עציץ או עץ? אין נוטעים בשביעית עצי מאכל או סרק. מותר לגדל צמחים ולנטוע בעציץ המונח על גבי משטח אטום ומנותק מהקרקע. כך גם מגדלים ירקות בשנת השמיטה.

 

  1. האם מותר לגזום עצי פרי? אסור לגזום עצי פרי בשנת השמיטה מדרבנן וישנם סוברים שגיזום אף באשר העצים (שאינם עצי פרי) הוא מהתורה. אבל מותר לגזום אם ישנה מחלה והגיזום יציל את העץ. אם מבצעים את הגיזום של העץ החולה יש לעשות זאת בשונה מהדרך הרגילה. חשוב להתייעץ עם גנן ירא שמים לפי הגיזום עצמו לקבל הסבר מפורט.

 

 

  1. ניקוש, עידור וכיסוח אסורות מדרבנן אם הן נעשות להשבחה. אולם כשהן נעשות למנוע קלקול והפסד לצמח ולפירות הן מותרות.

 

  1. מותר להשקות את הגינה לא בצינור אלא על ידי מערכת השקיה שנותנת לצמחים בדיוק את כמות המים הנצרכת, וחלילה לא ניתנת כמות שתגרום להצמחת יתר האסורה בשנת שמיטה. לדוגמא בהפעלת צינור מים בגינה יוצא 40 ליטר בדקה, לעומת זאת בהשקיה יוצא 2 ליטר בדקה, כמות המספיקה לצמח ליום. כאשר משקים יתר על המידה או פחות מידי, עלולים לגרום לנבילת הצמח.

 

 

  1. אסור בתכלית האיסור לקבל החלטה שמייבשים את הגינה בגלל שנת השמיטה. יש לשמור על הקיים ולא לגרום להשבחה.