Fata morgana פאטה מורגנה

'morgana Fata'באיטלקית, זוהי תופעה הלוציוניסטית, הזייתית, דמיונית שבה אדם מדמיין מרחוק צורה גבוהה מאוד.

3 דק' קריאה
פאטה מורגנה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 26.05.22

המילה ‘מדבר‘, מה היא מזכירה לכם אסוציאטיבית? נכון… שמש קופחת חזקה, רוחות חמות מאוד במהלך היום וקרות בלילה – כלומר תנודות בטמפרטורה, יובש, הרים, חום בעיניים, צחיח, ולא אטעה אם אומר חוסר חיים. שהרי במדבר אין כמעט מים ואי אפשר לחיות באזור כזה שאינו תואם את צרכי הגוף הבסיסיים.

פאטה מורגנה

 ‘morgana Fata’באיטלקית, זוהי תופעה הלוציוניסטית, הזייתית, דמיונית שבה אדם מדמיין מרחוק צורה גבוהה מאוד.

התופעה של ההזיה במדבר עלולה להיגרם כתוצאה מייבוש וחוסר נוזלים, קוראת כאשר אדם לא שותה מספיק מים ומתהלך בחום השמש הקופחת, הוא מזיע וכל המנגנון הפיזי ממשיך לפלוט נוזלים מחד (כדוגמת זיעה, שתן, דמעות) ולא מקבל אספקת נוזלים הכרחית מאידך.

כעת יקיריי הבה נחבר את שני המושגים יחדיו מדבר ופאטה מורגנה לכדי ביטוי קאוצ’רי לחיים

אז ‘מדבר‘ אמרנו שהוא מקום צחיח, חם ויבש, מקום בלי חיות.

תופעת פאטה מורגנה‘ קורית כאשר אדם לא שותה מספיק מים ומתייבש.  שילוב של הליכה במדבר בחום הצחיח ב 50 מעלות צלזיוס עלול להיות קטלני.

ברם, מה קורה כאשר התופעה הפיזיולוגית המדוברת הופכת להיות תופעה רוחנית? מה קורה אז לנשמה המתוקה שלנו? האם גם אז היא מתייבשת במדבר הצחיח? האם היא גם חווה תופעות דמיונית? הבה נבדוק את ההיבט הרוחני.

יובש רוחני

יובש רוחני פאטה מורגנה רוחנית אף היא תופעה המשלבת מדבריות ודמיון שלילי. אסביר את דבריי.

כולנו חווים מצבים בחיים שהם לעיתים שמחים, ממלאים, כיפיים, טובים נעימים ומשאלת הלב שלעולם לא יגמרו ולא יפסקו. זה לצד זה ברא הבורא יתברך וישנם מה לעשות, גם תקופות לא נעימות בחיים בלשון המעטה שהם מדבר כפשוטו, הכל יבש, צחיח, חם, חנוק, מחניק שום דבר לא הולך – בקיצור, הכל יבש מאוד..  

בנוסף, מי שמפעיל את כל הטריגרים מאחורי הקלעים הוא המוח שלנו שמכיל בתוכו גם דמיון.

לכל אדם ‘מפת עולם פנימית‘ שמכילה בתוכה גם קורטוב של דמיון

מפת עולם פנימית

הדמיון מושפע מחוויות העבר, חינוך, מצבים שחווינו ופרשנויות שנתנו, מידות שיש בנו, אופי ועוד. הפרשנות היא לא רק תלוי מצב אלא בעיקר לקוחה מתוך עולמו הפנימי של האדם. הרבה פעמים הפרשנות מוטה והיא אישית אינדיבידואלית ותלוית מצב רוח.

אסביר לפי המשל הבא, לחתונת סלבס מוכר, עורך עיתון פופולארי שלח שני כתבים מקצועיים לסקר את האירוע השנתי בבוהמה הביצתית. שניהם הגיעו לאותה נקודת מפגש, הטקסי הוזמן מראש להסיע אותם לחתונה וקיבל אישור כניסה. לשניהם הוקצבו שלוש שעות שהייה ולאחר מכן עליהם היה להגיש את הכתבה לעורך, שיספיק עוד באותו הלילה להכניס למהדורת העיתון של הבוקר לפני ההדפסה. כתב אחד סיקר את הוויזואליות של האלמנטים השונים, הוא בחן בקפידה את שמלת הכלה וחליפת החתן, קנדלברות ועיצוב השולחן שהיו בסגנון ירושלמי עתיק, תוך שימת דגש על צבעים מודרניים שיצרו אצלו סקרנות רבה. לעומתו, הכתב השני התייחס למפרט האוכל, לבופה העשיר ולמנות ההגשה, לדיג’יי ולסגנון המוזיקה, הוא גם סיקר בהרחבה את התזמורת עם כלי הנגינה המיוחדים שהנעימו בצליליהם את זמן ההמתנה לכניסת החתן והכלה. העורך היה מובך, כיצד ייתכן ששלח את שני הכתבים לאותו האירוע, באותה השעה , הם שניהם הגיעו ועזבו ביחד, אבל מה קורה כאן? לפניו מונחות שני כתבות שונות כאילו מדובר באירועים שונים

התשובה מאד ברורה ידידיי, מפת עולם פנימית מפת עולם פנימית שונה של כל אחד מהכתבים. מן הסתם הוא אדם שונה, כל אחד כתב וסיקר מזווית מבטו ומנקודת מחשבתו, כל אחד כתב את מה שמעניין אותו. כל אחד בעצם ראה את מה שקיים בעולמו ולכן גם התייחס אליו כתב א’ התייחס לעיצוב כי זה מה שמעניין אותו בעוד שכתב ב התייחס לאוכל ולקולינריה כי זה מפת עולמו.

או במילים אחרות, כדברי מורי ורבי, כבוד הרב שלום ארוש, אדם יכול לתת את מה שיש לו /בו ומה שאין לו הוא לא יכול לתת. כלומר כל אחד רואה מה שנמצא אצלו ולא יכול לראות דברים שאין בתוך עולמו הפנימי.

 מסקנה המתבקשת אם לא נשקה את הנשמה שלנו בדברי חיות, תורה קדושה, מצוות, חסדים ומעשים טובים, אהבת הבריות אזי אדם יחיה במדבר והכל יהיה צחיח ויבש.

והפאטה מורגנה? זהו בעצם היצר הרע עם הדמיון השלילי שמכניס בנו לשון הרע, כפויות טובה, שנאת חינם, קמצנות, עין רעה, רוע לב, אפיקורסות – כל מה שהפוך לאמונה, שמחה וטוב. כן! כל הרע הזה הוא בהחלט דמיון אחד גדול! שהוא בבחינת פאטה מורגנה.. כעת, אם נחיה במדבר ויהיה לנו פאטה מורגנה רוחנית אנחנו יודעים לאן זה מוביל.. מחלות נפש! לכן עלינו לדאוג לחיות בתנאי סביבה נאותים, לא רק פיזיים אלא גם מנטליים רוחניים ויש להשקות את הנשמה במים חיים, הלוא היא תורתנו הקדושה. לחיים ולרוויי

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה