קנאה- למה זה טוב??

בורא יתברך טבע בנו טבעים, מידות שאנו נולדים איתם, ומאידך גם התנהגויות נרכשות שאנו למדים במהלך החיים מההורים, בני המשפחה, המחנכים, החברים - הסביבה שמשפיעה אף היא ותורמת לעיצוב התנהגותנו.

2 דק' קריאה
קנאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 23.06.22

קאוצינג מפרשת קורח

בורא יתברך טבע בנו טבעים, מידות שאנו נולדים איתם, ומאידך גם התנהגויות נרכשות שאנו למדים במהלך החיים מההורים, בני המשפחה, המחנכים, החברים – הסביבה שמשפיעה אף היא ותורמת לעיצוב התנהגותנו.

קנאה למה זה טוב??

הפוך! לקנא זה דבר לא טוב לכל הדעות! הבה ננסה לבחון את הקנאה במספר מישורים ולראות איך שאנחנו ממש לא מרוויחים מהקנאה אלא יוצאים מופסדים בכל הצדדים האפשריים.

מבחינה רגשית

הקנאה גורמת צער גדול למקנא, מתסכלת, יוצרת רגשות שליליים ולא נעימים, המחשבות נהיות טורדניות ומציקות, ממש ברמת אובססיב כי זה רודף אחרי המקנא ולא מרפה, המחשבות טורדניות לגבי אותו מושא קנאה בין אם זה בן אדם, חפץ, מעשים או כל דבר שעולה לכם בדמיון

מבחינה רגשית זה גורם לטלטלה, חוסר ביטחון גדול, דימוי עצמי שלילי והרבה פעמים אין זה אינו אלא פרי הדמיון.

מבחינה מנטלית

דיברנו על קנאה במישור הרגשי. אבל מה קורה במישור המנטלי? שהרי איננו יכולים להתעלם מהעובדה שכל דבר מלא באלוקותו יתברך וישנה השפעה גם רוחנית.

אין ספק שכאשר אדם מקנא בחברו, בין אם הקנאה היא באדם ישירות ו/או במשהו הנוגע לחברו/מכרו כמו חפץ, רכוש, משפחה וכיוצא בזה הוא בעצם לא מסתפק במה שהבורא יתברך נתן לו וחומד את אשר אינו שלו.

הקנאה גורמת לך לרצות את מה שלא שייך לך. נקודה. שזהו רצון לא טוב.

הקנאה היא סוג של אשלייה היות והדבר לא שייך לך משורש נשמתך וגם אם תשיג את הדבר, הוא לא יגרום לך עונג להיפך הוא יסב לך סבל רב היות והוא לא שייך לך, הוא לא חלק מהתיקון שלך, ואתה לקחת אותו בגזל. גזלת את לא שלך! 

הקנאה מביאה עין הרע. או יותר מדוייק יהיה לומר שקנאה היא בעצמה עין הרע. למה הכוונה? הרי שאדם מפרגן למישהו, אז הוא מברך אותו, שמח בהצלחתו, טוב לו שלשני טוב. כאשר אדם מקנא הוא אוכל את הלב בהצלחה/ ביופי/בחכמה/ברכוש/במשפחה/בתארים/בעבודה של האחר. הוא מתאווה, רוצה את של האחר. הוא רוצה את מה שלא שלו, את אשר אינו שייך לו.

 

מבחינה פיזית

כתב החכם בספר משלי: “… וּרְקַב עֲצָמוֹת קִנְאָה”. העצמות מרקיבים, נחלשים, נשברים, נהרסים בגלל קנאה.

קנאה = גיהנום (קשה כשאול קנאה)

רגש הקנאה עשוי להיות עז וחזק מאוד בפן השלילי, וכתוצאה מכך עלול להוביל לעשיית מעשה מזיק ביותר.

הסבר נוסף, מתייחס לעובדה ש’שאול’ הוא אחד משמותיו של הגיהנום. אמר רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לגיהנם, ואלו הן: שאול ואבדון, ובאר שחת, ובור שאון, וטיט היון, וצלמות, וארץ התחתית.

במקורות שאול וגיהנום הינם שליליים במיוחד; היספר בקבר חסדך אמונתך באבדון, כי לא תעזב נפשי לשאול לא תתן חסידך לראות שחת, ובור שאון וטיט ,ויעלני מבור שאון מטיט היון. ישבי חשך וצלמות, וארץ התחתית גמרא הוא. שכל המתפתה ביצרו יפול שם. לאן זה שם? בגיא צלמוות

במילים אחרות, הקנאה – שהיא מידה רעה לכל הדעות משוואת וערכה כגיהנום ממש. למה הכוונה? קנאה היא, היא בעצמה הגיהינום!

shaming OUT

הבה נראה מה רבנו הקדוש, רבי נחמן אומר על קנאה. יושבים טוב? מוכנים? קדימה.. אתם הולכים להיות בהלם..

‘על ידי קנאה בא שפיכות דמים’. רבנו כבר לפני כמעט 250 שנה דיבר על תופעת השיימינג!! שיימיניג פירושה פרסום ברשת חברתית המציג מעשים במטרה לגנות ולבייש אדם, וזה גבירותי ורבותיי הנכבדים – זו שפיכות דמים לכל דבר ועינין.

אז נכון שפיזית לא רצחו את הבן אדם אבל שפכו את דמו וזה נקרא כמו לרצוח.

לבייש אדם, לצער אותו, לבזות אותו ברבים זו שפיכות דמים ממש! הוא מתבייש וכל הדמים שלו מתערבבים והפנים שלו נהיות לבנות כי הדם נשפך משם..

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה