על סדר וניקיון

הסדר שאנו עושים בימים אלו לא מתחיל ומסתיים רק בסידור הבית והחפצים, אלא שייך לסדר שאנו אמורים לעשות בכל תחומי חיינו. סדר, הוא סוד ההצלחה!

2 דק' קריאה

הרב ערן טמיר

פורסם בתאריך 06.04.21

הסדר שאנו עושים בימים אלו
לא מתחיל ומסתיים רק בסידור
הבית והחפצים, אלא שייך לסדר
שאנו אמורים לעשות בכל תחומי
חיינו. סדר, הוא סוד ההצלחה!

בימים שבהם רבים מביננו עוסקים בסידור הבית, במיון החפצים, בהעברת או השלכת מה שאין לנו צורך בו, ובניקיון עד לפינת החדר ואחרון המדפים שבארון – כדאי להתבונן מעט בעניין זה.

כמובן, אנו זוכרים תמיד ש"אבק הוא לא חמץ וילדים אינם קרבן פסח", ועל כן אין לשורות הבאות כל קשר למצוות ביעור החמץ החומרי והרוחני, אלא התבוננות כללית בסוגיית הסדר והניקיון. גם לא ניכנס כלל לשאלה האם כדאי לנצל את ‘ההזדמנות’ שכולם מסדרים ומנקים, מה שיוצר את האווירה המתאימה לעשות כך כמו שצריך לפחות פעם אחת בשנה, או שאולי מחיר הלחץ והמתח בנו, במשפחה ובסובבים אותנו, בעקבות רצוננו לעשות עבודה יסודית, אינו שווה את הנזק – הרוחני, הנפשי והגופני כתוצאה מכך, ושכרנו יוצא בהפסדנו…

סדר

פשוט הוא שהדבר המרכזי לנהל את חיינו כראוי הוא – הסדר. העולם שבו אנו חיים – מלא פרטים, מלא ‘חלקים’, ואם לא ‘נמיין’ כל חלק במקומו, לא נזרוק את מה שאינו נצרך ולא ניצור את הפרופורציות המתאימות בין כלל החלקים – נלך לאיבוד, נעשה עיקר טפל וטפל עיקר, וממילא לא נגיע למימוש יעדינו הרצויים. הסדר שאנו מחויבים לעשות לא מתחיל ומסתיים בסידור הבית והחפצים, אלא שייך לסדר שאנו אמורים לעשות במחשבותינו, בנפשנו ובכל תחומי חיינו. ומצד שני ידועה הייתה הנהגת בעלי המוסר בישיבותיהם, שכשהיו הורי התלמידים באים לבקר את בניהם בישיבה לא היו הולכים איתם לבית המדרש אלא הולכים לחדרי הבנים ועל פי מצב חדרם, אם הוא מסודר או מבולגן, נקי או מלוכלך, היו למדים על מצבם הרוחני והלימודי. יש סדר בחדר – יש סדר בראש, יש סדר בלימוד, יש סדר ברצון, יש סדר בכל החיים…

כי הסדר – הוא סוד ההצלחה ובו תלוי הכל.

כמובן, עיקרון זה, למדים מריבונו של עולם בעצמו שסידר את עולמו בצורה מופלאה, בחומר וברוח, את הטבע ואת ההיסטוריה. הקב"ה הוא המסדר הגדול של עולמנו, ובדרכיו עלינו ללכת בסדרנו את המציאות, החל מצדדיה החומריים האישיים – כסידור בתינו וכו’, וכלה בסידור העניינים הרוחניים הכלליים – עד גאולת העולם שתבוא על ידי גאולתם של ישראל. לזה נועד ליל הסדר, הלילה שבו אנו מסדרים את מבטנו הנכון על המציאות ומאורעותיה, בעיניים של אמונה ולא רק במבט חיצוני, סדר שאנו עושים גם בביתנו ובחפצינו בימים אלו ממש.

ניקיון

ידוע מאמר חז"ל המפורסם על פיו נבנה ספר ‘מסילת ישרים’ לרמח"ל (המובא בגמרא בעבודה זרה כ): "אמר רבי פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות לידי זריזות, זריזות לידי נקיות". המהרש"א (במקום) מבאר, שהנקיות שעליה מדובר כאן אינה נקיות הנפש, נקיות המוסר והמידות, וכפי שהסבירו רבים וביניהם הרמח"ל בעצמו, אלא נקיות הגוף כפשוטו ממש. כלומר, העוסק בתורה כראוי באמת, מגיע מתוך כך לזהירות ושמירה לא לעבור על דבר השם הרוחני. אך הוא אינו מסתפק בכך אלא מתקדם הלאה, שהוא לא רק סר מרע אלא כבר עושה טוב, זריז לכל דבר שבקדושה. אך גם בכך הוא אינו מסתפק, אלא הזהירות והזריזות הרוחניות משפיעות על כל צדדי חייו הגשמיים ועל כן מתנהג הוא בנקיות הגוף ובנקיות כל חייו הטבעיים. בניקיון גופני זה לא רק שאינו יורד ממעלתו אלא אדרבא, מגלה את האלוקי שבו עד הרבדים היותר טבעיים ופשוטים של החיים.

כך גם מסביר הנצי"ב (שמות יט י), את ציווי השם למשה טרום מעמד הר סיני: "’ויאמר ה’ אל משה לך אל העם וקידשתם היום ומחר וכיבסו שמלותם’. וקידשתם – ברוחניות, וכיבסו שמלותם – בנקיות הגוף", כלומר, על מנת שנקבל תורה אז ובכל יום, אנו מצווים לעשות שתי הכנות: הכנה רוחנית מתאימה ולא פחות חשוב מכך הכנה גופנית ראויה, ורק על ידי הכנת כלל כוחות האדם תופיע השכינה בישראל. נזכה בימים אלו לסדר ולנקות את בתינו באופן הנכון, ומתוך הסדר והניקיון הטבעי נגיע בע"ה אל הסדר והניקיון הרוחני והמוסרי, הכללי והפרטי לגאולתנו השלמה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אליאור

ב' ניסן התש"ע

3/17/2010

יישר כוח!

2. אליאור

ב' ניסן התש"ע

3/17/2010

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה