ליווי אישי צמוד

רבי נחמן הקדים את הרפואה למכה וגילה לנו יסוד עמוק ביהדות שלצערנו התפספס במהלך הדורות, ובפרט בדורות האחרונים...

4 דק' קריאה

פורסם בתאריך 24.03.22

המטפל שאכזב

ברוך ואביבה אמנם היו עדיין בסחרחורת קשה מהדברים שזה עתה שמעו מהיועץ של בית הספר, אבל הם לא הניחו לעצמם לשקוע בייאוש והתחילו מיד לפעול. היועץ נתן להם כמה טלפונים של אנשי מקצוע שיוכלו לעזור לבנם, והם התחילו מסכת ארוכה של בירורי שְׁתִי וערב על כל אחד מהמטפלים וחיפשו גם שמות נוספים.

על כל אחד ואחד הם בדקו את מידת המקצועיות שלו, את הנאמנות וההגינות שלו, את ההתאמה שלו לטיפול בבעיה המסוימת של בנם, והעיקר הוא שהם חיפשו חוות דעת של אנשים שהיו מטופלים אצל אותו המטפל כדי לשמוע האם הטיפול באמת עזר להם.

הם היו מוכנים להשקיע ככל שיידרש בטיפול אבל מאחר שהטיפול הוא תחום פרוץ ובלתי מפוקח, הם לא רצו לקחת סיכונים ורצו להיות בטוחים שהם ובנם בידיים הטובות ביותר.

גם לפגישה הראשונה עם המטפל ה”מאושר” שסוף כל סוף נבחר, הגיעו ההורים בחשדנות וציפו לשמוע ממנו תכנית מסודרת ומפת דרכים ברורה לפתרון הבעיה. אבל המטפל אכזב אותם ואמר להם: “אם אתם חושבים שאני אמור לפתור את הבעיה, אז אתם טועים בגדול. פתרון הבעיה הוא אך ורק בידיים שלכם. אני אגיד לכם את דעתי המקצועית, ואתן לכם הרבה מאוד שיעורי בית לעשות עם עצמכם ועם הילד. אבל ההתקדמות תלויה רק בכם, ברצינות שלכם, במידת שיתוף הפעולה שלכם, בהשקעה שלכם, ובחתירה שלכם לרדת לעומקם של דברים”.

ההורים יצאו קצת מאוכזבים, וחשבו לפנות למטפל נוסף, כאשר בדיוק באותם רגעים צלצל הטלפון ועל הקו היה יועץ בית הספר. הם דיווחו לו על אכזבתם מתוצאות הפגישה הראשונה, אבל היועץ צחק ואמר להם: “הורים יקרים, מטפל הוא לא קוסם. מטפל שמבטיח לכם הרים וגבעות בקלות ובמהירות – תברחו ממנו כמו מאש. המטפל הזה אמר לכם את האמת. רק עם מטפל כזה יש סיכוי להצליח, וכמובן וכפי שהוא בעצמו אמר לכם, אין הדבר תלוי אלא בכם…”

הפרדוקס של הדור

הקדוש ברוך הוא מנהיג את הדור שלנו באופן מדהים. מצד אחד הידע נגיש לכל אדם, הרשתות מלאות במידע על כל בעיה. לא חסרים ספרים ועצות ויועצים ותוכניות רדיו ועוד ועוד. כולנו חכמים כולנו נבונים וכולנו יודעים הכול על הכול. ובכל זאת בדור שלנו יש פריחה ושגשוג של כל המטפלים והמלווים האישיים בכל תחום שרק תעלו על הדעת: ממלווה אישי לתזונה ולכושר ועד למלווה אישי להתמודדות עם קשי החיים, דרך מלווים אישיים להשקעות בנדל”ן ובשוק ההון ומלווים אישים לראיונות עבודה ולהתפתחות מקצועית, מלווי הורים ומלווי לידות, ועוד ועוד מלווים קאוצ’רים ומנטורים בלי סוף.

חוסר האונים הזה בגשמיות הוא רק משל עבורנו בשביל הרוחניות. כי גם ברוחניות אנחנו נמצאים בדור דעה שבו יש לאדם גישה לכל הספרים הקדושים בלחיצת כפתור, וחדשים לבקרים יוצאים ספרים במהדורות יותר ויותר מונגשות, עלונים צבעוניים מעבירים לנו מסרים עמוקים בססגוניות ובקלילות – אבל השאלה הגדולה היא: האם אחרי כל זה עבודת ה’ בדור שלנו בעלייה או שמא הקשיים והבלבולים רק גוברים?

המציאות בשטח היא שלצערנו האפשרות השנייה מנצחת ובגדול. זה לא בני הנוער הם אלה שאבודים ונופלים, גם אנשים בוגרים ומבוגרים נופלים לכל מיני גיהינום, בין אם זה בתאוות או במידות רעות, בין אם זה בשלום בית, בין אם זה בבעיות נפש, קשות ועוד בעיות שאין צורך לפרט כי כולכם מכירים את המציאות ויודעים מה עבר או עובר עליכם ועל המעגלים הקרובים לכם.

הידע הוא לא תחליף לליווי האישי

רבי נחמן הקדים את הרפואה למכה וגילה לנו יסוד עמוק ביהדות שלצערנו התפספס במהלך הדורות, ובפרט בדורות האחרונים. בלשון חז”ל זה נקרא “שימוש חכמים”. חז”ל קובעים שיכול להיות שאדם יודע את כל התורה כולה, תורה שבכתב ותורה שבעל פה, ובכל זאת מבחינת עולם התורה האמיתי הוא “עומד בחוץ”. אין לו שום קשר אמיתי ליהדות. ומדוע? כי הוא לא שימש תלמידי חכמים. לא היה לו ליווי אישי. בלי זה, הידע לא שווה כלום.

שימוש חכמים זה מעבר ללימוד. זה קשר מיוחד עם רב, עם צדיק, קשר אישי סביב בעיות מעשיות שעולות אצלך ואצל אחרים, חיפוש בלתי מתפשר אחרי הדעת של הרב, כלומר הבנת העולם הפנימי שלו והתפיסות התורניות העמוקות שלו, שזה תהליך ארוך מאוד שיכול לקחת אפילו ארבעים שנה כמו שאומרים חז”ל.

רבי נחמן מנסח את זה כך: “העיקר והיסוד שהכול תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות, חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל… ולהשליך מאתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק”.

מציאות הדור מסבירה הכול

השאלה הגדולה היא, האם זו עבודה לכל אדם ואדם או רק ליחידים? האם מצפים ממך לעזוב את עיסוקיך וללכת לשמש את גדולי הדור? ובכלל, את מי אנחנו אמורים לשמש? זה לא נשמע מעשי.

באה מציאות הדור שלנו וממחישה לנו שפשוט אין לנו ברירה, הידע לא מספיק, אלא חייבים ליווי אישי צמוד. ואם צריכים טיפול, עושים את כל הבירורים והחקירות ומוצאים מטפל, ואם גם רוצים שהטפול יצליח, אז צריכים להירתם ולהקשיב למטפל ולרדת לסוף דעתו, וְ־כֵּן – צריכים גם לעבוד קשה.

כל הנקודה היא האם זה מספיק חשוב לנו. האם אנחנו רואים את הצלחה הרוחנית שלנו כשְׁוַת ערך להצלחה הגשמית, והאם אנחנו רואים חסרונות רוחניים כמו שאנחנו רואים את החסרונות הגשמיים. אם אכפת ליהודי באמת מהעולם הרוחני שלו, ואם הוא באמת רוצה להצליח בתפקידו העיקרי בעולם הזה ולהיות כרצונו של בורא העולם בשלימות, ואם זה מאוד מטריד אותו ומפריע לו שהוא עדיין לא מצליח – אז אין לו שאלות: מה שהוא היה עושה בשביל הגשמיות, על אחת כמה וכמה שיעשה בשביל הרוחניות.

קאוצ’ר לאמונה

רבי נחמן השאיר לנו צוואה שבה הוא מבשר לנו שזה בהחלט אפשרי אבל זה מצריך רצון ותפילה. והוא כותב: “על כן צריכין לחפש ולבקש מאוד אחרי מנהיג אמיתי להתקרב אליו… באמת צריכין לחפש ולבקש מאוד מאוד אחר מנהיג אמיתי כזה, וצריך לבקש מאוד מה’ יתברך, שיזכה להתקרב למנהיג אמתי, כדי שיזכה לאמונה אמתית בשלמות“.

רבי נחמן גם מדגיש שהמטפל הרוחני נותן לאדם אמונה. קשר עמוק ואמיתי עם בורא העולם. זה הקשר שהכול תלוי בו. ומה שאומר לנו רבי נחמן למעשה זה שעצם החיפוש והבקשה שלנו אחר מנהיג אמיתי – זה כבר מציב אותנו על המסלול לזכות להצלחה הרוחנית ושומר אותנו מהרבה מאוד טעויות והטעיות.

אבל כמו בחיים, אנחנו לא רוצים להיות רק בדרך, אלא אנחנו רוצים להתקדם ולהצליח. וההצלחה תלויה בהתקרבות לצדיקים ובציות לדבריהם ולעצותיהם. לא מספיק רק לדעת מי הוא הצדיק ומי הוא הרב, אלא חייבים גם לחפש ולבקש ולמצוא ולקיים את העצות שלו ולא לסור מהן ימין ושמאל. ולכן החיפוש הזה אף פעם לא נגמר. ורק על ידי זה נזכה לאמונה אמיתית ולכל ההשפעות בגשמיות וברוחניות: תורת אמת ועבודת ה’ באמת.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה