את פתח לו

כדור תועה בקרב יריות בין עבריינים קטע את חייו של יפתח מור יוסף. החברותא שלו, אביעד חזני, ראה שהעולם שותק לכן החליט לעשות מעשה. איך? בפייסבוק ועם ספר שכתב לזכרו.

6 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

יפתח מור יוסף, בחור ישיבה, נרצח מכדור תועה בקרב יריות בין עבריינים. כשראה אביעד חזני, החברותא שלו, שהעולם שותק – החליט לעשות מעשה. הוא פתח קבוצת דברי תורה ב"פייסבוק", קבוצה פופולארית שמונה כיום מעל 60,000 גולשים. מי שהביא את דבר ה’ לפייסבוק, המשיך עם משימת הקירוב בספר מיוחד שהוציא לאזכרת השנה של יפתח חברו. הוא קורא לכולנו להצטרף לצו השעה – "אתה יודע את האות "אלף"? למד את כל עם ישראל אות זו… אז מה אם אינך יודע עדיין את האות שאחריה".

יפתח מור יוסף, בחור ישיבה כבן 17, בודאי לא תיאר לעצמו כשישב עם חבריו על הספסל בעיר מגוריו, שממפגש החברים התמים הזה הוא לא ישוב.

"זה קרה לפני כשנה וחצי, בי"ד אב תשס"ט. במקום התרחש כנראה "חיסול חשבונות" של העולם התחתון ויפתח ז"ל נורה בלא עוול בכפו" מספר אביעד חזני, (19 וחצי), החברותא שלו.

"דקות מספר לפני שישב על ספסל זה פגש יפתח את חבריו, ששידלו אותו לשבת עימם ולשוחח. יפתח, שהגיע לרמלה באותו ערב, ותכנן לחזור חזרה למחרת בבוקר, רצה ללכת הביתה, אולם לבקשתם נשאר לדבר איתם. החברים שישבו איתו סיפרו שהוא לא רצה לשבת על הספסל הזה כיוון שהייתה לו הרגשה רעה, אולם משמים הוחלט מה שהוחלט, ויפתח החזיר את נשמתו לכור מחצבתה".

אביעד, שהרצח המיותר זעזע את כל עולמו, החליט שחייבים לעשות משהו, כי לא ייתכן שהעולם יחזור לקדמותו אחרי שבחור כמו יפתח נרצח ללא סיבה. וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב, שהעיקר הוא הרצון, כך היה גם במקרה הזה. הקב"ה צירף לרצון שלו מעשה מיוחד לעשות להנצחת חברו הטוב.

"גם היום – שנה וחצי אחרי, קשה לי לדבר על זה. קשה להסביר מה מתרחש בראש של בחור השומע שחבר שלו נרצח. אי אפשר לדמיין את הכאב הנוראי בידיעה שהוא נרצח לחינם. ובעובדה המצערת ששעות מועטות אחר כך – לאף אחד לא היה באמת אכפת" אומר אביעד, שלומד כיום לומד בישיבת "מרכז הרב" בירושלים. הוא מתגורר בחיפה כחלק מהגרעין התורני "מבשר שלום" ומוסדותיו, שאביו עומד בראשיהם. בנוסף, הוא כותב מאמרים שונים, וחבר מערכת בעלון "עולם קטן".

"התורה מלמדת אותנו על "עגלה ערופה". כאשר מוצאים גופת אדם, זקני העיר הקרובה יוצאים למקום ולוקחים אחריות. תורת ישראל מחנכת אותנו שעל פטירת אדם לא עוברים בשתיקה. לצערנו התרגלנו למציאות כזו, הפשע משתולל ברחובות ואין פוצה פה ומצפצף.

"בנוסף, אנו בדור נפלא. זכיתי להתוודע מעט לדרכי הקירוב בגרעין התורני "מבשר שלום" בחיפה העושה עבודת קודש עצומה, ונפגשתי עם דור בור ועם הארץ, שאינו יודע מושגי יסוד על תורתו ומורשתו, ומצד שני צמא למפגש עם תורת אמת. נשמות טהרות המחכות לקדושה שתצית, מחדש, את השלהבת בליבם הסוער.

החלטתי להנציח את יפתח בדרך של הפצת יהדות. דרך שתקרב את ישראל לאביהם שבשמים, ואולי, תמנע את הרצח הבא. הספר הזה הוא ה"עגלה הערופה" שלי".

איך הכרת את יפתח. ספר על החברות ביניכם?

"יפתח מור יוסף ז"ל למד איתי בישיבה הקטנה "דרך חיים" בשעלבים. הוא היה צעיר ממני בשנה, אך נקודה זו לא הורגשה בעקבות "דיבוק החברים" העוצמתי בישיבה. בנוסף, יפתח היה חברותא שלי בסדר צהריים במשך כשנה.

"יפתח היה חבר במלוא מובן המילה. הנאמנות שלו לחבריו הייתה לשם דבר. הוא ממש דאג לכולם וכשפגעו בחבריו זה התסיס אותו. ליפתח היה כבוד מיוחד לרבנים וללומדי תורה, וכיבוד ההורים שלו היה יוצא דופן".

בחרת להנציח אותו בדרך מאוד מיוחדת. באמצעות פתיחת קבוצה בפייסבוק. קבוצה שהמשותף לה הם דברי התורה שאתה שולח לכולם מדי שבוע, לעילוי נשמת יפתח.

"כמו דברים רבים בחיים, לעיתים עומד האדם באחד הרגעים המשמעותיים בחייו, והוא אינו מודע לכך כלל. בערב ראש השנה תש"ע כתבתי מאמר קצר על ענייני התשובה לחבריי בפייסבוק. מאמר זה קיבל המון תגובות חיוביות, וחשבתי לעצמי לנסות לכתוב מאמר כזה מידי שבוע". (בתמונה מימין, אביעד חזני)

"הפייסבוק, המונה כיום למעלה מ-600 מיליון חברים, הינו מקום המפגש החברתי הגדול בעולם. אולם לצערנו, ליהדות לקח הרבה זמן להכניס לשם את קרני האור שלה. ב"ה כיום, המצב טוב בהרבה, אולם לפני כשנה וחודשיים – כשהתחלנו לפעול, היו 2 קבוצות בלבד שהפיצו תורה ויראת שמים, ומנו יחד כ-2000 חברים. לשם הדגמה, כיום מדובר על מאות קבוצות, המרכזות כמיליון חברים (חלקם רשומים במספר קבוצות) ועוד היד נטויה.

"לאחר התייעצות עם חברים החלטנו לפתוח קבוצה בפייסבוק, בה שלחנו מידי שבוע דבר תורה אקטואלי על פרשת השבוע. במשך הזמן, תוך כדי הקשבה לתגובות האוהדות התעצבו דברי התורה, ובכל שבוע אנו שולחים שני דברי תורה, האחד ארוך ומעמיק והשני קצר ונקודתי. דברי התורה בספר יצאו גם הם במתכונת זו.

"אני מאמין באמונה שלמה כי תורת ה’ היא תמימה ומשיבת נפש. "אין יהודי רחוק, יש יהודי שאינו מכיר". כל מה שנצרך זו דרך ישירה לגעת בבורא העולם. דרך הקשורה למסורת הדורות ונאמנת לרוח חז"ל, ומחוברת בקשר אמיץ לעולמו של האדם המודרני. את דברי התורה השתדלנו לכתוב בצורה אקטואלית המדברת לכל יהודי באשר הוא. בנוסף, נעשה ניסיון לכתוב בצורה ובסגנון כתיבה המותאמים לשיח הציבורי בעידן המודרני.

מדוע דווקא בפייסבוק?

"זו שאלה טובה… הפייסבוק הוא מקום בו אנשים נמצאים שעות רבות מחייהם, וכל שעלינו לעשות הוא לעלות על מסך המחשב שלהם. למעלה מ-3 מיליון ישראלים, ולפחות מספר כזה של יהודים מרחבי העולם חברים באתר זה, והם מחכים לדבר ה’ שיאיר את דרכם.

"ראש הישיבה – הרב יעקב שפירא שליט"א, הדריך אותי בשאלות רבות הקשורות להוצאת הספר ולהפעלת הקבוצה. הרב האיר לי נקודות רבות שיכולות להפריע, חיזק אותי בדברים הצריכים חיזוק ותמך רבות ברעיון ובעשייה. בנקודה זו חשוב לי לציין מה שהבאתי בהקדמה לספר, שאין בדבריי שום תמיכה או הסכמה לפתיחת חשבון פייסבוק. במקום זה ישנן בעיות רבות מספור, ואנשים רבים נופלים בו ומאבדים את זמנם לריק".

לאביעד וחבריו יש סייעתא דשמיא אדירה, והם הצליחו לסחוף עשרות אלפי גולשי פייסבוק להיות מנויים פעילים בקבוצתם. חילוניים ודתיים. אנשי עסקים ועמך בית ישראל. צעירים ומבוגרים.

ספר על הקבוצה שלכם בפייסבוק: כמה מנויים? מי קהל היעד? אילו תגובות אתם מקבלים?

"הקבוצה שלנו בפייסבוק הנקראת "זכרון יפתח" מונה כיום למעלה מ-60,000 חברים ב"ה. אנו שולחים מידי שבוע דברי תורה בעברית ובאנגלית למנויים מכל רחבי העולם. בנוסף, מידי שבוע אנו שולחים במייל דף מעוצב ובו דברי התורה בצורה נעימה לעין. מנויים רבים מדפיסים את הדץ המעוצב, מחלקים אותו לחבריהם או תולים במקומות ציבוריים.

"קהל היעד מגוון ביותר. אנשים מכל רחבי העולם ומכל גווני הקשת הפוליטית והחברתית קוראים את דברי התורה: שדרנים ברדיו ומשפחות פשע, חברי כנסת ובחורי ישיבה, חיילים ובנות אולפנה, עורכי דין ותלמידי תיכון וסמינר. ב"ה כולם מוצאים את דברי התורה מתאימים לחייהם שלהם ושייכים עבורם.

"אי אפשר לתאר את התחושה המתלווה לקבלת מכתב תגובה מיהודייה מבוסטון, המספרת שדברי התורה הם המחממים לה את החורף הקר. מנכ"ל מפעל חשוב בחו"ל מספר שהוא מקריא את דברי התורה לכל 500 הפועלים שלו לפני היציאה לסוף שבוע, וקצין בסיירת נחשבת מספר שהדברים נאמרים אצלם בשולחן השבת. כל שבוע מתקבלות עשרות תגובות חמות מיהודים על דברי התורה, וחלקם אף מנצלים את ההזדמנות להתייעץ ולשאול".

לקראת יום השנה להירצחו של יפתח, י"ד באב התש"ע, ובעקבות פניות מהשטח, החליט אביעד להוציא את כל דברי התורה בספר. קריאתו של הספר, שזכה לשם "פתחי פרשה", זורמת ומעניינת, ומתאימה לא רק לדתיים בלבד.

"היוזמה להוצאת הספר עלתה מהשטח. אנשים סיפרו לי שהם מדפיסים כל שבוע את דברי התורה ושומרים אותם. בנוסף, רבים שאלו האם נוציא ספר ובו דברי התורה, וחלקם גם ציינו שישמחו לתרום לדבר כזה. בהתחלה חשבתי להוציא לאור חוברת קטנה ובה מעט מדברי התורה, אולם כ-3 חודשים לפני האזכרה קיבלתי החלטה להוציא לאור ספר ובו כל דברי התורה שנשלחו בקבוצה.

"כאמור, קפצתי למים בלי לדעת לאן אני נכנס, וב"ה זיכה אותי ריבונו של עולם בעזרה וסיוע מאנשים נהדרים: צחי קנטור – חברי לישיבה, לירז – אחותו של יפתח, ואושרה ורדי שעיצבה את הכריכה לספר. חברים רבים נרתמו לעזור, העירו את הערותיהם על הספר ועל דברי התורה, עודדו וייעצו.

"התקציב לספר הגיע ממוסדות הגרעין התורני "מבשר שלום" בחיפה שאבי מורי – הרב אבידן חזני שליט"א עומד בראשותם. בנוסף, אנשים רבים תרמו מכיסם ומרצם וסייעו לגרעין בנטל הכלכלי. ב"מבשר שלום" פועלים רבות למען חיזוק ערכי היהדות בצפון בפרט ובארץ בכלל, והם ראו את הספר מתחבר עם מטרה זו.

"הספר נקרא "פתחי פרשה". פתחי – על שמו של יפתח ז"ל, ומשום שכל הדברים אינם אלא פתח קטן לתורה מופלאה ואינסופית".

מהי תגובת המשפחה לכל מה שעשית בעבור בנם?

"אני חייב לציין שרציחתו של יפתח הכתה גלים בישיבת "דרך חיים". ראש הישיבה שליט"א – הרב מתניה אריאל, נמצא בקשר הדוק עם המשפחה מאז, וחברי המחזור של יפתח מגיעים מידי חודש לבית הוריו ועורכים שם סיום מסכת. זה היה דבר טבעי למשפחה לבשר לנו ראשונים על לידת אחיין ליפתח, ואת יום ירושלים, יחד עם מסיבת הודיה על אירוע משפחתי, ערכנו בביתם.

"הספר שהוצאנו בס"ד הוא חלק מהחיבוק הגדול שחבריו של יפתח מחבקים את המשפחה. וב"ה משפחת מור יוסף היקרה מוקירה טובה ומלמדת אותנו מהי אמונה אמיתית ואהבת לומדי תורה".

אתה מרגיש שצמחת, שהשתנית, בעקבות הפרויקטים הנ"ל?

"בשבילי הספר הזה היה שיעור באמונה. פעמים אינספור עמדתי לפני ייאוש ובורא עולם הנחה אותי במעגלי צדק בניסים עצומים. למדתי גם על היכולת האדירה של אדם לעשות מעשים, שלעיתים נראים לו בשמים ומעבר לים.

"בנוסף, הבנתי עד כמה כל אחת ואחד מאיתנו מחויבים כלפי עם ישראל כולו. הרבי מחב"ד זצ"ל אמר: "אתה יודע את האות "אלף"? למד את כל עם ישראל אות זו… אז מה אם אינך יודע עדיין את האות שאחריה". יש לנו אחריות כבירה על עם ישראל וכל אחד מאיתנו חייב לרתום את כל הכישרונות שלו לקירוב לבבות לאבינו שבשמים.

אתה כותב בספר שניתן לרכוש ספרים במחיר מוזל. מה מניע אותך לכך?

"המטרה המרכזית של כל המהלך הייתה תודעת שליחות. רצון עז לקרב יהודים לאביהם שבשמים, ולהציג בפניהם עד כמה דבריו שנכתבו לפני אלפי שנים שייכים ומדברים אלינו יותר מתמיד".

את הספר ניתן לרכוש בדוכן "דברי שיר" בתחנה המרכזית בירושלים ובמשרדי "מבשר שלום" בחיפה בטלפון: 04-8348887.

"אני מזמין את כולכם לחפש בפייסבוק את הקבוצה שלנו, "זכרון יפתח" ולהצטרף אלינו, או לשלוח מייל d.tora10@gmail.com".

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אחותו של יפתח ז"ל

י"ח חשון התשע"א

10/26/2010

יפתח ז”ל כשהגיע התאריך של השנה של פטירתו של יפתח ז”ל הדבר הראשון שעלה לי בראש האם עשינו משהו בשביל נשמתו במהלך השנה הזאת וידעתי שלא… אולימשום שהיינו מדי כואבים ואז הגיע אביעד חזני עם ההפתעה הנהדרת של ספר על פרשת שבוע לע”נ זה היה מרגש לראות באזכרה של השנה שלו הנצחה רוחנית כ”כ מיוחדת אין מילים בפי להודות לו ומה שגם הספר והתוכן אקטואלי כ”כ לימנו אנו אני חושבת שמי שקונה את הספר בעצם נוטל חלק ענק בעזרה רוחנית לע”נ.

2. אחותו של יפתח ז"ל

י"ח חשון התשע"א

10/26/2010

כשהגיע התאריך של השנה של פטירתו של יפתח ז”ל הדבר הראשון שעלה לי בראש האם עשינו משהו בשביל נשמתו במהלך השנה הזאת וידעתי שלא… אולימשום שהיינו מדי כואבים ואז הגיע אביעד חזני עם ההפתעה הנהדרת של ספר על פרשת שבוע לע”נ זה היה מרגש לראות באזכרה של השנה שלו הנצחה רוחנית כ”כ מיוחדת אין מילים בפי להודות לו ומה שגם הספר והתוכן אקטואלי כ”כ לימנו אנו אני חושבת שמי שקונה את הספר בעצם נוטל חלק ענק בעזרה רוחנית לע”נ.

3. ירדן

ט"ז חשון התשע"א

10/24/2010

מקסים ! יישר כוח גדול ! כיף לקרוא בכל שבוע מחדש את פרשת השבוע שכתובה בצורה מעניינת ויפייפיה ! עלה והצלח אביעד יקר !

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה