להסכים לא להבין – פרשת השבוע חקת

פרשת השבוע חקת - הנפש כלואה מזה שנים בבית כלא קטן אפוף חששות ופחדים, מסוגר בחלישות הדעת וביזיונות. מה יכול לעשות לנו אפר הפרה?

3 דק' קריאה
להסכים-לא-להבין

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 30.06.22

ליבו לא יכול היה להכיל את הזעזוע והעלבון. לאלו תהומות מסוגלת הרשעות האנושית לצלול. מעולם לא העלה על דעתו לחשוד דווקא במנהל התחזוקה החביב, האיש עשה רושם אמין לחלוטין. את התרמית הנוראה גילה מאוחר מדי, כשהציבור הספיק לבלוע בשקיקה את הסיפור שנרקח עבורם ברוב כישרון. המודעות שהציפו את בתי הכנסת סיפרו את נוסחת הכזבים בשפה קולחת שיכולה הייתה לשכנע אותו עצמו.

את החוטים למלכודת הפתע, טווה מנהל התחזוקה מאחורי גבו. החתים אותו על מסמכים, ובתוך מספר חודשים העביר את בעלות התאגיד כולו על שמו. כעת, מול מסמכים רשמיים, מעוטרים בחתימת ידו, מאומה לא יעזור.

הייאוש קבר אותו בביתו. מספר חודשים לא ראה פני חמה. חשש מדעת הקהל, מלעגם. מנהל התחזוקה הבוגד ידע היטב את מלאכתו. בכל בוקר הוצפה תיבת הדואר שלו בחומר מייאש. גזרי עלונים, מודעות רחוב וכתבי עת המספרים כביכול את ‘פרשיית פרישתו’ של מנכ”ל התאגיד המפורסם. הדברים שנכתבו ברובם על ידי המנהל בעצמו, העבירו היטב את המסר למנכ”ל המדוכא. ברוב ייאושו, לא העלה על דעתו אפילו לנסות להשיב לידיו את רכושו האבוד.

התפנית החלה ביום בו העיז להציג את רגליו בבית הכנסת השכונתי. משיגם ושיחם של הבריות הבין, שלא כולם מאמינים לגרסת הכזבים. פה ושם נשמעו קולות אחרים, והם שנפחו בו רוח חיים. משהושב אליו ביטחונו, התבהרה גם דעתו. המוצא המשפטי היה פשוט בתכלית. מונח על כף היד.

* * *

בית הכלא של החיים מצוי בדיוק במקום בו אנו תקועים. מסורג היטב בקנאה, חלישות הדעת, עייפות וייאוש עמוק. גורמים אינם חסרים. הסביבה, העבר, העתיד וכל מה שנדמה כאילו פועל נגדנו. לא חסרים לו לאדם ראיות מוצקות על עליבותו. מאן-דהו פגע בו, אמר מילה שלא במקום. נדמה לו, ובעצם בטוח הוא, ששמע את פלוני אומר ברמז לאלמוני, משהו שלילי בנוגע לאישיותו. כמה קל להתרוקן מרוח חיים ושמחה. משפט אחד, מכת ברק של זיכרון מריר מהעבר. כישלון קטן בהווה. וכבר ברור לגמרי ‘אינני יכול’.

את הצינוק הזה יצרנו במו עצמנו.

הדרך אל החירות פתוחה לגמרי. כמה מילים של תורה במתינות ואמונה, יכולים להשיב רוח חיים גם על נפש עייפה ויגעה. תפילה אחת, התבודדות, שיחת חברים או מחשבה פשוטה של אמונה, זיכרון מתוק במציאות השם. הדרכים אל החופש ממאסר העצב רבות לאין שיעור. חלישות הדעת אחת חוסמת את הפתח לחלוטין.

העוולות כגורם העליבות

סיבה עיקרית לקריסת מערכות הנפש הן העוולות. העולם מלא לדעתנו בחוסר צדק. נדמה כאילו הרשעות והעוול מנצחים. הטוב נעלם ונסתר. רבבות פעמים ניסינו לעשות טוב, לאמץ הנהגות ישרות, והמציאות כאילו פועלת לרעתנו. סיבות שונות ומשונות מונעות מאיתנו כמעט תמיד להתמיד במעשה טוב. המציאות הזו מכונה  בשם “רע עין של הרשעים”. מציאות הרשע המצליחה בשעתה, היא העין הרעה ששורפת ליהודי כשר את הלב.

ויש את הקולות הנוראיים שאינם מפסיקים לשאוג במוח. יש את המחשבות המייאשות, הטוענות ללא הרף ‘אינך ראוי, אינך יכול’… מעלות נשכחות, דואגות להזכיר לנו כישלונות ועוונות דווקא כשהלב משתוקק להתחיל מחדש מעשה טוב. ויש את ה’חכמות’, המוח נוטה להסתבך בחשבונות ופילוסופיות. קושיות וחקירות, על עצמנו ועל הסובב אותנו, על העבר ועל הווה. ובינתיים, הלב מתעקם שוקע בתרדמה.

קול נוסף שאיננו חדל מלהכות בנו הם הזיכרונות הטובים. היו לנו פעם הנהגות נאות. לשבת היה טעם של גן עדן, לתפילה ניחוח של עבודת הקורבנות. היו לנו זמנים של תורה מתוך שלווה ללא רחיים על הצוואר. בלי חובות והתרוצצויות. הלב נקשר אל האופן הענוג בו זכינו לקיים אי פעם את עבודת הבורא. והציור הנחמד הזה, מסתיר לגמרי את אוצרות עבודת השם הממלאות את הווה.

לבית המאסר של חלישות הדעת יש בתורה הקדושה שם. קוראים לה ‘רוח טומאה’.

הטומאה היא אטימות נוראה המסתירה את האור וסוגרת בפנינו את שערי ההצלחה. בזמנים קדומים, כשחיינו חיי טהרה, היה לנו אפר פרה. מי חיים המטהרים את הנפש מטומאת מת. גם היום קיים אפר הפרה. לא במתכונתו הקדומה, רק באופן הנוגע לכל נפש.

מצוות פרה אדומה וסגולת הטהרה המיוחדת לה נקראת חוקה. “זאת חוקת התורה”, אפילו החכם שבאדם, שלמה המלך ע”ה לא עמד על סודה. אפר הפרה טמון היום בעצם היותו ‘חוקה’. העובדה שאיננו מסוגלים להבין את המתרחש, היא שיכולה להוביל אותנו אל מחוץ למאסר העליבות והטומאה.

אפר פרה ושמו הכנעה

הנהגת העולם פלאית, אין דרך להבין את המתחולל בכלל ובפרט. אין אדם יודע את סוד מסילת חייו. את הסיבות שמאחורי הכישלונות, האכזבות והנפילות. זוהי ‘חוקת’ החיים.

כשמנסים להבין, עלולים להיטמא. ליפול ברשת תסביכי הפילוסופיה. בחשבונות והשערות לאין קץ ובסופן אכזבה עמוקה יותר. כשמתעקשים להתרפק על מה שהיה, מאבדים את הזכות לעבוד את השם בהווה. השאיפה להבין את המתחולל עימנו היא תמצית רוח הטומאה.

על מנת להיטהר יש להסכים בראש ובראשונה לא להבין. אפר פרה הוא חוק. חוקים אינם ניתנים לפירוש והסברה. ביום בו נחדל מלבקש הסבר למציאות, לעליות ולירידות, להצלחות ולכישלונות, בו ביום ייפתחו בפנינו שערי טהרה.

אפר פרה מצוי בידיו של כל מי שמוכן להשפיל עצמו כאזוב. להשליך את עצמו ואת דעותיו, את זיכרונותיו המתוקים ואת השגותיו, ולקבל את מציאות הנהגת השם כפי שהיא היום, בהווה, מתוך ביטול והכנעה, מתוך שפלות מוחלטת כאפר פרה. רק אמונה תמימה וישרה.

אפר פרה מסוגל להשיב לידינו את נכסינו שאבדו, להחזיר לנו את הביטחון והשמחה שינחו את דרכנו בבהירות חדשה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה