עידן הפורטל – ראיון עם עידו פורטל

אחרי שני אלבומים מחתרתיים, החליט עידו פורטל, חייל דתי בן 20 עם עבר מפואר של להקות רוק והיום הדבר הבא בתחום המוסיקה היהודית-מקורית, לצאת לאור ולהפיק אלבום בכורה. אתם מוזמנים לשמוע.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

אחרי שני אלבומים מחתרתיים,
החליט עידו פורטל, חייל דתי בן 20
עם עבר מפואר של להקות רוק והיום
הדבר הבא בתחום המוסיקה היהודית-
מקורית, לצאת לאור ולהפיק אלבום
בכורה. אתם מוזמנים לשמוע.

הוא חייל דתי בן 20, ומאחוריו עבר מפואר של הקמת להקות רוק. הוא הספיק להופיע במועדונים נחשבים בתל אביב אך מהר מאוד ביקש ומצא את הדרך חזרה הביתה. לאחר שני אלבומים מחתרתיים, החליט עידו פורטל לצאת לאור ולהפיק אלבום בכורה. אתר "ברסלב ישראל" שמח להציג בפניכם את הדבר הבא בתחום המוסיקה היהודית-המקורית.

הוא רק בן 20, עדיין חייל בשירות סדיר, אבל מאחוריו עבר מוסיקלי מפואר. כבר בגיל 12 הקים להקה שהייתה מופיעה במועדונים ובמקומות נחשבים בתל אביב. בתיכון, כבר הקים להקת רוק, "עם מוסיקה מאוד לא דתית", כלשונו. הוציא שני אלבומים, שהוקלטו באולפן הביתי שלו ונמכרו באופן פרטי, ללא יחסי ציבור או פרסום, בשיטת "חבר מביא חבר".

הוא נולד בנצרים שבגוש קטיף למשפחה דתית ובגיל 3 עבר עם משפחתו לקיבוץ מירב שלמרגלות הגלבוע. לפני הצבא פנה ללמוד במכינה הקדם צבאית בעלי, ושם החל להתחזק.

"בשלב מסוים הפסקתי עם השירים הלא דתיים כי זה הפסיק לעניין אותי" הוא מודה. השינוי שעבר בחייו האישיים מורגש היטב גם דרך המוסיקה שלו.

"הלכת עד החלק השני של העולם
רק בשביל לגלות מקומך לא שם
האמת הייתה אצלך תמיד

ניסית אלף מנזרים ושאר דברים
הלכת אחרי אסטרולוגים תימהוניים
אך בפנים ידעת יש אלוקים"

(מתוך השיר "דע מאין באת", מילים ולחן: עידו פורטל)

פורטל זוכר היטב מה גרם לו להשתנות שינוי כה מהותי, במוסיקה שלו וגם בחיים. מה הביא אותו מבחור צעיר ששר מוסיקת רוק במועדונים תל אביביים מוכרים כדוגמת ה"בארבי", לכזה ששר מוסיקה יהודית, לכבוד הנשמה.

"הכל קרה אחרי שהנגן שלי הודיע לי שהוא לא מתכוון לנגן יותר על גיטרה אקוסטית. כששאלתי אותו למה, הוא אמר לי שהוא קרא את הספר של הזמר גיא צבי מינץ, "מנגן כשר", שם מוסבר שגיטרה חשמלית היא כלי ייצרי ואסור להפוך אותה למרכיב מרכזי במוסיקה", מספר פורטל ההמום שמיהר להתקשר לצבי מינץ, מחבר הספר, והודיע לו שהוא משפיע על אנשים לרעה. "הוא אמר לי – תקרא את הספר ואז תבין. ניסיתי לקרוא אותו והתעצבנתי, אמרתי לו שהוא הורס לי את החיים אבל בסופו של דבר זה השפיע עלי. קראתי והבנתי".

פורטל החליט לקחת את המוסיקה שלו למקום יהודי יותר, וויתר על מרבית שיריו הקודמים. "המוסיקה זה חלק מהחזרה בתשובה הפרטית שלי" מעיד על עצמו פורטל וחושף אותנו לתופעה מוכרת ומבורכת – ‘החזרה בתשובה של הדתיים’. "המוסיקה שכתבתי כשהופעתי במועדונים זו מוסיקה מאוד עצובה, מלנכולית. ובסופו של דבר ראיתי שזה לא בריא לאף אחד. אני מאמין שמוסיקה זה כלי ולא רציתי להעביר דרכו עצב. החלטתי לעשות משהו שמח, להעביר שמחה ואמונה דרך השירים".

ואכן, בימים אלה יוצא אלבומו הראשון של פורטל, "שמעה בקולי", אם לא מחשיבים את שני "האלבומים המחתרתיים", כמו שהוא נוהג לקרוא להם, שהוציא קודם לכן בהפצה מוגבלת. מי שמקשיב לשירים באלבומו זה, כבר משמיעה ראשונה, לא יכול שלא לחוש את אווירת השמחה המידבקת העוטפת את האלבום. קולו של פורטל מדויק ונכון, הלחנים מולבשים למילים בצורה המאפשרת בקלות להתמכר, ואלבומו מתנגן הלוך ושוב, בלי שיימאס.

הוצאת אלבום בגיל 20. יש לך אמירה באלבום מעבר ליצירה המוסיקלית גרידא?

"יש לי כל מיני אמירות. אבל אני מעדיף שכל אחד יפרש את השירים שלי איך שהוא רוצה" הוא אומר ומוסיף באופן מרומז, שמי שרוצה לשמוע אמירה בעלת ערך מוסף יוכל למצוא אותה בשירו "הכסא של אליהו" שכתב והלחין בעצמו, כמו מרבית משירי האלבום.

לצד שיריו המקוריים שבאלבומים, פורטל מפליא לקחת מילים מן המקורות ולבצע אותם בצורה ייחודית לו ונותן הרגשה שגם אם לא שמענו עליו עד עתה, אנו נשמע עליו עוד הרבה.

אך הדבר אולי היפה ביותר אצל פורטל זה השילוב המוצלח בין מילים מן המקורות למילים מן המקורות, באותו השיר עצמו.

נדמה שפורטל לקח את השמחה צעד נוסף קדימה והקים הרכב מוסיקלי בשם "בין קודש לחול" שמופיע בדרך כלל במוצאי שבתות ב"מופע מלווה מלכה" חגיגי, עם שירים של הרב קרליבך בעיבודים חדשים ושירים מקוריים שלהם, עם מיטב כלי הנגינה. "אנחנו מלווים את השבת במופע" הוא אומר.

בסוף הקיץ האחרון, במהלך עבודה על אלבום הבכורה שלו, עבר פורטל תאונה מצערת בצבא, תאונה ששיתקה אותו מהיכולת לנגן במשך חודשים ארוכים. "נמרחתי על האספלט, כל צד שמאל שלי היה קרוע לגמרי, שמו לי פלטינה ביד ולא יכולתי לנגן" מספר פורטל, שהמוסיקה והנגינה טבועים בו עוד מהיותו ילד.

אך גם מתקופה זו יצא טוב, והוא השקיע בשיפור אלבומו. מי שנחשף לסינגל הראשון שלו, "סימון השבילים", שיצא באותה התקופה, גילה בחור מוכשר בעל סיכויים מרשימים לקטוף את תואר "ההבטחה הבאה" של המוסיקה היהודית – מקורית.

כשאני שואלת אותו מה החלום שלו הוא שותק לרגע. "אני לא חולם יותר מדי" יאמר לי לאחר רגע בחיוך, "אני פשוט עושה".

"אני ישנה"

"אפס בלתך"

"הכסא של אליהו"

לרכישת הדיסק של עידו פורטל בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נפתלי

ח' תמוז התש"ע

6/20/2010

נראה לי שמישהו כאן קצת התבלבל עם נושא הקרדיטים. לא מתאים.

2. נפתלי

ח' תמוז התש"ע

6/20/2010

מזתומרת? “אני ישנה” זה הלחן של הרב יהושע אנגלמן?! נראה לי שמישהו כאן קצת התבלבל עם נושא הקרדיטים. לא מתאים.

3. צופיה

י' טבת התש"ע

12/27/2009

השיר “דע מאין באת” הוא של רעות לוי( בת דודה של עידו) המילים והלחן. עידו רק מבצע.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה