חידת החיים

היו שרצו להדחיק את התשובה בהנחת עובדה כי אכן אין כל תכלית. הכל פועל וזורם ללא כל יד מכוונת. הבריאה היא תוצאה של... כאשר בכל פעם 'כיכבה' תיאוריה אחרת...

2 דק' קריאה

ש. ארלנגר

פורסם בתאריך 06.04.21

היו שרצו להדחיק את התשובה בהנחת
עובדה כי אכן אין כל תכלית. הכל פועל
וזורם ללא כל יד מכוונת. הבריאה היא
תוצאה של… כאשר בכל פעם ‘כיכבה’
תיאוריה אחרת…

"מידת האמונה היא נטייה דקה מעדינות הנפש. אם האדם הוא בעל נפש, ושעתו שעת השקט, חופשי מרעבון תאוני, ועינו מרהיבה ממחזה שמים לרום, והארץ לעומק, והוא נרגש ונדהם, כי העולם נדמה לפניו כחידה סתומה, כמוסה ונפלאה, והחידה הזאת מלפפת את לבבו ומוחו, והוא כמתעלף, לא נשאר בו רוח חיים, בלתי אל החידה כל מעיינו ומגמתו, ודעת פתרונה כלתה נפשו, ונבחר לו לבוא באש ובמים בשבילה, כי מה לו ולחיים, אם החיים הנעימים האלו נעלמים ממנו תכלית ההעלם, ונפשו סחרחרה ואבלה וכמהה להבין סודה ולדעת שורשה והשערים ננעלו". ("אמונה ובטחון", ה"חזון איש" זצ"ל).

בלשונו המיוחדת מתאר ה"חזון איש" את חידת החיים.

ואכן, מאז ומקדם העסיקה הדילמה הזאת את מיטב המוחות – מהי המטרה והתכלית של חיי האדם?

היו שרצו להדחיק את התשובה בהנחת עובדה כי אכן אין כל תכלית. הכל פועל וזורם ללא כל יד מכוונת. הבריאה היא תוצאה של… כאשר בכל פעם ‘כיכבה’ תיאוריה אחרת שהותירה את הבריאה ללא בורא וללא צורך בתכלית.

אבל דבר אחד ברור: אדם, ויהיה חכם וכישרוני, מקורי או נועז, לא יוכל להציב את המטרה ולהגיע עדיה, שהרי כל השכלתו, מושגיו ויכולתו מושפעים ונגזרים מהמציאות לתוכה הוא נולד.

לכן, לעולם לא תיוודע תכלית האדם והעולם מתוך העולם ואנשיו, שהרי כאמור אין ביכולתם ובכוחם לדעת אלא את זמנם ומקומם, וכיצד יציבו מטרה ותכלית לדורות יבואו ולגרים במקומות אחרים?

לכן חייבים להגיע לאינפורמציה מחוץ לעולם של היוצר והמחולל של כל היקום והאדם.

אבל היה מי שזכה בדבר הגדול: עם ישראל זכה לגילוי מחוץ לעולם!

באירוע חד פעמי שלא היה כמותו ולא יהיה בעתיד, מתגלה בורא העולם אל עם המונה מיליוני אנשים נשים וטף ומתקשר עימהם בדרך הנבואה העל-טבעית, ומעביר להם את המטרה לשמה נברא העולם.

גזרה חכמתו יתברך כי מהותו של האדם תהא יכולתו לבחור בין הטוב לרע, ועל ידי בחירתו זו יקבל שכרו על מעשיו, מאמציו ומסירותו לבוראו, ובכך יבחן האדם, כדי שבחינה זו תוכל להתקיים, שהרי הכל מבינים כי יש לבחור בטוב, יצר הבורא "מסך עשן" מאחוריו יש לגלות את הטוב. יש אשר המסך מורכב מפיתויים ערבים בכל מגוון תחומי החיים הערבים לשעתם, ולכל אחד מחושי האדם.

אדם העומד למבחן היושר והאמת, קיבל מפקיד הבנק שטר אחד יותר, האם ישיב את השטר? מיד צצות ועולות בראשו מחשבות: "הרי הבנק גובה ממני "עמלות רצח" ללא כל התחשבות. הנה, פעם אחת אני יכול להשיב לו גמולו". או – "מה יחסר לבנק בעל המיליארדים סכום פעוט של מאה שקלים?" וביותר אם הוא עני וקשה יום, הרי עבורו יהיה סכום כסף זה מזון לילדיו, ואילו בבנק הוא כאבק פורח…

ועוד ועוד מחשבות מעין אלה עולות וצצות בראשו.

אך אם ישיב, יעמוד במבחן, ויוכיח כי הוא קשור ומחובר לאלוקי אמת, גם אם "שילם" על כך בדמיונו מחיר עצום. ואם נכפיל את ערך הטעות הבנקאית (שלעולם לא תתגלה), הרי שהניסיון כמובן ילך ויגדל, ועם בחירתו הטובה תלך ותגדל בליבו תכונת האמת והיושר, וכך יזכה להתקרב לבוראו שציווה על איסור הגזל, ואסר את הגניבה והעושק. (והכוונה לכל הצורות, ‘השלמת ציוד’ וכו’).

והרי כל זה אינו ידוע מתוך הבריאה. ומכאן כי מטרת החיים בחינה זו היא נעלמת ונסתרת.

(באדיבות "עת לחשוב", כתב עת לחשיבה יהודית גליון מס’ 101).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה