כסף זה לא הכל בחיים- פרשת בחוקותי

למי ה' נותן את המתנה? למי שהולך בדרכיו, למי ששומר מצוותיו ועמל בתורתו. לכן יהודי שמשקיע את כל כוחותיו ומרצו רק בלימוד הההדרכות ומזניח את ההליכה בדרכי ה', עלול למצוא את עצמו מתוסכל מאוד.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.05.22

העצה שאכזבה

“תראה, יוסי, ההצלחה מאירה לך פנים ברוך ה’, אולי תשדרג את זה עוד יותר”, אמר רואה החשבון. “למה אתה מתכוון?” התעניין יוסי. “הרי מעולם לא למדת תקשורת עסקית ואסטרטגיות לניהול משא ומתן”, ענה לו רואה החשבון, “אני מתכוון שתיקח קורס רציני להשפעה על בני אדם ולטכניקות ואסטרטגיות עסקיות, וכך תוכל לשפר את הצלחתך בעסקים בכמה רמות”.

ההצעה קסמה ליוסי והוא נרשם לקורס היקר והמקצועי והיסודי והמקיף ביותר בנושא. יוסי לא התאכזב. התכנים בקורס היו מעניינים ומועילים מאוד. הוא נוכח בטעויות רבות שעשה בעבר ולמד כיצד לתקנן וסיים את הקורס בהצטיינות.

יוסי הוא אדם חרוץ ועקבי ובזמן קצר מאוד הוא הטמיע את כל העקרונות החדשים שלמד בהתנהלות היומיומית שלו. לא היה לו ספק שלאחר הקורס כל ההתנהלות שלו הרבה יותר מקצועית מדויקת ומבטיחה.

אך שנה עברה מהקורס, והדוחות הכספיים נשארו כשהיו. זה הדהים את יוסי. עברו שנתיים נוספות שגם בהן כלום לא השתנה, ובצר לו פנה יוסי אל המרצים שלימדו אותו בקורס כדי לנסות להבין מדוע למרות ההתנהלות המקצועית שלו שום דבר לא משתנה במאזן הרווחים הסופי.

מרצה אחד הציע על קורס המשך מעמיק יותר, מרצה שני הציע לטוס לחו”ל ולקחת קורסים מעבר לים ממומחים בינלאומיים, מרצה אחר הציע לשנות לחלוטין את כל האופי של העסק, אבל יוסי חשב שאולי ההצעות טובות כשלעצמן, אבל הוא לא חיפש עצה הוא רצה הסבר, איך זה שלמרות התייעלות מרחיקת לכת אין שום שינוי במצב.

יועץ עסקי מסוג חדש

המרצה האחרון שאליו פנה אמר לו: שמע נא יוסי, השאלה שלך היא לא שאלה ליועצים עסקיים, זו שאלה ליועצים מסוג אחר לגמרי. בוא אתי לרב שלי, הוא כבר יסביר לך הכול. יוסי מעולם לא שאל רבנים, אבל הוא היה כל כך סקרן, עד שנֵיאות לגשת עם המרצה לרב שלו.

הרב חייך בחום אבהי והסביר ליוסי: “בני היקר, החריצות והשקדנות היא מידה טובה ואני שמח לשמוע שהשתתפת בקורס. אבל לא כל דבר בחיים הוא תוצאה ישירה של המאמצים שלנו. אין נוסחאות מבטיחות להצלחה בשום תחום, כי ההצלחה לא תלויה בכלל בהשתדלות. בקורס אתה אמנם לומד להתנהג בצורה הנכונה המצופה ממך כאיש עסקים, אבל הצלחה וברכה מגיעות אך ורק בגזירת הקדוש ברוך הוא. אם ה’ יתברך גוזר הצלחה על האדם, גם אדם ללא כל ידע וכישורים יכול להצליח, ואם ה’ לא גוזר הצלחה לא תעזור שום השתדלות ולא יעזור שום כישרון.

“אם אתה שואל אותי, אתֵן לך עצה שהיא אולי לא עצה לעסקים, אבל היא בהחלט עצה להצלחה. אני ממליץ לך בחום להקדיש שעה מזמנך בכל יום ללימוד התורה בצורה עקשנית וקבועה ולתת יותר צדקה מרווחיך – ותראה שדווקא זה מה שיביא לך להצלחה ולפריחה בעסקים. אני לא יכול לחייב אותך, אבל אתה יכול לנסות ולבדוק בעצמך”.

לאחר שנה זה כבר לא עניין את יוסי אם הרב צודק או לא, השינוי הגדול שהוא חווה בכל תחומי החיים כתוצאה מהלימוד הקבוע – היה שווה לו יותר מכל הזהב והכסף שבעולם. היה זה רואה החשבון שטרח לעדכן את יוסי בזינוק הבלתי מוסבר ברווחיו בשנה האחרונה…

יותר מכסף

וזהו כלל גדול בחיים לא רק בעניין הפרנסה אלא בכל תחום. אמת, חשוב מאוד ללמוד כללים נכונים בכל תחום בחיים ולהתנהג בדרך ישרה ויעילה. אבל זה רק הכלי, את האור והברכה שולח ה’ יתברך לפי מדדים אחרים לגמרי. ובמאמר הזה ברצוני לדבר על תחום שהוא הרבה יותר חשוב בחיים מכסף.

הדבר החשוב ביותר בחיים הוא השלום. מי שיש לו שלום בבית – יש לו גן עדן, גם אם יאכל יותר או יאכל פחות, וגם אם ייסע ברכב חדיש ויוקרתי או עתיק ומקרטע. גם לעם ישראל כולו הברכה האמיתית היא השלום ולא הפרנסה, כמו שאומר רש”י בתחילת הפרשה שלנו.

בפרשת בחוקותי התורה מבטיחה לנו רווחה כלכלית גדולה אם נעמול בתורה ובקיום המצוות, אבל מה זה שווה אם אין שלום, לכן מבטיח התורה גם שלום. וזו לשון רש”י: “שמא תאמרו הרי מאכל הרי משתה, אם אין שלום אין כלום, תלמוד לומר אחר כל זאת ‘ונתתי שלום בארץ’, מכאן שהשלום שקול כנגד הכול, וכן הוא אומר ‘עושה שלום ובורא את הכול'”.

עצות איך לא לריב או עצות לשלום

וכנגד מה הדברים אמורים? ישנן עצות רבות והדרכות רבות בחז”ל לשמירה על השלום בבית. לדון לכף זכות, לשתוק ולבלום את הפה בשעת מריבה, לכבד ולפייס, לקנות בגדים ולשמח – וחשוב מאוד ללמוד ולקיים את כל העצות. גם בספרי יש עצות נפלאות וחשובות מאוד לשלום בית שבלתי אפשרי לזכות לשלום בית בלעדיהן. וזו בוודאי מצווה חשובה מאוד ורצון ה’ מכל אחד שילמד ויקיים.

אבל אם ישאל האדם, אני מקיים את כל מה שכתוב ואת כל מה שאתה אומר ואני יוצא מגדרי על מנת לכבד את אשתי – למה אני לא רואה תוצאות?

על כך עונה לנו התורה: “ונתתי שלום בארץ” – שלום זו מתנה. שלום זו לא תוצאה של ההשתדלות שלך. “איש ואישה זכו שכינה ביניהם”. שלום זו תוצאה של זיכוך, תוצאה של שכינה בבית. “אם בחוקותי תלכו… ונתתי שלום בארץ”, שלום זו תוצאה של קיום תורה ומצוות.

ולכן לצד החשיבות הגדולה מאוד של לימוד ספרי ההדרכה וקיום עצותיהם – צריכים לדעת שההצלחה בשלום בית מגיע ממקום אחר לגמרי, ההצלחה והשכינה והשלום הם מתנות מה’.

ולמי ה’ נותן את המתנה? למי שהולך בדרכיו, למי ששומר מצוותיו ועמל בתורתו. לכן יהודי שמשקיע את כל כוחותיו ומרצו רק בלימוד הההדרכות ומזניח את ההליכה בדרכי ה’, עלול למצוא את עצמו מתוסכל מאוד.

מי שלמד את ספרי “בגן השלום” ולקח ממנו רק את העצות המעשיות איך לא לריב – הוא בעצם מפספס את העיקר. תמיד חזרתי והדגשתי שהספר “בגן השלום” זה לא ספר פטנטים ועצות גרידא, אלא זה ספר לתיקון וזיכוך האדם. שלום הבית עומד על קדושה אמיתית, על שמירת ברית ושמירת עיניים, על חיים של תורה וטהרה, ועל תשובה והתבודדות, כי רק מי שמתקן את עצמו ויש לו חשבון נפש אמיתי בכל יום זוכה להית ראוי למתנה הגדולה שהיא השלום, “ונתתי שלום בארץ”.

יהי רצון שנדע להשקיע את כל כוחותינו בקיום התורה והמצוות וה’ ייתן לכולנו שלום בבתים ושלום עם כל עם ישראל, ועל ידי זה נהיה ראויים לקבלת התורה מחדש בחג השבועות הבעל”ט ולגאולה שלימה ברחחמים בקרוב. חזק חזק ונתחזק.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה