מה הופך אבק לזהב?

"אתם הורים טובים!" זו נקודת המוצא של הרב ארז משה דורון בספרו החדש. בין לבין, הוא הספיק להיות בהוליווד והתסריט לרב המכר "לוחמי התמורות" כבר נמצא על שולחנו של ספילברג...

6 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

"אתם הורים טובים!" זו נקודת המוצא של הרב ארז משה דורון בספרו החדש על חינוך ילדים. בין לבין, הוא הספיק להיות בהוליווד והתסריט לרב המכר "לוחמי התמורות" כבר נמצא על שולחנו של ספילברג.

"אנחנו לא בעלי יכולת, קשרים או ממון" הוא מסביר, "רק סייעתא דשמיא". גם הגרסה שלו לספר סטייל ‘מקימי’ כבר בדרך.

בדיוק לפני שנה ראיינתי מעל במה זו את הרב ארז משה דורון (בתמונה משמאל). היה זה ימים ספורים לפני ראש השנה, ודיברנו אז על סיפור התשובה המרתק שלו, על הפופולאריות חוצת המגזרים לה זכה הרומן שכתב, "לוחמי התמורות", על מפעל החיים שנקרא "לב הדברים" שהלך ותפס תאוצה עם סדנאות וימי עיון על פי משנת רבי נחמן מברסלב, וכמובן, איך לא, על ההכנות ל’אומן ראש השנה’.

אז איך עברה עליו השנה האחרונה? טובה ואינטנסיבית כמו קודמותיה, ואולי אף יותר. ספר חדש בנושא חינוך ילדים, סדנאות כמעט מדי חודש, הרצאות, נסיעות לאומן, וגם להוליווד, שם עבדו במרץ על הסרט החדש שיצא על בסיס ספרו "לוחמי התמורות". אחרי שנתיים של עבודה ללא פשרות, התסריט כבר מוכן והוא מונח אצל כמה מפיקים בלוס אנג’לס. גם על שולחנו של סטיבן ספילברג. "אחד הדברים המרגשים ששמענו כשהיינו שם מפי אחד ממפיקי הצמרת הוא שהצופים של הסרטים עייפים מפעלולים ורוצים תוכן. השקענו הרבה אנרגיה בללמוד את השטח, שהתסריט יהיה מקצועי ויתאים לסטנדרטים שלהם. עכשיו נשאר רק סייעתא דשמיא".

שמעו של הרב ארז שמדבר "ברסלבית", מסתבר, הגיע גם לחו"ל ולא מזמן הגיע לארץ במיוחד צוות הפקה מקליפורניה שביקש להכין סרט לארה"ב על משמעות החיים והרחיקו עד לכאן. גם בדרום אפריקה מכינים סרט על עשיית הסרט של הסופר הישראלי המיוחד. "בתום שעה וחצי של ראיון באנגלית הם אמרו לי: תשמע, דברים כאלו לא שמענו כל החיים שלנו, ואנחנו רוצים שכל העולם ידע שזה קיים. מסתבר שיש כאן בשורה חדשה. יש פה איזה דיבור, הדיבור של רבי נחמן. למרות שכל התעשייה הזו היא צינית וממוסחרת, בכל זאת הם מחפשים משהו" מספר הרב ארז.

בימים אלו עובדים צוות ההפקה של "לב הדברים", על הכנת סדנאות בעלות מספר ימים. "סמינריון של שינוי נפשי, הכולל תהליך ועבודה. לא ‘תיכנס חילוני ותצא דתי’ אלא ‘תיכנס מבולבל ותצא מאורגן עם עצמך’. השבוע אנחנו יוצאים למדבר לחפש מקום מתאים".

לאחרונה, כתב הרב ארז את הספר "אבק לזהב", שעוסק בנושא חינוך ילדים, על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. רגע, זה לא מה שאתם חושבים. תשכחו כל מה שידעתם על ספרי החינוך למיניהם. גם כאן, לרב ארז יש בשורה חדשה.

"שאלתי את עצמי אם יש לי מה לחדש כי יש היום הרבה ספרים על חינוך. קראתי ספר אחר ספר ופשוט נשברתי: ‘עשיתם הרבה טעויות, עכשיו בואו נראה איך אפשר לתקן את זה’. אמרתי לעצמי שצריך להגיד פה משהו אחר. כל מי ששמע שכתבתי ספר על חינוך ילדים מיד ראיתי איך הוא נלחץ. אבל אחרי שהוא מעיין בכריכה שם כתוב להורים: אתם גדולים, מסרתם את הנפש, עשיתם את המקסימום – הוא ישר שואל כמה זה עולה".

מה המיוחד בספר שלך על פני ספרי חינוך אחרים?

"רוב הספרים על חינוך ילדים, כשאדם ניגש לקרוא בספר הוא מצפה שיחטיפו לו ואחרי שני דפים הוא כבר נהיה כמו תולעת. אומרים לו: ‘כל מה שעשית עד עכשיו לא היה בכיוון ועכשיו בוא תשמע איך לתקן את מה שעשית’. אתה נשבר בזה יותר מאשר מקבל עצות.

"הספר הזה שונה בכך שהוא קודם כל עוסק הרבה בלשדר: אתם הורים טובים, רק תבינו מה נדרש מכם. קודם כל הוא מספק הרגעה של המערכת. אתם באחריות יתר, זה לא נקרא חינוך זה נקרא שיגעון, תורידו את הלחץ. הספר מרגיע. לא הכל על הראש שלכם ההורים והכל עם מהלך תורני".

הרב ארז, שכתב עד עתה יותר מעשרים ספרים, מספר כי דווקא העבודה על הספר "אבק לזהב", הייתה לו הקשה ביותר.

את הספר לוחמי התמורות כתבת במשך 11 שנה. לכתוב ספר על חינוך היה יותר קשה מזה?

"בלוחמי התמורות הקושי היה בלימוד שפה חדשה, זה דרש הרבה מאוד השראה, לברוא עולם שיהיה אמין ויעביר את המסר. בספר על החינוך נדרש היה לתרגם את רבי נחמן לפי נושאים לעברית והקושי היה, שלא כמו נושאים אחרים קלאסיים של ברסלב כמו התבודדות והתחזקות, שיש מעט מאוד חומרים מפורשים של רבי נחמן בנושא חינוך".

אז הוא עשה תחקיר רציני, הבין דבר מתוך דבר והתייעץ הרבה. לאחר הכתיבה, נתן את הספר לאנשי מקצוע וחינוך ולאנשים שיש להם הבנה בברסלב, כדי לשמוע תגובות ושהספר יהיה מדויק כמה שיותר.

"זו אחריות מפחידה לכתוב דבר בשם רבי נחמן ובשם התורה. על כל מילה אני צריך לחשוב אלפיים פעם, שהכל יהיה בדיוק ולא ליד. אני שמח שה’ נתן לי את התבונה הזו לא לסמוך על עצמי ולתת את זה לאנשים שמבינים בתחום ולהגיד להם – יאללה, תקרעו אותי. יש לי לפחות שני ספרים שעבדתי עליהם הרבה זמן והם פשוט נגנזו, ברוך ה’. ה’ אוהב אותי. הרבה פעמים אני רואה ספרי השקפה שיש בהם דברים לא מדויקים ואני רואה שמי שכתב את זה לא שאל אף אחד. בכל הספרים שלי אני משתדל שהכל יהיה מדויק ונאמן למקור במיליון אחוז".

מה זה "אבק לזהב"?

"בספר הכנסתי גם סיפורים של אמהות שקשורים לנושאים המדוברים. אחד הסיפורים שם נקרא "אבק לזהב", שאלה שמעלה אחת האימהות ששואלת את עצמה למה הקשר שלה עם ילדיה בהתחלה דומה לזהב – מרגש ויפה, אך זה רק עניין של זמן עד שהופך לאבק – דבר סיזיפי".

מה אתה עונה לשאלה כזו של אמא?

"כמו שהזהב הופך לאבק, בסוף האבק הופך חזרה לזהב. כל מסירות הנפש שלנו מוטמעת בילדים והם יעבירו אותה הלאה.

זה גם הרעיון הכללי – הרבה פעמים החוויה של החינוך היא שאתה הופך לאבק. עומד מול משהו בלתי אפשרי, קושי בלתי הגיוני. ואם אתה יודע לעבור את זה נכון, להוריד אחריות ולומר – אני לא אלוקים, אני לא צריך לייצר פה מוצר מושלם, לא הכל עלי, אז האדם מבין את העבודה שלו וזה מתהפך למשהו הרבה יותר מתוק ממה שזה נראה.

"הספר הזה בא כמענה לצעקה של העולם שאני עד לה, יותר מאשר חלום שלי לכתוב ספר כזה".

הצעקה, לדברי הרב ארז, היא הקושי לחיות בזוגיות ובמשפחה. "אדם שואל את עצמו מהי מטרת הקב"ה שאחיה מתוך אחריות מתמדת לאנשים נוספים".

"לצורך תיקון" אני מנסה ועונה תשובה לא נכונה.

"תיקון זו מילה קטנה ולא מרגיעה" צוחק הרב ארז. "מה אני, אופניים? זה כואב. איך זה מתקן אותי אם אני רק סובל?" הוא מציג את התחושות.

"אבל כשאדם מבין למה הוא עובר את הקושי, הוא מוכן לעבור אותו בכיף. זו הדרך שלו להגיע לאן שהוא רוצה. למטרה. כמו טירונות ליחידה קרבית. אבל כשאדם לא מבין למה, קשה לו מאוד להתמודד. בפרט שכולנו מלאים בציפיות מדומיינות לגמרי מנישואין וילדים. אנחנו מרגישים ש"זהו, זה סוף הסרט", כמו בסרטים ההוליוודיים שכולם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה. ופתאום זה לא כזה נהדר כמו שדמיינו. אדם חי באכזבה גדולה כי אף אחד לא הסביר לו, לא הכינו אותו. כמו אדם שהולך לטירונות מפרכת אבל אמרו לו שהוא הולך לבלות ולראות סרט של וולט דיסני. בוא, תשמע לאן אתה הולך, תקבל אמביציה ותעבור את זה. אדם חושב שילד זה יצור מתוק שרק ירוץ סביבו ויקרא לו אבא והוא יגיד לו כן בני היקר. זה נכון, אבל זה לא נגמר בזה. אנחנו שרוטים בדמיונות של הוליווד, שלא מגלים לנו את הצדדים של העבודה".

זה בדיוק מה שעשה הרב ארז בספר. מגלה לנו את הצדדים של העבודה, בחינוך ולא מעט גם בזוגיות, אך לא לפני שהוא נותן לנו טפיחה על השכם.

"כל ההורים, בלי יוצא מן הכלל, כולל אלה שעושים ממש טעויות חמורות, יש להם כוונה טובה והם רוצים בטובתם של הילדים שלהם. מאוד חשוב להדגיש את זה וצריך לדעת שגם הקב"ה מחשיב את זה. זו נקודת ההתחלה. אם בן אדם באמת רוצה את הטובה של הילדים שלו אז אם יאירו את עיניו – הוא יתקן. לכולם אכפת, אבל גם על ההורים עצמם עובר מה שעובר וזה לא פשוט. חשוב ללמד זכות על ההורים והמחנכים".

בסוד, לקראת סיום, מגלה לי הרב ארז שהוא עובד כעת במרץ על רומן חדש."מין "מקימי" כזה". "הרבה שנים היה לי חלום לעשות את זה ולא היה לי אומץ או שעדיין לא הייתי בשל. מה שכתבתי עד עכשיו הייתה "ספרות הסברה" או פנטזיה, אבל אף פעם לא כתבתי רומן". עכשיו, כאמור, הוא אזר את האומץ. העלילה: מסע חניכה, מפגש בין שני אנשים שתחילתו בעמק פרוותי בהודו וסופו באומן בראש השנה. בינתיים, משתדל הרב ארז לנקות את הסיפור מקיטש ומסיסמאות ולהביא חוויה אמיתית.

חוץ מזה, מחכים לו לא מעט רעיונות לספרים במגירה. כמו הרצון לפתח את התחום הטיפולי, להקים בית ספר למטפלים. "אני הולך לחפור ברבינו ולראות מה הוא אמר על הנפש. האם זו בעיה של הדור הזה או שהייתה קיימת גם פעם, והיכן הפתרונות? צריך לחקור ולא להזדקק לגויים. אני נמצא עכשיו בשלב המחקר. מדהים שאפשר למצוא ברבי נחמן את הכל. יש לי במגירה רעיונות לעוד אלף ספרים על פי רבי נחמן. הוא עוד לא הצליח לאכזב אותי".

לא סתם מעוניין הרב ארז להכשיר מטפלים. בשנים האחרונות הוא הפך למעין מורה דרך להמונים והוא מקבל מדי יום אינספור פניות ובקשות לייעוץ והוא כורע תחת העומס.

לפני כמה שנים הוא נסע יחד עם הרב מיכי יוספי להודו להעביר שם סדנאות. מעומס עבודה, הם לא הספיקו אפילו לטייל. "יום אחד", ביקש הרב ארז מהרב מיכי: "בוא נשב על איזה חוף בשקט". הם לקחו אופנוע וחצו את הנהר. "הגענו לחוף בשם "סוף העולם שמאלה" אבל גם שם הייתה סוכה" הוא צוחק, "היו שם חמישה קיבוצניקים שרצו לדבר איתנו. שם נגמר החופש".

מהיכן הכוח להקשיב לכל כך הרבה אנשים?

"אני משתדל לשמור כל הזמן על מקורות האנרגיה שלי – ללמוד, להתבודד. כבר היו תקופות שנתתי את כולי אבל אחר כך נכנסתי למיטה לכמה חודשים בלי יכולת להזיז אפילו יד. הרבה פעמים אני נאלץ לסגור. כמו עכשיו. אני לא עונה לשום מכתב ועדיין יש לי פול טיים ג’וב".

הפתרון, על פי הרב ארז, טמון בסדנאות טיפולית שהוא בונה כעת. "אתה לא יכול לתת לאנשים בשליפה כלים. צריך לתת ליווי, טיפול אישי, להבין איפה הוא עומד. בסדנה על כל אחד יהיה פוקוס, לתת כלים. זה מאוד שובר את הלב שמישהו בא ונופל לך ליד הדלת ואומר: עוד שנייה אני מת. החיים שלי הרוסים, הזוגיות הרוסה, הבריאות. זה קורה בלי סוף. השבר חוצה מגזרים. כל בן אדם שני זה פחות או יותר המצב שלו. אתה לא יכול להגיד לבן אדם כזה: תתחזק, יהיה בסדר. צריך לתת לו כלים עזרה מקרוב.

"הכל זז. אצל כל המגזרים. אף אחד לא יכול להגיד שאצלו הכל בסדר. וזה טוב, זה חלק ממהלך כללי של פירוק של כל מה שקיים בשביל משהו חדש. אנחנו מקווים שהחדש הזה זה הגאולה".
 

לרכישת דיסקים וספרים של הרב ארז משה דורון בחנות האתר – לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אסף

כ"ד תשרי התש"ע

10/12/2009

יתכן ובאמת הסרט לא יהיה סרט “יהודי” כמו הספר, אך עלינו לזכור שרבינו הקדוש בא לתקן את כל העולם (“כל ענין שלי הוא רק ראש השנה” – שהוא תיקון לכל באי עולם), ולכן הסרט יכול להיות “אור לגויים”. יהי רצון שבזכות הרב ארז הצדיק, הרבה יהודים שלצערנו חיים כמו הגויים, וגם הגויים יקבלו את מלכות ה’ ברצון, בזכות הדרך הנפלאה של רבנו, דרך ההתחזקות והשמחה, אמן !!!

2. אסף

כ"ד תשרי התש"ע

10/12/2009

רבי נחמן מברסלב בא לתקן את כל העולם, לא רק את היהודים ! יתכן ובאמת הסרט לא יהיה סרט “יהודי” כמו הספר, אך עלינו לזכור שרבינו הקדוש בא לתקן את כל העולם (“כל ענין שלי הוא רק ראש השנה” – שהוא תיקון לכל באי עולם), ולכן הסרט יכול להיות “אור לגויים”. יהי רצון שבזכות הרב ארז הצדיק, הרבה יהודים שלצערנו חיים כמו הגויים, וגם הגויים יקבלו את מלכות ה’ ברצון, בזכות הדרך הנפלאה של רבנו, דרך ההתחזקות והשמחה, אמן !!!

3. אבנר

כ"א אלול התשס"ט

9/10/2009

הרי ברגע שהחומר מגיע להוליווד – הדבר ינתן בידי יהודים מומרים וגויים. לרב ארז כבר לא תהיה שליטה.
אני הייתי שם, עמוק ב “סטרא אחרא” – שום דבר לא מצדיק לחזור לשם. לדוגמא – מי שישחק את הדמיות, זה בד”כ נשים וגברים פרוצים, גויים במקרה הטוב. אני, למשל, שכל מורי התנ”ך בבתי הספר החילוניים – העבירו לי את סיפורים בצורה מעוותת לחלוטין, שגרמה לי לכפירה מוחלטת. אין מצב שאדם לא מאמין יעביר נושאי אמונה בצורה נכונה ואמיתית – והתוצאה ?.. לדעתי עוד סרט של הארי פוטר.
מעבר לזה – יש ספרים, שצריכים להשאר ספר.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה