GPS במדבר / פרשת מסעי

מספר אירועים חשובים ומכוננים לעם ישראל שקרו במדבר, אשר הטביעו את חותמם לדורות. חלק מהאירועים כתובים ב 'שלוש עשרה זכירות' שאנו מצווים בכל יום

3 דק' קריאה
GPS במדבר

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 31.07.22

מפניני הפרשה : “אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן” (במדבר ל”ג, א)

דור המדבר

נדודי בני ישראל במדבר נמשכו 40 שנה, מרגע יציאתם מארץ מצרים ועד כניסתם לארץ המובטחת. בשל חטא המרגלים נמשכו הנדודים זמן כה רב,היות ‘ודור המדבר’, היו צריכים לפדות את עונשם, ולא זכו להיכנס לארץ ישראל (שימותו כל בני הדור מבן עשרים ומעלה).

40 שנה מדוע?

ישנן סיבות רבות, ברשותכם, אציג שניים מהם. האחד – 40 שנה כנגד ארבעים יום שתרו המרגלים את הארץ. פרשנות נוספת שמציג מו”ר הרב שלום ארוש שליט”א, בני ישראל היו אמורים להיות במדבר בסך הכל שלושה ימים, היות והתבכיינו קבלו עונש פי 5000 ונשארו במדבר 40 שנה. זאת אומרת, להתבכיין ממש לא משתלם כי נענשים פי 5000! ההתבכיינות היא שורש קליפת המן עמלק שבה לא רואים את הטוב שבורא העולם משפיע וכל היום רק רוטנים ומקטרים במקום להודות ולשמוח במה שיש (שומים ובצלים, מותנו במדבר..)

13 זכירות ואירועים מיוחדים במדבר

מספר אירועים חשובים ומכוננים לעם ישראל שקרו במדבר, אשר הטביעו את חותמם לדורות. חלק מהאירועים כתובים ב ‘שלוש עשרה זכירות’ שאנו מצווים בכל יום, כמו למשל: יציאת מצרים, השבת, מעשה עמלק, מעמד הר סיני, מה שהקציפו אבותינו להקדוש ברוך הוא במדבר ובפרט בעגל, ומה שיעצו בלק ובלעם לעשות לאבותינו למען דעת צדקות ה’, ומעשה מרים הנביאה.  

ראשית כל יציאת מצרים – היא האירוע המכונן של כל הזמנים לאומה שלנו, ועל כל אחד ואחת לדעת ולזכור לולא הקב”ה הוציאנו ממצרים אנחנו ובנינו ובני בנינו היינו עדיין משועבדים לפרעה במצריים (שעבוד פיזי). ברם, אנו עדיין נמצאים בגלות מנטלית/רוחנית של מצרים ופרעה, שהם קליפה קשה ביותר

מעמד הר סיני  וחטא העגל – המעמד המכונן של עם ישראל שבו המלכנו את כבוד הקדוש ברוך הוא למלך! בו אמרנו ‘נעשה ונשמע’, קיבלנו את לוחות הברית , תורה הקדושה ושמירת השבת ‘זכור ושמור’

המקושש – יהודי שחילל שבת בפרהסיה (כוונתו הייתה להראות לציבור מה קורה לאדם שמחלל שבה), השם ביקש להורגו בסקילה

מרים נענשת בצרעת – יוצאת מן המחנה , כל העם צריך להמתין לה – בשל שמץ קטנטן של לשון הרע/ אבק על ציפורה אשת משה

מחלוקת קורח ועדתו – מבין המחלוקות הכי חמורות שהיו בעם ישראל, שבה נפתחה האדמה, ‘פצתה פיה’ ובלעה את קורח ואיתו 250 מתנגדים שיצאו כנגד משה ואהרון. עוון המחלוקות הוא מבין החמורים ביותר, שעד היום בגינו אנחנו נמצאים בגלות הנוראית, והתיקון לזה ‘אהבת חינם’, פרגון, נתינה, אחדות ותפילה על כל ילדיו של הבורא יתברך

קברות התאווה – המקום שבו התבכיינו והתלוננו עם ישראל כנגד הקב”ה ושליחיו הנאמנים. ‘היש בקרבנו אם אין’, טענות על המן שהוא לחם קלוקל וגעגועים אינסופיים לסיר הבשר לשום ולבצל במצרים.. רוחו של משה נחלשה בקרבו, השם שמע תפילותיו, עזר ובקש לאסוף שבעים זקנים , שיקבלו אף הם רוח הקודש על מנת שיוכלו לעזור למשה לשפוט את העם. שם הוקם הסנהדרין.

נחש הנחושת – על פי הוראת ה’, משה מכין מנחושת צורת נחש, על מנת להפסיק את מגפת הנחשים בעם ישראל, כל מי שהסתכל על הנחש נחושת התרפא מיד, ללמדנו שלא הערוד (נחש) ממית אלא החטא! נחש הוא דבר רוחני, הס”מ בהתגלמותו, נחש הוא כוחות כל הרע שבעולם.

משה היכה בסלע – בני ישראל מקבלים ניסיון מאוד קשה, נמצאים במדבר ומים אין. הם פונים למשה שרוצים מים כאן ועכשיו. משה מתפלל לה’ שישלח מים לעם ישראל. ה’ מבקש ממשה לדבר אל הסלע ויצאו ממנו מים, בפניה הזו לסלע ישנם נסתרות רבות, משה מכה את הסלע פעמיים ורק אז יוצאים ממנו מים. אחד הסיבות שמשה לא נכנס לא”י בגלל שהיכה ולא דיבר.

ברכת בלעם בעל כורחו – בלק הרשע שוכר את בלעם המכשף לקלל את עם ישראל, בורא כל העולמים שאוהבבב אהבה אינסופית אותנו לא מרשה שיקללו ומסכל את זממם של רשעי ישראל ימח”ש ומפיו יוצאים ברכות למכביר ישתבח הבורא

מעשה זמרי והמדיינית – זמרי הנואף והמדיינית הבזוייה מבזים את הקודש במעשיהם הפרוץ למול עדת ישראל. פנחס מקנא את קנאת השם והורג אותם ברומח ובכך נעצרת המגפה שבה נהרגו בחורי ישראל אשר זנו עם בנות מואב למול בעל פעור שהוא בעצמו אליל טומאה שלהם.

42 המסעות (טוב לומר אותם בקול רם)

רעמסס, סכות, איתם, פי החירות, מרה, אילם, ים סוף, מדבר סין, דפקה, אלוש, רפידים, מדבר סיני, קברות התאווה, חצרות, רתמה, רימון פרץ, לבנה, ריסה, קהלתה, הר שפר, חרדה, מקהלות, תחת, תרח, מתקה, חשמונה, מוסרות, בני יעקן, חור הגידגד, יטבתה, עברונה, עציון גבר, קדש, הור ההר, צלמונה, פינון, אובות, עיי העברים, דיבון גד, עלמן דבליתמה, הרי העברים, ערבות מואב.

חזק חזק ונתחזק!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה