כל שעה טובה

כל שעה משעות היום יכולה להיות הזמן הטוב ביותר לפגישה היקרה לך מכל. יהיה איך שיהיה, בראש ובראשונה – הרגל את עצמך למפגש הזה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כל שעה משעות היום יכולה
להיות הזמן הטוב ביותר לפגישה
היקרה לך מכל. יהיה איך שיהיה,
בראש ובראשונה – הרגל את
עצמך למפגש הזה.

 

בשדי יער – פרק 24

יהיה איך שיהיה, בראש ובראשונה – הרגל עצמך להתבודד.

שעת ההתבודדות מסייעת לאדם בהמון מישורים. היא דבר השווה לכל נפש – מקטן ועד גדול, כולם יכולים לנהוג בהנהגה זו. היא לא מוגבלת לבעלי מדרגה רוחנית מסוימת, או רק למי שיודע ספר וכיוצא. אלא אף לאדם הפשוט ביותר שרק מתחיל להתקרב אל השם יתברך. בשעה זו תוכל להגיע למעלות נפלאות ורמות.

בהתבודדות מדברים בשפה בה אנו רגילים, כי אז הלב נמשך אחר הדיבורים מאוד. אדם יכול לספר לבורא את כל אשר בליבו ולבקש ממנו כל משאלותיו, לכן גם אין צורך בנוסח מסוים או במילים ספרותיות, מה שנקרא "לדבר גבוהה גבוהה", מכיוון שזה עוצר את ההתבטאות העצמית של האדם. כמובן שזה מועיל מאוד למי שאינו רגיל בשפת הקדוש (עברית), כמו אנשים שגרים בחו"ל – באנגלית, צרפתית וכו’.

דווקא על השיחה הפשוטה הזאת עם השם, הנעשית באופן הטבעי והזורם ביותר, אמר רבינו שהיא "מעלה עליונה וגדולה מן הכל"! כוונתו, שאדם ידבר עם השם בפשטות ויתייחד עם בוראו לבד בחדר או במרפסת, או בגינה, או בשפת הים או בשדה – העיקר שיהיה זה מקום בו ירגיש שנוח לו ויש לו פרטיות, וידבר עם השם. בשיחה זו יספר את כל אשר על ליבו מהבורא ויבקש ממנו שיקרבו תמיד, ואז יזכה לכל הטוב שיש בעולם.

לכן כל אדם, בין איש ובין אישה, בין בחור ובין בחורה – כל אחד! צריך שתהיה לו בכל יום שעת התבודדות. כלומר, לפחות שישים דקות ביום בהן יודה לבורא, יתוודה בפניו ויעשה חשבון נפש על כל מה שעשה מההתבודדות של אתמול ועד להתבודדות של היום הנוכחי. התבודדות נקראת גם "יום כיפורים" של אתמול ועד לשעת "יום כיפורים" של היום הנוכחי, לכן נמצא שאדם כל ימיו בתשובה ותמיד נקי מעוון.

כל שעה טובה

כדי לחנך עצמנו לעשות שעת התבודדות, עלינו לדעת שההתבודדות מצריכה לימוד בפני עצמו, והיא דרך שהאדם צריך להכיר אותה ולהתמצא בה. כשם שבלימוד כל נושא בחיים צריכים בתחילה הדרכה, אחר כך אימונים, וככל שהזמן חולף צוברים ניסיון ובקיאות ואף מוצאים דרכי גישה חדשות ויעילות, כך היא ההתבודדות שמצריכה לימוד רב והדרכה, ובעיקר התמדה.

עניין ההתמדה חשוב מאוד לצורך העניין, מכיוון שמהתבודדות אחת לשנייה אדם זוכה לקבל הבנה ומושג כיצד להתבודד. הוא לומד להכיר את עצמו, מהי עבודתו, מה לא לעשות וממה להיזהר וכדומה. בשעה זו הוא מצליח לברר ולהבהיר את דרכו האישית ומשתפר בדרגות בלי סוף. כמובן שאין לצפות שמיד יפתחו כל השערים ברגע שרק התחיל להתבודד, לכן חשוב להתבודד בצורה נכונה ומועילה.

רבינו אמר על שעת ההתבודדות שהיא דרך חדשה לגמרי וגם ישנה מאוד. לכן, כדי להצליח ללכת בה על האדם להכין את עצמו – שלא יהיה אכפת לו אם ‘הלך’ לו בהתבודדות, אם דיבר דיבורים או שתק, אם הייתה לו התעוררות הלב או לא, או שיצא בהרגשה רעה ח"ו מההתבודדות וכדומה. אלא יגיע להחלטה נחושה – אני עושה בכל יום שעת התבודדות.

בהחלטה זו כמובן צריכים להיות חזקים מאוד, עד כדי כך שאדם יסכים בדעתו שאפילו אם כל שעת ההתבודדות תעבור עליו בהסתכלות על השמים בלי לדבר ובסופה יאמר: "תודה רבה לך ה’ שזיכית אותי לעשות שעת התבודדות" וילך – גם זה טוב מאוד. כי העיקר הוא להרגיל עצמנו לדבר עם הבורא בכל יום, חוק ולא יעבור. כך בודאי יזכה אף לדבר דיבורים ולשפוך את שיחו כמים נוכח פני ה’. וגם אם לא יזכה, ההכנה עצמה לשיחה עם השם היא טובה מאוד, ובודאי יבואו ימים שהוא לא ישתוק אפילו לרגע.

"לא אכפת לי מכלום" – הינה החלטה חיונית והכרחית לאדם שרוצה לזכות להתמיד בדרך זו. כלומר, לא אכפת לי איך ‘הלך’ לי בהתבודדות. זאת, משום שהרבה אנשים נופלים מההתבודדות, או שבכלל לא מתחילים לקיימה, זה רק מסיבה זו.

ישנם גם כאלה שטוענים שאין להם זמן פנוי לעשות שעה בכל יום. אולם, אדם עם אמונת חכמים, שמאמין בדברי רבינו הקדוש שאמר: "התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל"! – ימצא את הזמן לשעת ההתבודדות. אדם שלא מוצא זמן לזה חושב ששאר הדברים הרבה יותר חשובים מההתבודדות. ובפרט, אדם שמאמין במה שכתוב בזוהר הקדוש, ואף רבינו הביא דברים אלה בספריו, שאדם שיש לו שעת התבודדות בכל יום לא יראה פני גיהינום, הוא בודאי לא מסתכל על שום דבר, אלא מקיים בפשיטות את העצה של רבינו, שהיא עצת העצות והעיקר בדרך ההתקרבות לצדיק וקיום התורה הקדושה. ואם ילך בדרך זו יראה במו עיניו כיצד ההתבודדות שלו נעשית מלאה ועשירה בדיבורים ובהבנות חדשות בכל יום ויום.

עיקר חשוב ונוסף הוא – אל תלחיץ את עצמך בהתבודדות ואל תרדוף את עצמך. סיימת את השעה? תשמח בכל מאודך מעצם העובדה שזכית להתבודד, ולא רק – אלא תשמח על שזכית לקיים את עצת העצות ואת המצווה הגדולה ביותר שישנה בתורה.

לדבר שעה עם בורא העולם – אין דבר גדול מזה!

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה