כוכב נולד מחדש – ראיון

הוא נשמע כמו הראל סקעת ונראה כמו עמיר בניון, אבל מוכשר לא פחות משניהם. רגע לפני שפנה לכוכב נולד, החליט אליעד אליהו לשנות את כללי המשחק.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הוא נשמע כמו הראל סקעת
ונראה כמו עמיר בניון, אבל מוכשר
לא פחות משניהם. רגע לפני שפנה
לכוכב נולד, החליט אליעד אליהו
לשנות את כללי המשחק.

הוא כבר עלה על מסלול ההצלחה הכמעט-מובטח, אך רגע לפני שהשתחרר מהלהקה הצבאית ופנה לכוכב נולד ולבית הספר למשחק, החליט לשנות את כללי המשחק ולחזור בתשובה. בלהקה הצבאית לא ויתרו עליו ופתחו עבורו הרכב-בנים, כסולן. וכשהשתחרר, פנה להגשים את החלום המוסיקלי, בקדושה.

למרות שהוציא כבר שני אלבומים מוצלחים, הוא לומד גם לתואר שני באקדמיה ומתגורר בעכו, "כדי לשווק לשם שמים".

קבלו את אליעד אליהו בן שושן – נשמע כמו הראל סקעת, נראה כמו עמיר בניון, מוכשר לא פחות משניהם.

אני זוכרת את הפעם הראשונה ששמעתי את הזמר אליעד אליהו שר. קולו התנגן בחנות המוסיקה בה ביקרתי ואני שאלתי את המוכרת איך זה שהראל סקעת הוציא אלבום חדש ולא ידעתי מזה. היא צחקה ועוד בטרם הספיקה להשיב לי, הוספתי: "תמיד ידעתי שגם הוא עוד יתקרב ליהדות, תקשיבי למילים היפות מ’לכה דודי’ שהוא שילב בשיר".

היא ניגשה למדף הדיסקים והוציאה משם אלבום אחד, לבן, נקי, שדמות חבושה כיפה גדולה מטבעת עליו. "תכירי, הזמר אליעד אליהו" אמרה.

כשאני מתוודה בפני בן שושן על טעותי, מסתבר שאני לא היחידה שמתבלבלת בינו לבין הראל סקעת. "הרבה אומרים לי את זה – שיש לי קול של הראל סקעת, ואני נראה כמו עמיר בניון", הוא צוחק.

לא בכדי התבלבלתי בין הזמר עם הקול השמימי והמלוטש, הראל סקעת, לבין אליעד.

אליעד אליהו בן שושן (26) עצמו כבר היה במסלול המוביל היישר אל זרועות המיינסטרים ה"כוכב נולדי" – אלמלא היה חוזר בתשובה רגע לפני כן.

הוא נולד למשפחה לא דתית בעיר המעורבת עכו, ומאז שהוא ילד התעסק באמנות, תיאטרון ובמוסיקה. הוא למד בתיכון חילוני, שיחק, שר וניגן והפך לדמות מוכרת בעיר, וכשהתגייס, היה זה אך טבעי שימצא את עצמו מתקבל ללהקה צבאית. הוא כבר ראה את עצמו משתחרר מהצבא, פונה ללימודי משחק, משתתף בכוכב נולד ולאחר מכן – הופ, לערוץ הילדים ("היה לי חלום להיות בערוץ הילדים" הוא מגלה בחיוך). אך לאחר שנתיים בהן שירת בהרכב הגדול של הלהקה הצבאית, התחזק והחליט לעזוב את הלהקה, בגלל האיסור לשמוע שירת נשים. "ביקשתי לצאת ובמקום שיעיפו אותי, ה’ עשה לי נס גדול והשאירו אותי בלהקה בתור סולן והקימו לי הרכב בנפרד" הוא מספר. "בדיוק אז התחיל להיות ז’אנר הופעות לבי"נישים (בני ישיבות), והתחלנו להופיע בפניהם. היינו להקת מיינסטרים של פיקוד צפון שעושה שמח גם לדתיים".

את תהליך החזרה בתשובה שלו התחיל אליעד כבר בתחילת השירות הצבאי שלו, אז החליט לשים כיפה. במהלך השירות הצבאי היה אליעד מסתובב עם הספר "הכסא הריק", מאמרותיו של רבי נחמן מברסלב, בכיס של המדים שלו, דרך קבע. "הספר היה עובר מאחד לשני, יש בו משפטים מאוד יפים, מאוד התחברתי אליו".

מה הביא אותך לחזור בתשובה?

"כששואלים אותי למה זה קרה אז אין לי סיפור תשובה. לא נפל עלי פסנתר וניצלתי, לא עברתי מוות קליני וגם לא ראיתי מלאכים" הוא צוחק, "פשוט הייתי ילד בן 18 ששואל שאלות ורוצה לקבל תשובות. את התשובה מצאתי בחזרה בתשובה".

"אני זוכר שעוד בבית הספר שאלתי את המורה לתנ"ך מי כתב את התורה. היא אמרה לי – אנשים. ובחזרה בתשובה שלי השינוי הבסיסי שהיה לי הוא האמונה שה’ נתן לנו את התורה. כי אמונה בה’ כבר הייתה לי מהבית".

עם תהליך ההתקרבות והשינוי הפנימי שעבר, החל להשתנות גם סגנון הכתיבה של אליעד. "השירים שלי גם השתנו, אני קורא להם ‘שירי אדם על אדמה’. שירים על המהות".

ומה עם החלום שלך לעשות את המסלול המוכר של "צוות הווי-כוכב-נולד-ערוץ הילדים"?

"היה לי חלום להיות שם, להצליח" הוא מודה, "אך כשחוזרים בתשובה מקבלים נפח אחר לכל הדברים. אלו שני עולמות קיצוניים – מצד אחד, זה במה ומחיאות כפיים ומצד שני זה לחשוב על הקב"ה כשאתה עושה את זה, לזכור שאתה רק צינור, שליח של ה’. לי זה עשה רק טוב, כי במידה ולא הייתי חוזר בתשובה הייתי ממשיך במרדף הזה ולא בטוח שהייתי מאושר שם".

מה הדבר שמשך אותך ביהדות?

"מה שמשך אותי היה הקטע הרוחני-מיסטי. הידיעה שיש עוד עולמות, שיש נשמות. הרוח. במיוחד בתור מישהו שכותב שירים, מנגן ומלחין, שזה העולם הכי רוחני. אי אפשר להחזיק ניגון, כמו שאי אפשר להחזיק רוח. הרגיש לי ששם אני צריך להיות".

שר על ספסלי האקדמיה

אליעד השתחרר מהלהקה הצבאית ובגיל 22 יצא עם אלבומו הראשון, "שירת האל", אותו הפיק בלייבל "נענע דיסק" (שמפיקים גם אמנים כברי סחרוף). האלבום הצליח בארץ (נבחר כאלבום השנה ברדיו ‘קול האמת’) ובעיקר בקהילות היהודיות בארה"ב.

באותה התקופה גם כתב הצגה בשם "צופן האור" בה גם שיחק. ההצגה קיבלה את חסותו של משרד החינוך והתרבות ורצה ב"תיאטרון האחר". "זה תיאטרון יהודי-ערבי" מסביר אליעד, "היה מדהים לראות תיאטרון יהודי-ערבי שמארח תכנים יהודיים וטקסטים של ריה"ל".

לאחרונה הוציא אליעד את אלבומו השני, "זוהר הרקיע", בו ניתן למצוא שילוב מיוחד בין טקסטים מקוריים וטקסטים מן המקורות. העובדה כי אליעד עבד על האלבום שלוש שנים, בהחלט מורגשת. השירים, שמעידים על השינוי שעבר אליעד בשנים האחרונות, נקיים וחודרים בקלות אל הנשמה.

אחד מהשירים באלבום, הוא השיר "משאת נפשי" שהלחין אליעד למילותיו של הרב קוק, שהוא מחובר אליו מאוד. "אני פוחד לדבר על השיר הזה כי אולי זה לא מה שהרב התכוון. יש בשיר הזה את כל העולם, את כל הקוד האנושי. חיבור בין האדם לעולמות העליונים. זה נשמע כמו שיר אהבה, שואלים אותי אם כתבתי אותו לאשתי, ורק אחר כך מגלים שזה בעצם של הרב קוק".

בנוסף לעיסוקו האמנותי, לא זנח אליעד את ה"נחת להורים" והוא לומד כעת ביחידה לעיתונאות ותקשורת באוניברסיטת בר אילן ומתעתד בקרוב להתחיל תואר שני בתחום. "זה כלי אדיר" הוא אומר על התקשורת, "אם דתי, איך שהוא, מתקדם שם ופועל, למשל בתחום השיווק והפרסום, זה ממש לשווק שם-שמים. קידוש ה’", הוא מסביר את הבחירה בתחום.

אלף איש שרים לכה דודי

אליעד, נשוי ואב לשניים, ממשיך להתגורר עם בני משפחתו בעכו, כחלק מהגרעין התורני-חלוצי "אומ"ץ" בעיר.

לא קשה לגור בעיר מעורבת?

"עברנו שנה מאוד לא קלה בעכו, בעקבות "פרעות יום כיפור" שהיו פה ביום כיפור האחרון. פוגרום, במלוא מובן המילה. ממש מפחיד. במוצאי יום כיפור הלכתי לעיר וכל הכבישים היו מלאים זכוכיות מחנויות של יהודים שנופצו", הוא מתאר ומיד ממהר להבהיר מדוע הם בכל זאת נשארים שם, "זה חלק מהשליחות שחיים בעיר מעורבת. זה מאתגר – קשה מצד אחד, אבל מצד שני זה המהות של החיים. כשרואים את כל הקהילה היהודית ביחד, ואת הקהילה הדתית זה מחמם את הלב ומאיר.

"אחרי הפרעות ארגנו תפילות המוניות בכל ערב שבת. כמעט מכל השיכונים בעכו הגיעו לשיר שירי שבת. את יודעת מה זה בערך 1000 איש ששרים יחד ‘לכה דודי’? מה זה עושה בשמים…" הוא מתרגש, "זה חיים בשליחות, אתה חייל פה. חוץ מזה, גם נולדתי כאן והעיר הזו נתנה לי במה, בכל הטקסים העירוניים שהנחיתי והופעתי הרבה, וזה סוג של הכרת הטוב. נכון, יותר קל לי עכשיו לגור בתל אביב, אז אני פשוט חבר טוב של הרכבת".

אלי אלי -מתוך הדיסק "שירת האל"

זוהר הרקיע – מתוך הדיסק "זוהר הרקיע"

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אורית

ט"ו סיון התשס"ט

6/07/2009

ותודה לעדי דוד על הראיונות המרתקים!!!! תמשיכי להפתיע אותנו כל פעם מחדש!

2. אורית

ט"ו סיון התשס"ט

6/07/2009

פששש איזה קול… נדיר. ותודה לעדי דוד על הראיונות המרתקים!!!! תמשיכי להפתיע אותנו כל פעם מחדש!

3. אורלי

ג' סיון התשס"ט

5/26/2009

זמר מצויין עם נשמה גדולה.
עלה והצלח להיות צינור של אור ה’

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה