אני על רכבת הרים!

3 דק' קריאה
רכבת-הרים

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 12.06.22

‘בהעלותך’ כך פותחת פרשתנו.

כולנו מבינים שלעלות זה פועל חיובי וטוב. הביטוי ‘לעלות’ טומן בחובו פירושים טובים ומעצימים, כמו למשל כאשר מעלים חייל דרגה בצבא, כאשר עולים בהגרלה וזוכים בפרס, כאשר עושים עבודה רוחנית וזוכים לעלות בסולם המידות.

אין ספק שהפועל ‘עליה’ הינו דבר חיובי ביותר.

תתפלאו לקרוא שבספרי החסידות נמצא דבר מעניין ביותר; כותב רבי נחמן הקדוש, שהירידה היא תכלית העלייה. הדבר נשמע תמוהה ומצריך הסבר, שהרי אם עלייה היא דבר חיובי וטוב, איך וכיצד משתמע מדברי רבינו הקדוש שאדרבא הירידה הכרחית ואפילו יותר טובה מהעלייה עצמה.. הבה נבחן את הדברים לאשורם.

מספר נקודות מוצא:

  1. החיים פה הם כמו ברכבת הרים, אין מישור. פעם אנחנו בעליה ופעם בירידה. פעם בעליה מתונה ופעם בירידה תלולה. פעם זווית עקיפה ולעיתים ברגרסיה
  2. אין מציאות שיהודי נמצא במצב סטטי. זאת אומרת מצב קבוע ויציב. יהודי לעולם ימצא באחת משני הנקודות: עליה או ירידה. יהודי שנמצא במצב סטטי לכאורה, זה אומר במילים אחרות שהוא נוסק מטה, גם אם הוא עדיין אינו מרגיש וחש בדברים, כי לפעמים הירידה היא איטית וכמעט לא מורגשת, אבל היא קוראת ומתקיימת. כמו המשל ‘חור בשן’ שאומר, כל עקירת שן תחילתה בחורצ’יק קטן ובלתי מורגש. אממה, זלזלנו בו ולא טפלנו כראוי החורצי’ק גדל לחורון משם לחור וגם כאשר לא טופל נהיה ריקבון יותר גדול והשורש נפגע ואם גם זה לא טופל אזי נצטרך לעקור את השן. טיפול נכון קורה בזמן!
  3. אותו הדבר בדיוק גם במובן הרוחני. לא התקדמת – עפת אחורנית! בדוק ומנוסה..
  4. כפי שמו”ר כבוד הרב שלום ארוש שליט”א אומר, שאם יהודי חושב שבא לפה לזה העולם לנפוש ולחגוג אז הוא טועה ובגדול. החיים מלאים בתרכובות של ייסורים, קשיים, בעיות וכיוצא בזה. המטרה שלשמה באנו לכאן זה לעבור בדיוק את אותם הניסיונות שאנחנו צריכים לעבור כל אחד בעצמו וביחד ככלל כעם, בד בבד עם הרגעים הטובים, המשמחים והנעימים.
  5. במילים אחרות, זה לא שבאנו לכאן בטן גב, אלא כל המסלול שלנו מורכב מעליות וירידות ובכללם נסיונות, וככזה אם אדם מכין את עצמו נכון הוא יוכל להתמודד נכון עם עם המצבים השונים. בוודאי ישנם עצות נבונות, פתרונות נכונים וכלים מצויינים שיכולים לסייע לנו
  6. בהעלותך – הווה אומר כשאתה עולה, אל תשכח מי ומה אתה.. מאין באת ולאן אתה הולך. פעמים רבות כאשר אדם עולה לגדולה ו/או מקבל גדלות כלשהיא , כמו למשל בממון, שדרוג בעבודה או בתפקיד עלולה להיכנס בו גאווה ויוהרה שהוא והוא והוא.. אל תשכח שלא אתה עשית לעצמך את החיל הזה.. אלא קבלת אותו במתנת חינם מהבורא יתברך וכן אין על מה להתגאוות ובטח שלא להתרברב אלא רק להודות לה’ יתברך על המתנה לשמוח וכמובן לעזור לאחרים
  7. ואם בעזרה לאחרים עסקינן, קבלת ‘בהעלותך’ אל תשכח את אחיך שזקוקים לעזרתך. אל תהיה אנוכי ואגואיסט ותראה רק את עצמך. הושט יד לאחיך הזקוקים לך כאשר אתה נמצא בעלייה. עזרה בכל דרך אפשרית: בממון, בסיוע כלכלי, בתפילה ועזרה רוחנית
  8. אין ספק שבמצב של ‘בהעלותך’ אדם נמצא בגדלות מוחין כפי שמתאר רבי נחמן. גדלות מוחין זה אומר שאדם נמצא בשמחה, ביישוב הדעת, ‘בהארה’ מה שנקרא, אל תשכח שזה מצב זמני ואדרבא תנסה לשאוב ממנו מלוא חופניים של כוחות בנפש, עידוד ושמחה ותזכור את המוטיב המרכזי של רכבת הרים פעם למטה פעם למעלה..
  9. הניגודים הכרחיים בעולם. שהרי הם מעצימים אחד את השני. הטוב לעומת הרע, האור לעומת החושך. ישנו תנאי מרכזי בסיסי שטבע הבורא יתברך, לעולם חושך יקדים את האור, כפי שהיה בראשית הבריאה “וחושך על פני תהום”, לפני בריאת העולם היה כאן חושך ותוהו ובוהו. כאשר זורעים זרע באדמה הוא קודם כל מרקיב ורק אחר כך צומח. לכן, גם אנחנו קודם כל צריכים לעבור מסלולים של ירידה, חושך וקשיים על מנת שיכשירו אותנו לקבל את השפע האלוקי. מי כמו דוגמא חיה על צדיקי האמת לכל דורותינו שעברו סבל רב, דבקו באמונה שמחו והודו לה’ יתברך ונהיו מי שנהיו בזכות זה.
  10. זכרו אחים יקרים שכל ירידה גוררת בהכרח העלייה, הירידה היא זמנית וחולפת. אל תתנו ליצר הרע לגנוב לכם את השמחה ואת האמונה. הכל זמני וחולף. גם זה יעבור ותראו את האור והשמש תזרח. ולא, זו לא קלישאה זו האמת. ישנה נטייה ליצר הרע לצבוע לנו את העולם בשחור ובגווני אפור. זה לא נכון החיים מלאים בלבן ובשמנת.
  11. הירידה היא חלק אינטגרלי מהחיים שלנו. הבה נלמד לנצל אותה נכון כי אז נשיג הרבה דברים רוחניים מעצימים וטובים. בירידה ישנה הזדמנות מצוינת לגדול ולצמוח בדיוק כמו הזרע שמרקיב באדמה לצורך צמיחה ופריחה.

וכעת מובנים דברי רבי נחמן על יסוד הנפלא: “צָרִיךְ לִהְיוֹת יְרִידָה קדֶם הָעֲלִיָּה כִּי הַיְרִידָה הִיא תַּכְלִית הָעֲלִיָּה”, כלומר לפני כל עליה חייבת להיות ירידה שבה הוא ילמד ענווה וצניעות, דרך ארץ, כבוד לזולת והרבה הערכה הוקרה ותודה לה’ יתברך. אין עוד מלבדו!

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה