להשיב את ימי הנעורים

אדם יכול להיות צעיר אבל להרגיש כמו בן 87, ואיש זקן יכול להרגיש כמו צעיר בן 22. הכל תלוי בדרך בה אתה מסתכל על העולם ואיך אתה מקבל דברים בחיים...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

אדם יכול להיות צעיר אבל להרגיש
כמו בן 87, ואיש זקן יכול להרגיש כמו
צעיר בן 22. הכל תלוי בדרך בה אתה
מסתכל על העולם ואיך אתה מקבל
דברים בחיים…
 
 
זה היה חורף קשה, לא רק בישראל אלא בכל העולם כולו. הרגשת החורף הקודרת שליוותה אותנו בחודשים הקרים הצבועים בגווני אפור-בן, הפכו לקשים עוד יותר כאשר התלוו אליהם אסונות טבע קשים מסביב לעולם. ולא רק, אלא גם תהפוכות בכל העולם הערבי והתגברות פיגועי הטרור כאן בישראל. ועדיין, אל לא לנו להתייאש. השם נתן לנו מתנה מיוחדת, נקודת זמן בה אנו יכולים להשיב את הנעורים – ראש חודש ניסן, החודש הראשון בלוח השנה העברי.
 
המצווה הראשונה שנתנה לעם ישראל כעם הייתה לקדש את חודש ניסן כחודש הראשון של השנה – "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (שמות יב, ב). היום הראשון של חודש זה הוא גם היום בו נחנך המשכן. בניסן, אם כן, טמונה יכולת עצומה שתורמת להשבת הנעורים ולהתחדשות.
 
בארץ ישראל, זמן האביב פורץ החוצה בכל הדרו בראש חודש ניסן. הארץ מתמלאת בניחוחות משכרים של עצי פירות, שגורמים לבושם הכי טוב להריח כמו מטהר אוויר… ביום זה, ניתנת לנו יריית הפתיחה לברך את ברכת האילנות, ברכה מיוחדת אותה אומרים במהלך חודש ניסן.
 
ברכת האילנות
 
ראש חודש ניסן מכריז באופן רשמי על עונת האביב כשאנו מברכים את ברכת האילנות, ברכה הנאמרת על עצי פירות בזמן פריחה. ברכה זו משפיעה כוח רב להשבת הנעורים, ובאמצעותה אנו מהללים את השם על חידוש הבריאה המדהים לו אנו עדים.
 
נוסח הברכה:
 
"בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא חִסֵּר בְּעוֹלָמוֹ דָבָר, וּבָרָא בּוֹ בְּרִיּוֹת טוֹבוֹת וְאִילָנוֹת טוֹבוֹת לְהַנוֹת בָּהֶם בְּנֵי אָדָם".
 
ברכה זו אנו מברכים כשאנו רואים את הפריחה של האילנות, כלומר הפרח או הניצנים שלו, בפריחה הראשונה שלהם. הברכה כמובן נאמרת רק על עצי מאכל ורק כאשר אדם רואה שני אילנות. ברכה על העלים אינה מוציאה ידי חובה ולכן גם לא מברכים על עצי סרק.
 
על פי הקבלה, לברכה זו ישנה משמעות עצומה ומיוחדת. כשיהודי מברך את ברכת האילנות הוא מסוגל לשחרר נשמות שהתגלגלו ונלכדו בממלכת הצומח, ועל ידי ברכה זו מסייע לנשמות אלה להשלים את תיקונן, לכן יש לומר אותה בכוונה ובריכוז.
 
וכשאנו עושים זאת, אנו מאפשרים לנשמה לעשות התחלה חדשה. אל תחשבו שכל נשמה או כל דבר בעולם הרוחני הוא כפוי טובה. ההיפך הוא הנכון. הנשמות שעולות תוך כדי הברכה וממשיכות את תיקונן, הופכות למליצות יושר לאדם המברך כשמגיעה עת פקודתו.
 
רש"י מסביר על פי המדרש, שהעץ מייצג את הצדיק. לכן, אנו רואים מכנה משותף מיוחד מאוד בין העץ עליו אנו מברכים ובין הצדיק האמיתי – שניהם מסוגלים להיות מליצי יושר של האדם.
 
יום הולדת לרבי נחמן מברסלב
 
מדהים. יום הולדתו של רבי נחמן הוא ראש חודש ניסן – א' בניסן, יום השבת הנעורים, יום ההתחלות החדשות הנפלאות, יום חידוש הבריאה. רבי נחמן, הצדיק שבדור עד ביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, לכן אפשר להבין בהחלט את דבריו: "האש שלי תוקד עד ביאת משיח". חסידי ברסלב נוהגים לבקר בציונו של רבינו באומן בראש חודש ניסן, כדי לציין את היום המיוחד שבו החליט השם להוריד נשמה עצומה כזו לעולם.
 
רבי נחמן אמר לחסידיו פעמים רבות שהוא עשה הרבה התחלות חדשות בכל יום. הוא אף פעם לא הזדקן! התחדשות זו סייעה לו להישאר צעיר לנצח. הוא גם לימד אותנו שאין שום ייאוש כלל בעולם: מי שאתה ובכל מקום בו אתה נמצא – אתה תמיד יכול לעשות התחלה חדשה.
 
אדם יכול להיות צעיר אך להרגיש כמו בן 87, ואיש זקן יכול להרגיש כמו צעיר בן 22 – הכל תלוי באיך שאתה מקבל את הדברים, בהתחדשות שלך ובדרך הסתכלותך על העולם הזה. ואם כך, אל תפחד לשבור הרגלים ישנים. אל תפחד ממה שאנשים יאמרו כשתחליט שאתה כבר לא עוד כבשה בתוך עדר. חדש את נעוריך והתחל מחדש, אמור בקול רם שאתה עושה התחלה חדשה. החלט שהיום אתה מפסיק לעשן או מתחיל לאכול בצורה מבוקרת. החלט שהיום אתה מתחיל להקדיש זמן ללימוד התורה, לתפילה האישית (התבודדות). החלט ממש עכשיו שאתה אדם חדש. יהי רצון שנזכה כולנו להתחדש, להרגיש שמחים וצעירים, אמן.
 
 
** *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה