בית מקדש קטן

שלום בית זה לא איזה שפן ששולפים מהכובע. אין שום טריקים וגם לא קסמים. שלום בית זה עבודה, ועבודה קשה. זה בית המקדש הקטן של האדם, המקום ממנו הוא משפיע על כל העולם!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

שלום בית זה לא איזה שפן ששולפים
מהכובע. אין שום טריקים וגם לא קסמים.
שלום בית זה עבודה, ועבודה קשה. זה
בית המקדש הקטן של האדם, המקום
ממנו הוא משפיע על כל העולם!
 
 
הדרך היחידה לבנות את בית המקדש שוב, במהרה בימינו, היא כאשר כל אחד מאיתנו יבנה את בית המקדש הפרטי שלו.
 
שלום בית הופך את ביתו של האדם לבית מקדש קטן, מקום ראוי לשכינה הקדושה. ומכיוון שבחיים ישנם הרבה מעגלים המשפיעים אחד על השני, לכן, כאשר יש לנו שלום בית אנו משפיעים על כל הסובבים אותנו, והסובבים אותנו משפיעים על כל תושבי העיר, ותושבי העיר משפיעים על כל האומה כולה, והאומה שלנו משפיעה על העולם. אם כן, בדרך זו אדם הופך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו, רק עם שלום הבית שלו.
 
גברים רבים טועים כאשר חושבים שאם הם לומדים תורה כל היום, או אם הם המפרנסים 'העיקריים' בבית, אז הנשים שלהם צריכות ליפול לרגליהן. אחרים חושבים שאם הם עסוקים בחסדים כל היום, אז הנשים שלהם צריכות להעריך ולהוקיר אותם בכבוד אינסופי. חשבת על כך שאולי אתה לומד אותה בגלל שאתה מחפש כבוד? חשבת על כך שאם אתה המפרנס 'העיקרי' בבית זה בגלל שאתה מבקש לעצמך מעמד? ואולי אתה עושה חסדים בגלל שאתה נהנה מכל הפרסום שבא עם זה, וגם, לשמוע אנשים שכל היום אומרים לך 'איזה צדיק אתה!'… זו לא בדיוק העדות המהימנה על מידות הנפש של האדם. העדות היחידה והאמיתית על מידותיו היא שלום הבית שלו. נקודה.
 
כדי לזכות בשלום בית אמיתי, על הבעל לעבוד על מידת הענווה שלו. ובענווה, אי אפשר לזכות בלי אמונה. לכן, שלום הבית הוא העדות למידת הענווה של הבעל. שום דבר הקשור למראה החיצוני (אורך הפאות או הזקן), החסדים שאדם עושה בחוץ, המספר שמופיע בתחתית התלוש – אף אחד מאלה לא מעיד אמונה. אבל אם תראו אדם עם שלום בית, תדעו שהוא אדם עניו. אדם עם אמונה.
 
כל התנהגות פוגעת של הבעל, ולו הקטנה ביותר, באשתו – מעידה על מידת הגאווה שבו. ואם היא לא יפה בעיניו, זה בגלל שהוא לא שומר את עיניו והוא משווה אותה לנשים אחרות, שאין לו רשות בכלל להסתכל עליהן. יתירה מזו, אם הבעל רואה חסרונות באשתו, אלה הם החסרונות שלו. שהרי, אשתו היא המראה שלו!
 
שלום בית זה לא איזה שפן ששולפים מהכובע. אין שום טריקים וגם לא קסמים. שלום בית זה עבודה, ועבודה קשה. ולא רק, ישנו קשר הדוק מאוד בין שלום הבית לבין הקשר של האדם עם השם. למשל, אם אדם לא לוקח את נושא התפילה ברצינות, לא יהיה לא חיבור וקשר אמיתי עם השם. ואם הקשר שלו עם השם רופף, כזה יהיה גם הקשר שלו עם אשתו. שלום הבית, אם כן, מעיד גם על איכות התפילה של האדם.
 
הכלל הזה פועל גם על לומדי התורה. אדם שלומד תורה לשם שמים צריך להיות עניו. ואם הוא נחשב לתלמיד חכם אבל אין לו שלום בית, אז בידוע שהוא לא הפנים את התורה שהוא למד, מכיוון שעדיין יש בו גאווה. שלום הבית, אם כן, מעיד גם על איכות הלימוד של האדם.
 
בקיצור, אם אתם רוצים לדעת באמת מיהו האדם העומד מולכם, פשוט, התבוננו על שלום הבית שלו.
 
עיקר הניסיון של האדם בעולם הזה הוא שמירת העיניים והדרך בה הוא מקדש את עצמו (ראו מאמר קדושה וצניעות). זו הסיבה בגללה נשלחנו לכאן, לעולם הזה. כל השאר הוא משני למשימה העיקרית שניתנה לנו. ברמה הרוחנית, בעיות פרנסה קשורות לפרצות בקדושה האישית של האדם, ולשמירת העיניים שלו ממראות שעלולים להטריף את דעתו. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהוללות ותאוות ניאוף הן הסימן המובהק לטירוף הדעת. הן גם, בסופו של דבר, הגורם שמוביל להרס שלום הבית.
 
אין שום דבר בעולם שמשפיע בצורה עצומה כל כך במציאת החצי השני שלנו, או בגידול וחינוך ילדים טובים, כמו הקדושה האישית של האדם. הוללות, ההיפך מקדושת האדם, היא התאווה לדבוק באישה זרה. הרצון והתשוקה שלנו צריכים להוביל אותנו לדבקות בהשם. אז במקום להסתכל על נשים, נביט אל השמים, נתרכז בתפילה האישית שלנו (התבודדות), בתשובה ובלימוד התורה. תיקון מידות הנפש והקדושה האישית שלנו יבנו לנו את בית המקדש הקטן שלנו, שהמאפיין העיקרי שלו, כאמור, הוא שלום בית. זו המטרה הנעלה ביותר שכל אחד צריך לשאוף אליה. שלום בית בהחלט יזרז את הגאולה הפרטית והכללית של עם ישראל, במהרה בימינו אמן.
 
להרחבה בנושא מומלץ לשני בני הזוג לקרוא את הספרים: בגן השלום – לגברים, וחכמות נשים – לנשים. בהצלחה. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה