דף חדש

אם ההתחלה טובה, "ברגל ימין" כמו שנהוג לומר, אז הכל הולך טוב. אם היא לא טובה – אז הכל הולך רע. אז למה לא להתחיל כמו שצריך? למה לבנות קיר עקום?

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אם ההתחלה טובה, "ברגל ימין"
כמו שנהוג לומר, אז הכל הולך טוב.
אם היא לא טובה – אז הכל הולך
רע. אז למה לא להתחיל כמו שצריך?
למה לבנות קיר עקום?

בגן החכמה – פרק 30

מעשה מחכם ותם – הסיפור המלא

לא פעם, הגיעו אלי אנשים מיואשים ומדוכאים אך לא הייתה לי עצה עבורם, מלבד העצה הבאה: חתמתי להם על דף שאני לוקח על עצמי את כל העבירות שהיו להם עד לאותו הרגע, בתנאי שיסכימו לעשות התחלה חדשה. פשוט ראיתי שבלי זה הם לא יהיו מוכנים לשכוח את העבר ולהתחיל מחדש. לכן גם אמרתי להם שאני מוכן לחתום על כך בנוכחות עדים, רק כדי שיתחילו מחדש. מדוע עשיתי זאת? וכי יש לי כוח לקחת את העבירות של מישהו אחר? בודאי שלא. פשוט ידעתי שזה רצון השם שאדם זה יתחיל מחדש.

השם יתברך הרי יודע שכאשר אדם נמצא במצב של ייאוש הוא מרגיש שכל חייו אבודים. הוא לא מוכן לזוז מילימטר אחד למען עצמו, לכן השם יתברך רוצה שהאדם ישכח מהכל! ויעשה התחלה חדשה. וכשיעשה זאת, בלי עצבות, הוא יזכה למצוות רבות ויוסיף עוד מעשים טובים, יתחזק בתשובתו וכן הלאה. ובסופו של דבר – יתקן גם את עברו.

מה שאין כן אם האדם נשאר בייאוש שלו, כי אז הוא אבוד. לכן ידעתי שהשם מסכים איתי ומקבל את העצה שאחתום לאותו אדם מיואש על אותה התחייבות, והעיקר שיהיה לו דבר כלשהו לאחוז בו שייתן לו כוח לשכוח מעברו לגמרי ויאמין שהחיים לפניו, וכך בעצם יתחיל מחדש ולא יזדקן ויתייאש.

כל אדם צריך להחליט בכל רגע – ‘עכשיו אני מתחיל!’ וכולי תפילה שכל אחד ייקח דיבורים אלה אל תוך ליבו ויעשה כמה וכמה התחלות חדשות בכל יום, ויאמר לעצמו שהוא אף פעם לא מזדקן, שהוא לא מתייאש וכן הלאה. וכך, מריבוי ההתחלות, בסופו של דבר הוא יעשה תשובה גדולה ויוסיף לחשבונו מצוות ומעשים טובים ויצליח.

התחלה חדשה וטובה יותר

בעצה זו, של ההתחדשות, טמון כוח עצום ורב והיא מתקנת את כל ההתחלות שלא היו כראוי, כמו שכותב רבי נחמן (ליקו"מ, תורה ס"ב): "כי עיקר היא ההתחלה. על כן צריך להתחיל בכל פעם מחדש, כי פן ואולי לא הייתה התחלתו כראוי, ואם כן גם כל עבודתו אינה בשלמות כראוי, כי הכל מתנהג כפי ההתחלה, על כן צריך להתחיל בכל פעם מחדש, בכוח התלהבות גדול והתגברות חדש לעבודת השם יתברך, כדי שתהיה עבודתו כראוי כפי כוח ההתחלה כנ"ל, וכן בכל פעם ופעם צריך לחשוש חששא זו, פן לא התחיל עדיין כראוי, וצריך להתחיל בכל פעם מחדש".

הכלל היוצא מדברי רבינו הוא – שכל דבר הולך אחרי ההתחלה. אם ההתחלה טובה, "ברגל ימין" כמו שנהוג לומר, אז הכל הולך טוב. אם היא לא טובה – הכל הולך רע. למשל, בעסק הבניין – אם בשורה הראשונה הבנאי יסטה במילימטרים ספורים, וזה דבר שבקושי מורגש ונראה לעין, בשורה העשירית כבר יראו שהקיר עקום ממש. מדוע? כי ההתחלה לא הייתה טובה.

כך הוא בכל דבר בחיים – הכל הולך אחרי ההתחלה. לכן גם התשובה לשאלה, שכל אחד שואל את עצמו לא פעם בחייו – ‘איך הגעתי לאן שהגעתי ואני עדיין רחוק מהשלמות?’ ברורה מאוד – ההתחלה לא הייתה נכונה! אז מה עליו לעשות? התחלה חדשה! מכיוון שההתחלה שהוא מתחיל בזה הרגע היא לא כמו הקודמת, כאשר לא ידע דבר, אלא הוא מתחיל עכשיו מחדש ממקום הרבה יותר טוב, משום שעכשיו הוא יודע כבר הרבה דברים, כגון: ממה עליו להיזהר, עם איזו גישה לפנות וכן הלאה, שהרי אין חכם כבעל ניסיון.

כשאדם מתחיל בכל פעם מחדש, השורה הראשונה שהוא בונה עכשיו טובה יותר מקודמתה. כך הוא יכול, בסופו של דבר, לזכות ולעשות התחלה טובה ומושלמת איתה יצליח לבנות את כל הבניין, שיהיה טוב ויפה.

(מתוך בגן החכמה מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה