רוקיסט נשמה

זמר כמו גבריאל חסון לא פוגשים בכל יום. ואם לא שמעתם עליו עד היום, למרות ההצלחה המוסיקלית לה זוכה וכישרונו הבלתי מוטל בספק, זה רק מהסיבה שהוא לא מתחנף למיינסטרים.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

זמר כמו גבריאל חסון לא פוגשים
בכל יום. ואם לא שמעתם עליו עד היום,
למרות ההצלחה המוסיקלית לה זוכה
וכישרונו הבלתי מוטל בספק, זה רק
מהסיבה שהוא לא מתחנף למיינסטרים.


הוא עזב קריירה מוסיקלית מצליחה בחו"ל וחזר בתשובה. אך האיש שנולד אמן, לא חשב לרגע לוותר על המוסיקה, והיה מחלוצי המוסיקה היהודית המקורית.

גבריאל חסון, הראשון שהכניס מוסיקת רוק אל תוך עולם הפיוטים, לא נכנע למיינסטרים ויודע שאם המוסיקה שלו הייתה מתנגנת בגלגל"צ, אפילו קובעי הפלייליסט היו מתמכרים. תשאלו את מבקר המוסיקה של "מעריב", שלא האמין שמדובר באמן חרדי.

בתחילת הראיון עם חסון, אני לוקחת את הסיכון ואומרת לו שהשירים שלו, אם לא מקשיבים לעומק המילים ולתכנים, בקלות יכלו להשתלב עם אמנים חילוניים כמו עברי לידר, ברי סחרוף, אביב גפן ודומיהם, מבחינת רמת המוסיקה, העיבוד, הכישרון והסגנון. חסון צוחק, "אני באתי משם" הוא מגלה לי, "אמנם התכנים שלי השתנו והגישה השתנתה, אבל הכתיבה נשארה אותה כתיבה".

בינגו. אני חושבת לעצמי בעת שאלבומו מתנגן אצלי שוב ושוב – "רוצה ללגום מילה טובה, לראות עוד פרצופים שמתקלפים" הוא שר. אין כמו טקסטים בסגנון של חסון, בשביל לשבות את ליבי.

אלבומו השני, "צו השעה", נבחר לאחד האלבומים הישראלים המצליחים של עיתון "מעריב", והמבקר שי להב כתב ביקורת מתפעלת אודות חסון. "הוא לא חלם שאני מבית"ר עילית" הוא צוחק. כשהמוסיקה מדברת, מסתבר, גם הסטיגמות שותקות.

זמר כמו גבריאל חסון (44) לא פוגשים כל יום. גם בימים של אינפלציה מסחררת ומבורכת בסצנת המוסיקה היהודית המקורית, לחסון עדיין שמור שם מקום של כבוד, ולא בכדי.

אם לא שמעתם עליו עד היום, למרות ההצלחה המוסיקלית לה זוכה וכישרונו הבלתי מוטל בספק, זה רק מהסיבה שחסון לא מתחנף למיינסטרים. ספק אם הוא בכלל מכיר אותו מקרוב. אלבומו האחרון, "היכל הגוונים המשתנים", הוא דוגמא מצוינת לכך. הוא מכיל 6 שירים, מתוכם ארבעה קטעים אינסטרומנטאליים ושני שירים מקוריים בלבד. שמיעה אחת לא תספיק לכם כדי להתאהב, אבל אם תשמעו פעם נוספת – תתמכרו ותגלו שיש בחסון משהו קסום שלא היה כאן קודם לכן.

הוא נולד בבאר שבע למשפחה חילונית ("אפילו קידוש לא היה") ומאז שהוא זוכר את עצמו המוסיקה הייתה בנשמתו. "נולדתי אמן" הוא אומר. בגיל 11, עוד כילד, מעצמו, היה אוהב לדבר עם ה’ והחל בתהליך של חזרה בתשובה, מבלי לדעת זאת. "הנחתי תפילין במשך כמה שנים, עוד כחילוני, והתחלתי ללכת לבית הכנסת, שם שאלתי כמה אנשים זקנים כל מיני שאלות שהיו לי אבל לא היו להם תשובות בשבילי וזה הרחיק אותי", הוא מספר. "אבל התחושה הזו תמיד נשארה אצלי, זו הייתה חוויה מדהימה שאי אפשר לספר במילים. תמיד ידעתי שאחזור לזה שוב, היה ברור לי שאחזור בתשובה, זו הייתה רק שאלה של עיתוי".

אז בגיל 27 מצא חסון את העיתוי הנכון וחזר בתשובה. עד אז הספיק ללמוד בבית הספר למוסיקה "רימון", להוציא שני אלבומי רוק מצליחים בחו"ל, ואפילו להיות המורה האישי למוסיקה של אחד הזמרים הנחשבים ביותר כיום בסצנת מוסיקת הרוק הישראלית.

היית כבר בתוך סצנת המוסיקה, בארץ ובחו"ל, ובשיא ההצלחה עזבת הכל וחזרת בתשובה. לא חששת?

"בכל המסעות שלי, תמיד נשארה איתי החוויה המדהימה של החזרה בתשובה שלי שחוויתי כשהייתי ילד וידעתי ששם האמת, וכשהייתי בחו"ל ראיתי שזהו, כמה אפשר לדחוף את העגלה? צריך לתת למישהו לדחוף אותה, כמה אפשר לקום כל יום בבוקר עם תחושת הריקנות הזו? אז לאט לאט התחלתי לחפש ולחזור בתשובה".

כשאני שואלת האם התכוון לוותר גם על המוסיקה, חסון משיב בשלילה מוחצת. כבר אז הוא הבין, את מה שאמנים בעלי תשובה רבים וטובים יבינו הרבה אחריו – שגם המוסיקה יכולה לחזור בתשובה. "ידעתי שאני לא הולך לוותר על שום דבר, ואני הולך להמשיך ולהופיע, אבל מהמקום שלי עכשיו. מוסיקה אצלי זה לא תחביב – זה חיים".

זמן קצר לאחר מכן, הוציא חסון את האלבום "מעשה אצבעותיו", שמורכב רובו ככולו מפיוטים, בסגנון רוקיסטי, כמו שהוא אוהב ויודע לעשות. חסון, שלא הכיר עדיין את העולם הדתי ותכניו, בחר לקחת אז שירים מן המקורות. אך עם הזמן, בתקליטו הבא, "צו השעה", כבר ישנם שירים רבים שחסון כתב והלחין בעצמו, עם טקסטים מקוריים וייחודיים להפליא. אלבומו האחרון – כבר עוסק בעניינים שברומו של עולם, "מעבר למילים" הוא מגדיר אותו.

"כל דיסק משקף תקופה אחרת בחיים שלי" מסביר חסון את השוני בין האלבומים, "אמן צריך להגיד את האמת תמיד, ורבי נתן אומר שהאמת משתנה לפי הזמן, אז אני מביא את האמת לאמיתה שלי ומשתדל להקפיד על איכויות ולהיות נגן היודע נגן, כמו שרבי נחמן אומר. לא סתם רבינו אומר שנגן יהיה יודע נגן והכלי יהיה מתוקן – אמן צריך שיהיו לו טכניקות בשביל לדעת לנגן, וגם האדם עצמו הוא כלי" אומר חסון, שמעיד על עצמו בענווה כי הוא "משתדל להיות ברסלבר".

בזמנו הפנוי הוא מפיק ומעבד מוסיקלי של אמנים רבים דוגמת סיני תור, ירמיהו והרב יהושע אנגלמן. ומלבד אלבום רביעי עליו שוקד חסון בימים אלה, הוא מפיק כעת אלבום אנימציה ייחודי המורכב מסיפורי מעשיות של רבי נחמן. "אנחנו עובדים באושר אבל בעוני", מסכם חסון בחיוך.

שיר המעלות בשוב ה’

הלב האבוד

לרכישת הדיסקים של הזמר גבריאל חסון בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אחת

י"ד תמוז התשס"ט

7/06/2009

מ ד ה י ם המוזיקה מהממת…
והראיון נפלא!
גם הקליפ ממש יפה, אבל לא הבנתי אותו עד הסוף…
אם מישהו הבין, אשמח לפירוט.

2. אחת

י"ד תמוז התשס"ט

7/06/2009

המוזיקה מהממת…
והראיון נפלא!
גם הקליפ ממש יפה, אבל לא הבנתי אותו עד הסוף…
אם מישהו הבין, אשמח לפירוט.

3. יזהר

ז' תמוז התשס"ט

6/29/2009

יופי של מוסיקה עלה והצלח יפוצו מעינותך חוצה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה