!Outsider

'לפנים משורת הדין' הוא ביטוי הלכה למעשה של שני עקרים הכי חשובים שעליהם מתקיים העולם ובזכותם יבוא גם משיח צדקנו.

2 דק' קריאה
אווטסיידר!

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 11.08.22

קאוצ’ינג מפרשת ואתחנן :

‘לפנים משורת הדין’ הוא ביטוי הלכה למעשה של שני עקרים הכי חשובים שעליהם מתקיים העולם ובזכותם יבוא גם משיח צדקנו. 

שני העיקרים הללו הם לא בגדר חסידות ו/או רצון טוב, אלא בגדר מחוייבות כפשוטו; ‘ואהבת לרעך כמוך’ , ‘ואהבת חינם’. 

ואהבת לרעך כמוך

במאמר הקודם דיברנו על ‘אהבה עצמית’, שהיא כולה אהבה מלאה באינטרסים אישיים, אהבה שבה אני במרכז מתוך הרגשה וחשיבה אגואיסטית, אנוכית. הפועל היוצא הינו איום ונורא, בכך שאני דואג לעצמי וזה הרבה פעמים גם בא על חשבון הזולת מבלי להתייחס אליו ו/או לשים לב לצרכיו . זה בדיוק ההפך הגמור ‘מאהבת חינם’. זה ההפך מנתינה, זו לקיחה גרידא. זו קבלה עצמית לא חברית לא אמפטית, ובטח שלא יהודית. 

Outsider

אז כיצד אוכל לאהוב את הזולת כמותי? אתם בוודאי שואלים.. 

ראשית עלינו לצאת מבועת האנוכיות כפי שדובר, ולהבין שלא רק אני קיים בעולם הזה ולכולנו ללא יוצא מן הכלל יש לב  עם רגשות ותחושות, בדיוק כמוני. אם קר בחוץ, אז לכולם קר. אם יש מלחמה כולנו סובלים. ז”א שהעולם שבו אנו חיים אינו מנותק מן הכלל,

להיות אנוכי משמעו להיות פרוש, להיות מבודל מהציבור, outsider  אבל במובן השלילי

להיות אנוכי משמעו להיות פרוש.. 

זאת אומרת שאני פרוש מן הציבור. במה? פרוש בנתינה. זה אומר שיש בי משהו שאינו תקין והתנהגותי זקוקה לשינוי. אנשים אוהבים ושמחים וששים לתת ולעזור, ואם אדם מונע מעצמו את החסד הגדול הזה, זה אומר דרשני לגביו. עליו לפשפש במעשיו ולשאול את עצמו מדוע הוא נמנע מלעזור לזולת, שהרי עולם חסד יבנה! 

במה העזרה יכולה לבוא לידי ביטוי? צדקה, תרומה, להכין ארוחה לשכנה שילדה, להתקשר לשאול מה נשמע, לאפות עוגה לאחות שיש לה יום הולדת ולשמח אותה, להושיט יד לעזרה – לא להתעלם. לעזור. לצאת מבועת האנוכיות. וגם חשוב להתפלל על אחינו עם ישראל.

שנית, ‘ואהבת לרעך כמוך’, כאשר אני מרחמת על הזולת ולא שופטת ו/או מבקרת , אלא מנסה לעזור ולעשות חסדים מבלי לחשוב שאני יותר טובה ממישהו או ששפר עלי מזלי כי אני איזה כוכב.. ממש לא! האמת היא שהשם חס וריחם לכן פלוני זכה.. אין פה שום כוחי ועוצם ידי. ישנה השגחה פרטית ומדויקת להפליא. ואדרבא אם מצבך הרוחני והגשמי , המנטלי טוב משל האחר – תשפיע מעצמך עליו ותיתן לו, משלו הכל משלו לא משלנו. 

לכן הכלל הוא להתחיל להסתכל סביבי ולא להתעלם, לצאת מתוך בועת האנוכיות ולהפעיל את הרגש, הנתינה והאהבה. לרחם קוראים לזה, למקרה שבקשתם מיקוד..  

מוקדש לעילוי נשמת אימי ברכה חתון בת שרה, נלב”ע ט”ז אב תשע”ו, שבת קודש פרשת ואתחנן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה