‘טובה תחת רעה’ – קאוצ’ינג מפרשת וארא

חשוב לי להתייחס לנקודה נוספת מהותית. לעיתים קורה ואנו עושים טובה לאדם ומכל הלב משקיעים בזמן, כספים, אנרגיות ומה שזה לא יהיה ואח"כ מקבלים ממנו סטירת לחי מצלצלת

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 03.01.22

אנחנו כולנו מכירים את המשפט ‘שן תחת שן, עין תחת עין’ , ‘טובה תחת רעה’ וכיוצא באלו, ולעיתים הם אף שגורים בפינו בסיטואציות שונות.

בפרשת השבוע קורה דבר מעניין ביותר של ההשגחה השמימית; פרעה למעשה מגדל בביתו, ממש בתוך הארמון את מושיען של ישראל. במילים אחרות, כיצד ייתכן שמשה רבנו, המנהיג והמושיע של עם ישראל, גדל לא פחות מאשר בארמונו של פרעה? למעשה גדל כנסיך מצרי לכל דבר.

כותבת תורתנו הקדושה “ויקם מלך חדש על מצרים, שלא הכיר את יוסף..”. למשפט הזה ישנם כמה וכמה פרשנויות, האחת שזהו מלך חדש דנדש כלומר פרעה אחר מזה שהיה בזמנם של יוסף ויעקב. הסבר אחר אומר שזה אותו פרעה ששכח ולפתע לקה בסניליות מתקדמת בהקשר הזה. ויש האומרים שזה אכן אותו הפרעה מימי יוסף ויעקב אולם, הוא נאלץ ‘לשכוח’ את יוסף ויעקב כי הגוורדיה של מצרים איימה עליו שיתחיל לרסן את העם הסורר והמתרבה. ובלית ברירה, סולק למשך שלושה חודשים מכסאו ולאחר מכן שב עם סתימה קשה בלב, שנאה רושפת ואנטי מוחלט כלפי עם ישראל.

בין כך או כך, לא הכיר את החסד שעשה העצום שעשה יוסף עם פרעה ועם העם המצרי. בזכותו על מצרים פרחה ושגשגה, כל מצרים נהייתה לאימפריה והפכה למעצמה, השפע הגשמי והרוחני פרחו בגלל יעקב, יוסף והשבטים. וזו התודה? זו הכרת הטוב? שכחה ושנאה??!

גם אם נאמר ומדובר בפרעה חדש, מן הסתם לא מדובר בעשרות שנים אחורה, אלא כמה שנים אחרי, אז וודאי ששמע והכיר את יוסף כמשנה למלך מצרים ועל כל עושרו הרוחני והמנטלי שהביא עימו. אז זו הכרת הטוב והתודה?

כתב רבינו בחיי (שמות פרק א) וז”ל: “ובמדרש אשר לא ידע את יוסף, כל הכופר בטובתו של חבירו סופו שיכפור בטובתו של הקדוש ברוך הוא, שהרי כתיב “אשר לא ידע את יוסף”, ובסוף אמר “לא ידעתי את ה'”.

כל הכופר בטובתו של חבירו, סופו שיכפור בטובתו של הקדוש ברוך הוא!! ואכן כך היה! פרעה הרשע כפר בכל העיקר ובחוצפתו גם אמר “מיהו האלוקים שאענה לבקשתו ושאלח אתכם למדבר..”

בנוסף, מי שמשיב רעה תחת טובה, השם יתברך דואג להוציא מנהיג דווקא מבית פרעה עצמו, שהוא יגאל את עם ישראל.

חייבים להמשיך להיות טובים!

חשוב לי להתייחס לנקודה נוספת מהותית לא פחות. לעיתים קורה ואנו עושים טובה לאדם ומכל הלב; משקיעים בזמן, מרץ, כספים, אנרגיות ומה שזה לא יהיה ואח”כ מקבלים ממנו סטירת לחי מצלצלת.. זפטה רצינית, והו אז מרגישים גם מרומים ובעיקר מנוצלים בבחינת טובה תחת רעה.. זה מה שמגיע לי אחרי כל מה שעשיתי בשבילו? אחרי כל הטוב שהרעפתי עליו? שנתתי? משפטים כאלו ואחרים מוכים לנו מאד מחיי היום יום באינטרקציות השונות למול בני אדם. זכרו תמיד את יסודות האמונה שאומרת, הכל בהשגחה פרטית 24/7 – כלומר ששום דבר לא קורה סתם ככה אלא הכל מושגח וכרצון השם יתברך.

שנית דברים אינם תלושים מן המציאות, גם אם לכאורה כך זה נראה בעיניים שלך. ייתכן וישנם חשובנות שמיים שאתה לא יודע עליהם. אולי בגלגול הקודם אתה צערת אותו ומאד וכעת הוא בא להחזיר לך? זה גם עקרון ‘אין ייסורים ללא עוון’.

ובנוסף, תמיד לזכור שאנחנו מחוייבים להמשיך להיות אנשים טובים בעלי מידות ומעשים טובים חרף מה שעשו לנו. כלומר אם פלוני ציער זה לא אומר שכך כולם, ואם משהו בגד באימון שלנו או אפיל גנב מאתנו חלילה זה לא אומר שכך כל בני האדם. שימו דברים בפרופורציה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה