גם אתה יכול, אחי!

"רק רגע! התורה חושבת שגברים הם מלאכים? איך אפשר לשמור עיניים בעולם בו אנו חיים? בוא נהיה מציאותיים!"... אל תתבלבל. אם חז"ל הצליחו, גם אתה יכול, אחי!

3 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 06.04.21

"רק רגע! התורה חושבת שגברים
הם מלאכים? איך אפשר לשמור
עיניים בעולם בו אנו חיים? בוא נהיה
מציאותיים!"… אל תתבלבל. אם חז"ל
הצליחו, גם אתה יכול, אחי!

הדרכה מעשית לשמירת העיניים

הרבה אנשים חושבים ששמירת עיניים היא משהו טיפוסי ששמור לחסידי ברסלב או לבעלי תשובה. אני נפגש עם המון יהודים אורתודוקסים שפשוט מתעלמים מהעובדה שהתורה מצווה עליהם לשמור את עיניהם.

תרגיל ברסלברי? לא רק שהסתכלות על אישה אסורה, אלא אפילו המחשבה עליה אסורה, ואלה איסורים מפורשים בהלכה. הבה נבדוק מה אומר ה"שולחן ערוך" בנושא זה:

ארבע הלכות עיקריות הנוגעות לנושא הראיה והמחשבה על נשים (שולחן ערוך, אבן העזר, פרק כא, הלכה א).

למען הבהירות ויישום ההלכות, תמצתנו את מה שנפסק בהלכה. על ידי שנתוודע אל עצמנו בעזרת הלכות אלה, יהיה לנו מדריך מעשי לחיות את חיינו:

1. אסור להסתכל על אישה שאינה לבושה בצניעות (אין היתר להסתכל על נשים קל וחומר על אישה שאינה לבושה בצניעות).

2א. אם אדם יודע שבאזור מסוים אין צניעות – אסור לו לעבור שם, והוא חייב למצוא דרך חלופית.

2ב. בכל אופן, אם זה הכרחי לעבור בדרך זו ואין כל דרך חלופית, או שהדרך החלופית אינה מעשית (כלומר שאי אפשר לעבור בה), אז רשאי לעבור באזור זה, כאשר הוא עושה את כל המאמצים ומונע עצמו מלהסתכל על נשים לא צנועות.

3. אסור להרהר (לחשוב) הרהורי עבירה ותשוקה על שום אישה.

4. אסור ליהנות מהסתכלות על יופייה של אישה, אפילו אם היא אישה צנועה.

נכון, הלכות אלה אינן קלות ליישום במצבים בהם לא ניתן להימנע ממפגש עם נשים, כגון מקום עבודה וכו'.

אבל רק רגע! האם התורה חושבת שגברים הם מלאכים? איך גבר יכול בכלל לקיים הלכות אלה באופן מעשי?

אכן, נכון הוא הדבר ששליטה על מה שהעיניים מסתכלות הוא אתגר עצום ולא קל בכלל. בכל אופן, עם מוטיבציה ורצינות בעניין תנצח בסופו של דבר. הרב שלום ארוש שליט"א מסביר, שעל כל אדם להתפלל לפחות חצי שעה ביום, בהתבודדות, ולבקש מהשם שיעזור לו לשמור את עיניו. התורה לא מצפה מאיתנו שבן-רגע נשלוט על העיניים שלנו. לשנות את עצמנו זה דבר שמצריך לימוד, תרגול והמון תפילות. התמדה ותרגול של כל דבר אותו אנו רוצים לשנות בדפוסי ההתנהגות שלנו הן מילות המפתח, עד שהדבר הופך להיות טבעו של האדם. לימוד מאמרים מסוג זה ויישום עקרונותיהם בסופו של דבר יסייעו לנו, וכך נהיה מסוגלים למלא את ציוויי התורה בעניין שמירת העיניים.

מה עלינו לעשות בכל יום? החלט להקדיש זמן מסוים ללימוד הלכות אלה, כך שיהיה לך קל יותר לקיימן. התפלל להשם שיעזור לך לשמור את עיניך.

יישום האיסור של "לא להיכנס לאזור/מקום בו יש נשים עם לבוש לא צנוע".

הרבה גברים טוענים: "בעולם של היום, הלכות אלה ממש לא ניתנות לביצוע. נשים עם לבוש לא צנוע נמצאות בכל מקום!"

האם טענה זו ברת תוקף?

לא. חכמת התורה היא נצחית. בני ישראל חיו על פי חוקי התורה במשך אלפי שנים. בכל מקום בו התיישבנו לאורך כל הגלות הארוכה, שמרנו את חוקי התורה. חוקים אלה נובעים מאורו הנצחי של השם ותרגולם הוא נצחי ואוניברסאלי.

כן, הימנעות משהייה/מעבר/הגעה למקומות בהם יש מראות לא צנועים היא אתגר עצום. בכל אופן, ההלכה נותנת לנו דרך להמשיך. תחילה, אם יש דרך חלופית צריך להשתמש בה ולא להיכנס לאזור/מקום לא צנוע.

מדריך מעשי לאדם שהוכרח לעבור במקום לא צנוע

1. הפנה מבטך או עצום עיניך (באופן חלקי כדי שתוכל לראות לאן אתה הולך), כאשר אתה עובר במקום לא צנוע, או ליד נשים בלבוש לא צנוע.

2. וודא שהן לא בטווח הראיה שלך לזמן ממושך.

3. אם אדם יודע שהוא לא יכול להימנע ממראות לא צנועים, אז אסור לו להגיע בכלל למקום/אזור כזה.

אם נתקלת במראה לא צנוע, בהיסח הדעת, אין אתה אשם כל עוד לא התכוונת להסתכל על מראה זה.

במקום בו ישנם מראות לא צנועים, השתמש בכל אסטרטגיה כדי להסיח את דעתך מהם. למשל, אם הגעת למקום בו אין צניעות, אתה יכול להקשיב לשיעור במכשיר הנייד או להתקשר לחבר. ובנוסף, הכן עצמך להפנות מבטך או לעצום עיניך במידה ותצטרך.

אדם שמפנה מבטו או סוגר את עיניו מפני מראות לא צנועים, בזמן שהולך במקום בו ייתכנו מראות כאלה, נקרא "אדם קדוש", כדברי הנביא (ישעיה לג, טו-טז): "הולך צדקות ודובר מישרים, מואס בבצע מעשקות נוער כפיו מתמוך בשוחד, אוטם אוזנו משמוע דמים ועוצם עיניו מראות ברע. הוא מרומים ישכון מצדות סלעים משגבו לחמו ניתן מימיו נאמנים".

היום: אם אתה חייב לעבור במקום בו נשים לא לבושות בבגדים צנועים שמור את עיניך והסח דעתך בעזרת משהו מועיל.

וכמו שישנן הלכות שמסייעות לנו לווסת את הדיבור, להישמר מדיבורים רעים, כך ישנן הלכות שמסייעות לנו לשמור על עינינו. כאשר אנו מתוודעים תחילה להלכות שמירת הלשון, יכול להיות שנרגיש המומים – איך אפשר לקיים אותן? איך אפשר בכלל לבצע אותן הלכה למעשה? וכן הלאה. בכל אופן, בעזרת הלימוד והתרגול אנו לומדים כיצד לשמור על עצמנו מדיבורים רעים ואז אנו זוכים לקצור פירות, הן רוחניים והן גשמיים.

כאשר אדם מתחיל ללמוד את הלכות שמירת העיניים הוא עלול לחשוב: 'רגע, זה ממש בלתי אפשרי! בשום אופן לא אוכל להיזהר!'. אולם, ככל שנבין את החכמה העצומה שבהלכות אלה, כך נרגיש יותר מסופקים ונפיק משמירתן את הטוב ביותר, וכמובן שהמוטיבציה שלנו בהמשך לימודן וקיומן רק תתעצם.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אמיר

כ"ה אדר התש"ע

3/11/2010

יש ספר שנקרא כי תצא למחלמה על אויבך

ניתן לגלוש לאתר של שומר אמונים

2. אמיר

כ"ה אדר התש"ע

3/11/2010

ניתן לגלוש לאתר של שומר אמונים

3. אליאור

כ' אב התשס"ט

8/10/2009

אמת! אך כתבתם שצריך ללמוד על הנושא.. איכן אפשר ללמוד? יש ספר הלכות שמלמד? בבקשה תמליצו! חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי! איפה אפשר לקנות ספר שמלמד איך שומרים את העיניים בשלמות!
ב”ה התחלתי לעשות בכל יום חצי שעה התבודדות על שמירת העיניים. הרב כתב שצריך במקביל גם ללמוד על כך.
אז בבקשה אם מישהו יכול להמליץ לי על איזה ספר שמסביר ומלמד על שמירת העיניים.
תודה רבה.
lelor@walla.co.il

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה