“אם השם איתי – מי יכול נגדי?!”- מפניני הפרשה
פרעה אתה טיפש גדול! הוא חשב להתחכם, לעשות תחבולות ובסוף יצא נפסד גדול, ירד מגדולתו ועף מכיסאו. ולא זאת ורק אלא שעם ישראל כנגד כל הסיכויים וכנגד רצונו גדל במספר.
בס"ד בזרה"ק
"אם השם איתי – מי יכול נגדי?!"
פרשת "שמות" מפניני הפרשה
"וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות א יב)
פרשת שמות פותחת ומציינת את תחילת הגלות של בני ישראל במצרים.
שמות בני ישראל, 70 נפש, כשלמעשה הגיעו 69 במספר ויוכבד נולדה בין החומות ממש בסמוך לכניסתם לארץ מצרים. יוסף הצדיק נפטר וקם מלך חדש במצרים, יש האומרים שזה פרעה חדש שלא הכיר ויש האומרים שזה אותו פרעה רק שלקה בסניליות ובשכחה רבה לגבי יעקב ובניו, יוסף משנה למצרים ובני ישראל.
במקביל קורה עוד מהלך שמימי בו "בני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד ותמלא הארץ אותם". זאת אומרת, ישנה התערבות אלוקית שבה בני ישראל מששים – מלשון שש את כמותם. ואכן כך היה, כל אישה הייתה הרה למשך 24 שעות ושישה ולדים בכרסה. אין זה אלא נס עצום ופלא גדול מאת הקדוש ברוך הוא.
פרעה הולך ומתבלבל, נכנס ללחץ וסטרס, "רגע.. מה קורה פה?! הם מתרבים בקצב ילודה אל/על אנושי שעלול להוות לי ולממלכתי סכנה רבה! כס המלוכה מתערער וגם אני!!" בספרים הקדושים כתוב שכאשר משה רבנו נולד ירד אור עצום ורב לעולם, האצטגנינים ומכשפי פרעה חזו בכוכבים ובעבודה הזרה שלהם וראו שנולד מושיע שיוריד את פרעה מכס המלוכה. הם לא ידעו לומר מי זה יהיה אבל שיערו שייתכן וזה מישהו מבן העבריים. מידע זה כמובן יצר אצלו סטרס עצום ונורא והוא חשש פחד מוות מן הבאות, ולא בכדי.
אז אמרנו שפרעה התעדכן לגבי האפשרות שביום מן הימים יעוף מכיסאו בבושת פנים היות ונולד מושיע חדש בעולם ובנוסף העם שחולק אתו אדמה ושטח (בני ישראל היו בארץ גושן הסמוכה) מתרבה בקצב אל/על טבעי, מה שמהווה בעיה וסכנה ממשית כלפיו וגם לעם המצרי בכללו.
השמדה המונית
אם כך מה עושים? מסתברא ששיטת ההשמדה ההמונית הייתה קיימת כבר אז, לצערי, היא אינה המצאה חדשה של צוררי המאה הנוכחית. בדעה חולנית שאם ישנם אנשים שמפריעים לאנושות הכי קל פשוט להרוג אותם.
פרעה גזר על הזכרים, מדוע? ידע שמי שאמור להוריד אותו מכיסאו אמור להיות איש, וגם ידוע שנשים הן חלשות ולא תוכלנה לצאת כנגדו למלחמה. כלומר הן לא היוו בעיה.
שלושה מפתחות
"אמר רבי יוחנן: ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה, ומפתח של תחיית המתים" (תענית ב, ע"א)
שלושת המפתחות הללו שציינו חכמינו, הם מפתחות הקשורים לשורש החיים.
1. גשמים – קיום החיים. ללא מים אין חיים על פני האדמה בכללותה. הן לבני האדם, לבעלי החיים לצמחים וכיו"ב.
2. חיה – הריון ולידה, יצירת חיים על פני האדמה. שלושה שותפים ביצירת האדם אביו, אימו וכבוד הקדוש ברוך הוא. שכל אחד מהם תפקיד , כל אחד תורם את תרומתו והקדוש ברוך הוא תורם את הנשמה, שבלעדיה כאמור אין חיים.
3. תחיית המתים – אחד משלוש עשרה עיקרים של התורה הקדושה היא האמונה בעולם הבא ובתחיית המתים שעתידם להחיות.
↓ ↓
מכאן יוצא שיעשה אדם מה שיעשה, אם בורא העולם החליט 'פרו ורבו ומלאו את הארץ', שום תחבולה ו/או עצה לא תעזור, "עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל" (ישעיהו ח י).
מפת החיים המודרנית!
לפני למעלה מ200 שנה כתב אדוננו, מורנו ורבנו משל גדול מהחיים, שמדבר בדיוק רב על זמננו אנו ועל התלאות שאנו עוברים. כאילו ראה את מפת החיים המודרנית שלנו ועליה כתב את המשל. גאוני!
המשל מספר בדרך מפורטת ונרחבת על שתי דמויות מרכזיות שמתחילות את דרכן בדיוק באותה נקודת פתיחה, אולם בגיל מסוים דרכם נפרדת וכל אחד פונה למסלול אחר בחיים. אך דא עקה שהבחירה של כל אחד מהם מציירת את ציור חייו לכאן או לכאן.
כלומר הבחירה של האדם בין חוכמה לתמימות היא זו שתעצב לו את חייו ותקבע את איכות חייו!!
בספר הנפלא "בגן החוכמה" לוקח מורנו ורבנו, כבוד הרב שלום אור שליט"א את המשל "מחכם ותם" ומנתח אותו בצורה מושלמת ובדיוק רב לגבי מצבים שעוברים על הדור שלנו אשר משפיעים באופן ישיר על תוצאות החיים ואיכותם. שווה לקנות.
"אם השם איתי – מי יכול נגדי?!"
פרעה אתה טיפש גדול! הוא חשב להתחכם, לעשות תחבולות ובסוף יצא נפסד גדול, ירד מגדולתו ועף מכיסאו. ולא זאת ורק אלא שעם ישראל כנגד כל הסיכויים וכנגד רצונו גדל במספר. כנגד השם אי אפשר ולא יעזור דבר. ולהיפך, אם השם איתי מי יכול נגדי!
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור