רוצה הצלחה בחיים?

מה הפירוש ולמה הכוונה? האם מאכל כלשהו כדוגמת שניצל, חתיכת בשר, עוגה או אפילו נס על חלב יכולים לעשות נזק כלשהוא, ואם כן באיזה היזק מדובר, האם פיזי ו/או רוחני, או שניהם גם יחד?!

2 דק' קריאה
תתחיל לאכול כשר!

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 24.03.22

פרשת “שמיני מפניני הפרשה   “וּלֲהַבְדִּיל בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין הַחֹל וּבֵין הַטָּמֵא וּבֵין הַטָּהוֹר” (ויקרא י י)

מאכלות אסורים מטמטמות אל הלב!

מה הפירוש ולמה הכוונה? האם מאכל כלשהו כדוגמת שניצל, חתיכת בשר, עוגה או אפילו נס על חלב יכולים לעשות נזק כלשהוא, ואם כן באיזה היזק מדובר, האם פיזי ו/או רוחני, או שניהם גם יחד?!

עניין טמטום לבו של אדם הנגרם ע”י עשיית עבירות מובא בסוגית הגמרא “תנא דבי רבי ישמעאל: עבירה מטמטמת לבו של אדם, שנאמר (ויקרא יא) ולא תטמאו בהם ונטמתם בם אל תקרי ונטמאתם אלא ונטמטם”. מסביר רש”י: “מטמטמת – אוטמת וסותמת מכל חכמה”.

רבנו הקדוש, רבי נחמן מברסלב (ליקוטי עיצות, אכילה, א-ב) אומר שאכילת מאכלות לא כשרים ובזלילה (כזולל וסובא) ע”י זה מתגבר הכסילות (לא זוכה לאור דעת האמת!) ונחשך אור הצדיק ולא יכול לקבל יראה ואהבה לעומת האוכל בכשרות ראוי ובמתינות ללא הלעטה, ע”י נתתקן השכל ונכנע הכסילות. עוד מוסיף רבנו שמאכל שיש בו תערובות מהסטרא אחרא ע”י זה יוכל האדם לחטוא.

“אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם” (ויקרא יא מג)

וכעת וידוי קטן, ברצוני לשתף אתכם קוראי ברסלב בסיפור אישי שלי.

ישתבח הבורא , מי שמכיר אותי יודע , שאני עוברת ייסורי תופת במערכת העיכול מאז שאני זוכרת את עצמי – תודה רבה לה’ יתברך שהרי אין ייסורים ללא עוון: באחד מהפעמים שהייתי אצל צדיק גדול ועצום נורא מאד שיודע על הכאב והייסורים שלי, אמר לי : “רוחמה, התיקון שלך.. מה שמאיר לי, שכנראה בגלגול הקודם אכלת והאכלת אנשים במאכלות לא כשרים, אסורים..” 

חזרתי הבייתה וככה בבדיחת הדעת אמרתי לעצמי ‘מי יודע אולי היה לי מסעדה או בית קפה, אולי הייתי איזה סלבס שמארחת הרבה אנשים..’ חח.. כך או כך זה באמת לא משנה – אני נמצאת פה כאן ועכשיו והתיקון שלי הוא מאכלים כשרים!

לכן עם ישראל היקר, אני פונה אליכם בפניה אישית מתוך הלב, אחד הציוויים המאד ברורים של עם ישראל היא שמירת הכשרות – שזה גם אחד מהתנאים המבדלים בנינו לבין הגויים, בין הקודש לטומאה, שגורמים לנו להתקדש ולהיטהר, להיות זכים בעלי חוכמה ודעת אמת, אמונה ושמחה! 

כשרות מהי?

כשרות מתייחסת לכלל ההלכות שמהווה מערכת כללי התנהגות של עשה ‘לשמור שש שעות בין חלב לבשר’, ואל תעשה ‘לא תבשל גדי בחלב אימו’ שמצווים בהם בני ישראל מאז צאתם מארץ מיצרים ועד בכלל.

כשרות אינה מסתכמת רק באוכל כשר, אלא זוהי מערכת הלכות מסועפת וברורה כמו למשל הטבלת והגעלת כלים, מה קורה אם חבל נשפך לתוך סיר בשר, מהו יין נסך? מה הדין בשני כיורים נפרדים? האם פלטה צריכה בכיסוי נייר כסף ואם כן מתי? זכוכית בולעת? מהם כללי הבישול?

להיות יהודי כשר קיימים תנאים. כאמור המעמד מחייב. לאכול מאכלות כשרים גורמים לך רק טוב בחיים! לעומת זאת לאכול לא כשר או כשר חלקי שזה אותו הדבר בדיוק עושה נזקים נפשיים, מנטליים ורוחניים בלי סוף ומביא גם מחלות לאדם (הרמב”ם). 

השבת נקראת גם פרשת פרה כאשר אדם או חפץ נוגע במת הוא הופך להיות טמא. כדי להיטהר מטומאה זו עליו לעבור טקס מיוחד במהלכו מתיזים עליו מים המכונים ‘מי חטאת’ שהופקו מפרה אדומה ורכיבים נוספים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה