הוא שר מהנשמה – ראיון

אחרי שהוציא לאחרונה אלבום שכל כולו שירי קודש, והפיק לזמרת גלי עטרי אלבום שזכה להצלחה רבה, מספר סגיב כהן על התקרבותו לרבי נחמן, ועל הקליפ הפרובוקטיבי לפיוט 'ישקף'.

5 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

אחרי שהוציא לאחרונה אלבום
שכל כולו שירי קודש, והפיק לזמרת
גלי עטרי אלבום שזכה להצלחה רבה,
מספר סגיב כהן על התקרבותו לרבי
נחמן, ועל הקליפ הפרובוקטיבי לפיוט
‘ישקף’.

סגיב כהן, יוצר מוכשר וזמר מוערך, בוגר ביה"ס למוזיקה "רימון", גילה את רבי נחמן מברסלב לאחר שהקליט שני מזמורים מ"התיקון הכללי", והמפגש שלו עם רבי נחמן הצליח להחזיר אותו אל המקורות. מאז, הוא לא מוותר על ראש השנה באומן.

אחרי שהוציא לאחרונה אלבום מרגש שכל כולו שירי קודש, והפיק לזמרת גלי עטרי אלבום שזכה להצלחה רבה ולביקורות נלהבות, הוא מתפנה להסביר מדוע נבחר לפיוט היפיפה שהקליט, "ישקף", קליפ כל כך פרובוקטיבי.

כשסגיב כהן הפיק לזמרת גלי עטרי את אלבומה האחרון, הוא לא העלה על דעתו שהשירים שכתב יהפכו להיות כל כך רלוונטיים לאחר כשנתיים, בנסיבות מצערות.

הוא כתב לעטרי שירים שמתכתבים עם כאב, נוגעים בפרידה ובאובדן, ואכן, זמן לא רב אחר כך, אחותה האהובה של גלי עטרי, השדרנית שוש עטרי ז"ל, נפטרה בפתאומיות, והשירים קיבלו משמעות מיוחדת.

השיר "מהמרחקים", למשל, בו כהן שר עם גלי עטרי, הפך תוך זמן קצר ללהיט וזכה במקום הראשון במצעד של גלגל"צ. רבים סוברים כי השיר נכתב במיוחד כהספד אודות שוש עטרי ז"ל, אך לא יודעים כי כהן כתב אותו הרבה לפני פטירתה.

"את השיר "מהמרחקים" כתבתי כבר לפני שנתיים" מפתיע כהן, "בכלל, ברוב האלבום יש כמה שירים שאי אפשר להסביר את זה בשום צורה, רק בצורה מיסטית, איך זה ממש נוגע בסיטואציה".

כהן, 33, אב לקשת (8) ולמעיין (6.5), הוא בוגר ביה"ס למוסיקה "רימון", והוציא עד כה שלושה אלבומים איכותיים: "חכי עוד רגע", "התגשמי לי", ו"ישקף", אלבום שכל כולו שירי קודש, שיצא לאחרונה.

באלבום ייחודי זה מבצע כהן ברוב קסם ובקול שנוגע, המאפיינים אותו, שירים מן המקורות, בעיבוד ובלחנים מקוריים ומוכרים. גם כאן, נראה כי כהן מצליח להוכיח שוב כי הוא, קודם כל, אמן נשמה. וכל שיר באלבום מצליח לחדור עמוק אל תוך הנשמה.

"ישקף" הוא לא בדיוק אלבום" מסביר כהן, "זה אוסף של שירי קודש שיצא לי להקליט ולבצע בהזדמנויות שונות. את "לך אלי" ו"אם ננעלו", למשל, הקלטתי לפסטיבל כרמיאל, "שיר למעלות" זה מתוך הופעה שלי, ואת "יגדל אלוקים חי" ו"ישקני מנשיקות פיהו" הקלטתי כדי להשלים לאלבום".

כהן הקליט 11 רצועות לאלבום ולקח עמו מספר עותקים לראש השנה באומן. "זה היה בפעם השנייה שנסעתי לאומן וקרה לי שם קטע גדול", מספר בהתרגשות כהן, שזו לו השנה השלישית שהוא חוגג את ראש השנה אצל רבי נחמן. "הכרטיס עלה לי 860 דולר, וחזרתי לארץ בדיוק עם 860 דולר, מהמכירה של האלבום שם".

כהן גדל בבית דתי ולמד בישיבה התיכונית "מדרשית נעם" בפרדס חנה, אך היו שנים בהן התרחק מהדת. ורק כעבור שנים, כשגילה את ברסלב ורבי נחמן, החל לשוב מחדש אל המקורות, שמח ושלם יותר מאי פעם. "אני מוצא את עצמי מתחבר לחסידות ברסלב בגלל ה"ואהבת לרעך כמוך" שיש שם. מה שאני אוהב בברסלב זה שקודם כל חשוב אצלם כבוד האדם באשר הוא, כיבוד הורים, ההרגשה שכולנו בנים של מלך. כל הגישה הזו עזרה לי לחזור לדת".

כהן החל להיחשף לרבי נחמן ולתורת ברסלב לפני כשלוש שנים, בזכות שני מזמורי תהילים שהלחין והקליט עבור דיסק של "התיקון הכללי" שהפיק יוסי בן דוד, שגייס אמנים מוכרים מהז’אנר הים-תיכוני כאשר כל אחד מהם הקליט מזמור אחר מהתיקון הכללי. ביניהם: אייל גולן, נתי לוי, שלומי שבת ועוד.

כהן כאמור קיבל שני מזמורים ובתוך שלוש שעות עבודה כבר הספיק להקליט ולשלוח אותם לבן דוד, כולל לחן מקורי שלו, עיבוד, נגינה והקלטה. "יש את התוכנית "9 שעות ושיר, אבל פה זה היה 3 שעות ושיר" הוא צוחק.

מה הביא אותך להגיע לאומן בפעם הראשונה?

"הקרדיט הענקי מגיע ליוסי בן דוד שמחובר חזק לברסלב, וההתרגשות שלו ריגשה אותי להתבונן גם כן ומצאתי את עצמי שם".

מרגש לגלות כי עד היום, שלוש שנים אחרי, כל האמנים שהשתתפו בדיסק "התיקון הכללי", כבר זכו מאז להגיע לאומן.

כהן, כאמור, היה שם בשלוש השנים האחרונות ונראה כי הוא לא מתכוון להפסיק עם המנהג בקרוב. "אין מצב שלא אהיה שם בראש השנה" הוא אומר. "תמיד לפני שאני נוסע, יש את כל הסיבות לא לנסוע, אבל אני לא מוותר, אני יודע שזה סוג של מבחן. אתה רואה את עם ישראל מתכנס במקום שלפני 60 שנה נטבחו שם יהודים ומפיץ שם אור ענק, אתה רואה שם את החבר’ה הגויים שמארחים אותנו, ואתה יודע שהם חושבים לעצמם שאנחנו בטוח העם הנבחר. הם רואים שבועיים גשם זלעפות ופתאום כשאנחנו באים זורחת השמש, כולם יוצאים לבושים בלבן עם שפע של אוכל, מה זה אם לא עם נבחר? עם ששמר כל כך הרבה שנים בגלות על כל הסמלים שלו, בכל קצוות תבל, עוד הרבה לפני עידן האינטרנט, ופתאום כולם מתקבצים יחד, זה עם נבחר. כשהייתי באומן חשתי את זה. לא סתם אנשים נוהרים לשם בהמוניהם".

לפני הפעם השנייה שנסע כהן לאומן, היו לו מניעות רבות, והוא ביקש להישאר עם המשפחה.

"שאלתי את יוסי (בן דוד, ע.ד), האם לא עדיף שאקח את הכסף ואתן אותו למשפחה נזקקת לחג. הוא אמר לי שהוא יברר אצל החסידים. ואז חזר אלי ואמר לי לפתוח בספר מסוים ומה שיצא לי, זו התשובה. פתחתי בדיוק במקום שבו היה כתוב, כי עיקר עניינו של רבינו זה להגיע אליו בראש השנה. באותה השנייה הבנתי שאני נוסע, לא היה לי כל ספק, זה מדהים. אחר כך חשבתי לעצמי שאולי כל הספר הזה מדבר על ראש השנה, אז הפכתי וחיפשתי, אבל לא מצאתי בכל הספר את המילה ראש השנה שוב".

כשכהן מדבר על אומן ועל רבי נחמן, הוא מלא התרגשות. "אומן בשבילי זה אומר כל כך הרבה, אי אפשר להסביר את זה למי שלא היה שם, אני מקווה לקחת את הבן שלי לשם בשנה הבאה".

כהן, דור שלישי ליוצאי תימן, מחובר מאוד למסורת, לשורשים, לשירת התפילה, דבר המתבטא גם בסגנון שירתו האותנטית והמרגשת, הייחודית לו.

"דבר מדהים שלמדתי מהברסלברים הוא לדבר עם בורא עולם בשיא הפשטות, כמו שאתה מדבר עם בן אדם, ולהודות לו בשפה שלך", מספר כהן. "אמנם אני משתדל לדבר איתו גם בשפה של הסידור, אבל אני מנהל איתו גם המון שיחות במשך היום, והוא עונה לי, בחוויות שאני חווה, במקרים שקורים לי, אני מרגיש שהוא עונה, וזה מדהים".

והנה שאלה שמעסיקה רבים – ללהיט שלך "ישקף" שאתה שר למילים של רבי שלום שבזי, נעשה קליפ פרובוקטיבי שלא הולם את מילות השיר, מדוע?

"ידעתי שתשאלי אותי את זה. איזה כיף שיש לי סוף סוף במה לענות על זה. הרבה שואלים אותי את זה ואני מסביר לכל אחד באריכות. זה מעייף, זה התיקון שלי", אומר כהן בחיוך ומסביר:

"אני מבין ורוחש כבוד להערות שאני מקבל לגבי הווידיאו קליפ, מה גם שהן נאמרות בצורה מאוד מכובדת ואני שמח להשיב עליהן: ראשית, הלבוש הלא צנוע לדאבוני היה סוג של אילוץ כאשר לאחר שנקבע הלוקיישן, הושכר הציוד והכל היה מוכן לצילום באמצע הלילה – הרקדנים לא הביאו איתם תלבושות מתאימות (הם היו אמורים להגיע עם תלבושת תימנית אותנטית והגיעו במלמלות של הורה) ונאלצנו להסתפק בקיים. שנית, הריקוד לטעמי הוא מאוד אותנטי והכוריאוגרפיה הולמת את העיבוד ומביעה סוג של פולקלור וריקוד-עם אתני למרות שהלבוש לא הולם את מילות השיר, אם כי אין שום זום או התייחסות מיוחדת של המצלמה לגוף האישה, להקת הרקדנים היא אך ורק חלק מהרקע המעורפל כשעבדכם הנאמן במרכז מגיש את השיר. במילים אחרות זה לא "תזיזי את הישבן", מה גם שאני מרגיש שדווקא השפה הפחות דתית בה הקליפ מדבר – מקרבת את הרחוקים ועוזרת להעביר ביתר קלות לקהל יותר רחב (שאינו דתי ואינו תימני) את הטקסט הקדוש הזה, כי הרי אין צורך לשכנע בו את המשוכנעים. למרות הנאמר, אני מתנצל בפני כל מי שבאמת ובתמים נפגע מהתוצאה והיום אני מבין ויודע שישנם כאלה. את הנעשה אין להשיב, אך לאחרונה הוקלטה גרסת אודיו חדשה לשיר שבע"ה תלווה גם בווידיאו חדש".

אתה אמן רב גוני, שר בסגנונות שונים. לאיזה סגנון מוסיקלי אתה הכי מתחבר?

"זה לא משנה מה הסגנון – רוק, פופ, מזרחי, תימני" הוא אומר, "העיקר שזה בא מהנשמה".

וכשכהן מדבר על שירה מהנשמה, הוא יודע על מה הוא מדבר, יש לו הרבה ממנה.

אמן נשמה, כבר אמרנו?

"יגדל אלוקים"

"קריה יפהפיה"

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מאיר

כ"ד ניסן התש"ע

4/08/2010

תגובה אתה זמר מדהים יש לך קול חודר לנשמה כל הכבוד

2. מאיר

כ"ד ניסן התש"ע

4/08/2010

אתה זמר מדהים יש לך קול חודר לנשמה כל הכבוד

3. קרן

ו' כסלו התשס"ט

12/03/2008

שר מהלב והנשמה

הדיסק ישקף הוא דיסק מדהים, מצאתי את עצמי מתחברת אליו מאוד למרות שאני לא דתיה, אך גם לי יש אהבה גדולה ליהדות ולמקורות . אני מחכה בקוצר רוח כבר לראות את הקליפ החדש של ישקף ולשמוע בעזרת השם בזמן הקרוב את הדיסק החדש של סגיב.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה