הבקתה

קל ובטוח יותר להסתגל, ולהתאים עצמנו, ל'פגמים' וה'סדקים' של בני הזוג שלנו, מאשר לנסות לכרות אותם מהשורש עם ביקורת כואבת...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

קל ובטוח יותר להסתגל, ולהתאים
עצמנו, ל’פגמים’ וה’סדקים’ של בני
הזוג שלנו, מאשר לנסות לכרות אותם
מהשורש עם ביקורת כואבת…

להגשים את חיי הנישואין – חלק 7

האם על אדם לנסות לשנות ולעצב את התנהגותו של בן/בת הזוג שלו, גם אם הוא חושב שזה יועיל בטווח הרחוק?

אנקדוטה חסידית נותנת לנו את התשובה:

רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע ואחד מתלמידיו טיילו להנאתם ביער שבשולי העיירה הציורית מז’יבוז’, שבאוקראינה. התלמיד הצעיר התכונן לחתונתו שצריכה להתקיים תוך ימים ספורים. הבעל שם, בחכמתו המיוחדת והמדהימה, לימד את תלמידו מספר שיעורים חשובים שמהווים את המפתח לחיי נישואין מאושרים ומוצלחים.

תוך כדי הליכתם, הבעל שם טוב הרים ענף יבש מהאדמה והשתמש בו כמקל הליכה. כעבור מספר דקות, הוא הצביע על פטרייה גדולה ורקובה שהייתה מונחת מתחת לערימה של עלים יבשים. הוא סימן לתלמידו להתקרב אל הפטרייה ולהתבונן בה. כאשר הבחור הצעיר התכופף, הבעל שם טוב הכה עם הענף בפטרייה. וזו, הדיפה ריח נוראי ובלתי נסבל. כשהוא מזועזע מהריח פנה התלמיד לבעל שם טוב ואמר: "רבי, זה מריח נורא!"

חיוך מלא חכמה האיר את פניו הקדושות של הבעל שם טוב. "בני, האם אתה מבין את השיעור שהשם מלמד אותנו בעזרת הפטרייה הרקובה?"

התלמיד הנבוך משך בכתפיו, הניד את ראשו מצד לצד ואמר: "לא, רבי, אני חושש שאני לא מבין".

"כל עוד שלא חיטטנו והזזנו את הפטריה, היא הייתה עוד חלק מהיער היפה והריחני. אבל ברגע שהתערבנו וחיטטנו בה, הוצאנו החוצה את ריחה הנוראי. אותו דבר קורה עם נשמתו של האדם. כל עוד לא חובטים, מזיזים ומחטטים בנשמתו של האדם, יש לה את ריח הבריאה של השם. אבל ברגע שעושים את זה, מוציאים החוצה את הצד השלילי שלה, הריח הלא טוב. וזה גורם להעלבתה והכפשתה בשמים וכאן בעולם הזה", הסביר הבעל שם טוב.

"מה יכול להזיז את הנשמה?" שאל התלמיד.

"ביקורת", ענה הבעל שם טוב. "ביקורת היא הגורם המעליב והמכפיש את נשמתו של האדם".

הבעל שם טוב אמר לתלמידו הצעיר להיות זהיר ולהשתמש כראוי במסר הזה בחיי הנישואין שלו, ולעולם לא לבקר את אשתו.

"האין זה תפקידו של הבעל, במיוחד אם הוא לומד תורה, לעזור, לעצב ולכוון את התנהגותה של אשתו?"

הבעל שם טוב לא אמר דבר. בשקט, כשזרועותיהם שלובות, המשיכו ללכת עוד מספר דקות עד שהגיעו לקרחת יער. שם, ראו חוטב עצים אוקראיני חסון ומוצק בונה בקתת עץ. דרך עבודתו הייתה מעניינת. הוא לא חתך וגם לא שייף את בולי העץ, אלא השתמש בהם בצורתם הטבעית. "בוקר טוב" פנה הבעל שם טוב ברוסית רהוטה לחוטב העצים, "מדוע אינך מסיר את קליפת העץ מעל בולי העץ של קירות הבקתה?"

"אה, זה פשוט!" ענה חוטב העצים בחיוך חסר שיניים, נלהב להציג את מומחיותו וידיעתו בנושא. "קליפת העץ מהווה בידוד נהדר. בחורף מסייעת לחימום הבקתה ובקיץ לקירורה. בנוסף, יש בה חומר מצוין שמשמש כדבק לבולי העץ, לכן הבקתה תהיה חזקה יותר".

הוורידים בזרועותיו של חוטב העצים בלטו באחת, כאשר הרים בול עץ גדול וכבד והניח אותו על בול עץ נוסף. חלק בולט וקצת מסובך במשטח העץ הפריע לחיבור שני בולי העץ. במקום לחתוך אותו, חוטב העצים לקח את הגרזן שלו וסכין שיוף מחודדת, ויצר חריץ בבול העץ התחתון. עכשיו, שני בולי העץ התמזגו, כאילו היו קורה אחת מאוחדת. אגלי זיעה נראו על פניו הקורנות, ובגאווה הכריז: "אפילו הסערה החזקה ביותר לא תפריד בין שני בולי העץ האלה!"

הבעל שם טוב, שידע היטב מה עושה חוטב העצים, שאל שאלה מנחה: "אם כך, ידידי, למה היית צריך להתאמץ ולשייף את בול העץ התחתון? הרי יכולת בקלות לחתוך עם הגרזן שלך את החלק המפריע בבול העץ העליון?"

החוטב צחק. הערתו של הרב גרמה לו לחשוב שהרבי בכלל לא מודע לאחד העקרונות שכל חוטב עצים יודע: "ראה, כשאתה מנסה לכרות את החלק המפריע, תסיים בסופו של דבר עם סדק גדול לאורך כל בול העץ! מי רוצה להרוס בול עץ יפה כל כך רק בגלל בליטה קטנה? זה הרבה יותר בטוח וקל יותר להשאיר אותה כפי שהיא, לשייף חריץ בבול העץ התחתון, והופ, החיבור מושלם…"

הבעל שם טוב ותלמידו המשיכו בדרכם. "שאלת אותי אם תפקידו של הבעל הוא לנסות לשנות ולכוון את התנהגותה של אשתו, נכון? האם חוטב העצים ניסה לחתוך את הבליטה בבול העץ?"

"לא", השיב התלמיד.

"למה?"

"כי זה יכול לחצות לשניים את בול העץ או לעשות סדק לכל אורכו. זה ממש יהרוס אותו".

"בדיוק", השיב הבעל שם טוב. אחד מבני הזוג מסמל את הקורה החזקה והחסונה. וכמו שבכל בול עץ ישנן בליטות פה ושם, או כל דבר אחר שמפריע, כך גם לכולנו יש. ועדיין, קל ובטוח יותר להסתגל, ולהתאים עצמנו, ל’פגמים’ וה’סדקים’ של בני הזוג שלנו, מאשר לנסות לכרות אותם מהשורש עם ביקורת כואבת. ביקורת מסוגלת ליצור סדקים בחיי הנישואין ובזוגיות, ואם כך, מה הרווחנו?"

שוב ושוב, ראיתי הרבה זוגות שחיי הנישואין שלהם היו ממש רעועים וממש על קצה גבול ההרס והפירוד, אבל עברו שינויים מדהימים ונפלאים ברגע שיישמו את העצה הפשוטה והמדהימה של הבעל שם טוב ושל נינו רבי נחמן מברסלב: אל תבקרו!

* * *

חשוב לציין: סדרת מאמרים זו הינה חומר למחשבה והדרכה מעשית לאנשים נשואים, או לאלה שבדרך לבניית התא המשפחתי. מאמרים אלה אינם מהווים תחליף לעזרה מקצועית במצבים קיצוניים המצריכים עזרה והדרכה באופן אישי לבני הזוג.

ספרים מומלצים בנושא זה: בגן השלום, חכמות נשים – מאת הרב שלום ארוש, וכן דיסקים בנושא זוגיות הניתנים לרכישה בחנות האתר.

הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה