SAME SAME
אנו יודעים שישנו חוק רוחני אותו טבע הבורא יתברך שאומר 'מידה כנגד מידה' שאומר בשיא הפשטות מה שתיתן זה מה שתקבל. כלומר איך שתתנהג לבריות סביר להניח שככה יתנהגו איתך.
קאוצ’ינג מתוך הפרשה
“שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל-פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְּרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ” (קהלת, א) הינו ביטוי מקראי אותו כתב החכם באדם.
הביטוי אומנם שגור בפינו, מוכר וידוע לכולנו אולם האם אנחנו מבינים את גודל משמעותו?? דומני שלא.
אם נבחן את המשפט מבחינת תת מודעית נזכה להבין שהוא טומן בחובו אינסוף פנינים נפלאים ומלאים בעוצמות אדירות.
לעיתים כשאנחנו מתבוננים בדברים הם מקבלים משמעות אחרת ועשויים להיות הרבה יותר נאורים, וזה בעצם כמו סוג של ‘הארה’.
מידה כנגד מידה
הפרשנות הבסיסית של המשפט טוענת שכדאי לאדם להתנהג בצורה אדיבה, כי יתכן שבעתיד הוא יקבל גמול על כך. אנו יודעים שישנו חוק רוחני אותו טבע הבורא יתברך שאומר ‘מידה כנגד מידה’ שאומר בשיא הפשטות מה שתיתן זה מה שתקבל. כלומר איך שתתנהג לבריות סביר להניח שככה יתנהגו איתך.
אם אדם יפשפש במעשיו יוכל לראות בנקל שמחזירים לו באותו המטבע בה נהג עם הזולת. עברו על יוסי ימים קשים, העבודה הייתה בדוחק רב והפרנסה כמעט לא הייתה מצויה, בצר לו הלך ושפך את ליבו אצל חברו שמואל שאף הוא נמנה מבין הנתמכים שבעיירה. נכמרו רחמיו על חברו שבביתו הדל אין מאום. קם ועשה מעשה במסירות נפש, הלך לרבני העיירה, לגבירים החשובים ובקש לעשות מגבית. הוא רץ על הטפחים שבוע ימים, יום ולילה ובסופו הצליח לאסוף צרור מטבעות מכובד אותו העניק לידידו בשמחה רבה.
עצרו רגע קוראים יקרים.
האם אתם חושבים שהמעשה ששמואל עשה הוא דבר של מה בכך? האם זהו מעשה רגיל ופשוט? שמואל עזב את הכל והתמסר לעזרת חברו בניסיון אקטיבי לחלץ אותו ממצבו. הוא עשה מסירות נפש וקיים מצוות אהבת חינם. גם לו אין כסף מצוי שלא נאמר מיותר.. יכול היה גם לאסוף בעבור עצמו אבל ויתר לטובת חברו, למען הזולת. אין ספק שמעשה שכזה מותיר רושם גדול בשמיים ועושה רעש גדול – ועל אותו המשקל לכששמואל יזדקק לעזרה הוא לפתע יראה משום מקום אור זורח ויד מושטת לעזרה.
יד נעלמת
איך זה קורה? מניין ‘לפתע פתאום’ היד הנעלמת?? אז זהו שלא! אין פה שום יד נעלמה ח”ו אלא השגחה פרטית ומדויקת בבחינת מידה כנגד מידה. אתה עזרת לחבר בעת צרה , הושטת לו יד בשעת הקושי – וכעת כשאתה בבוץ תקבל בדיוק את אותה המסירות נפש שעשית. זה לא מחייב ששמואל יגיש את העזרה ליוסי כי שלוחים רבים למקום.
Same same
לדוגמא אם תעביר על מידותיך ותתנהג יפה עם בני משפחתך, השכנים, החברים לעבודה, העמיתים ללימודים באותה הדרך והצורה תקבל יחס דומה בריאקציה עם יתר האנשים. החוק נכון גם לצורת התנהגות הפוכה ולא נעימה.
תעזור לזולת, תחייך, תתן כתף תומכת, תסביר פנים, תדון לכף זכות – כך גם אנשים יתייחסו אלייך כי זו ההנהגה שאתה מושך עלייך ואליך.
אנשים סוברים ובטעות רבה שדברים ‘פתאום סתם ככה נופלים עליהם..’ זוהי כמובן אמונה טפלה שאין לה שום שחר ובסיס אלא מחשבה שגויה בבסיסה שגורמת לאדם להתנער מאחריות וגורמת לו להתבצר בפינה הקטנה במקום לשנות את אורחותיו, התנהגותו הקלוקלת וכיוצ”ב.
סינתזה מתבקשת
קוראים יקרים הבה נעשה סינתזה בין עקרון ‘מידה כנגד מידה’ ל ‘שלח לחמך על פני המים’, מה הקשר שבין המשפטים? הבה נבחן את ההקשר החשוב ונקיש ממנו לגבי חיינו שהרי בקאוצ’ינג עסקינן..
שלח לחמך טוען שעלינו להתנהג בצורה חיובית, טובה, נעימה, מנומסת, בדרך ארץ וכרצון השם. מידה כנגד מידה טוענת מה שתתן ואיך שתתנהג לזולת זה יהיה מנת חלקך. אם כך המשפטים משלימים אחד את השני! יתרה מזו, עלינו להתנהג יפה לא כדי לקבל שכר אלא כדי להיות באמת אנשים טובים יותר וליצור עולם מתוקן, בריא, שמח ומואר יותר. הטוב לעולם מביא טוב! הטוב מוליד עוד חסדים מצוות והארות.
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור