מחשבות מטרידות

יש כאן חתיכת עצה בדוקה ומנוסה איך להיפטר מהמחשבות שעושות לנו הרבה רעש בראש. מה שנדרש מאיתנו הוא רק לגלות נחישות.

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

יש כאן חתיכת עצה בדוקה ומנוסה
איך להיפטר מהמחשבות שעושות
לנו הרבה רעש בראש. מה שנדרש
מאיתנו הוא רק לגלות נחישות.
 
 
רבי נחמן אף פעם לא מסיים את העניין שלו איתנו, אז בואו לא נעשה את זה מצידנו. אם לא יצא לכם לקרוא או לסיים את ספרו המובהק של רבי נחמן – ליקוטי  מוהר"ן, אנסה במאמר זה לעזור לכם.
 
מחשבות חיצוניות בזמן התפילה הן חלק מהאג'נדה של חיינו. האם יש תקווה שמשהו איתן ישתנה אי פעה? אנשים פנו לרבי נתן מברסלב והציעו לו להתפלל את התפילה בזריזות, אולי כך יהיה אפשר להימנע ממחשבות טורדניות אלה, משום שאז לא יהיה להן זמן להיכנס לנו למוח. טוב, יש משהו במה שהם הציעו. לפעמים זה עוזר, ולפעמים לא. אבל רבי נתן אמר משהו אחר – אם מתפללים מהר, כל התפילה הופכת למחשבה זרה חיצונית אחת שבהחלט מטרידה. וכאשר מתפללים לאט ובמתינות, אמנם יהיו מחשבות חיצוניות, אבל יש גם הרבה רווחים ביניהן. לפחות בדרך זו נשים לב אם נתפסנו באחת מהן.
 
כל מחשבה היא קומה בפני עצמה. אבל איזו קומה? קרקע? שנייה? אלה דברים מאוד עמוקים, משהו שחכמי הסוד והקבלה ידעו. אם כך, מה כבר יש בידינו לעשות? איך נדע להבחין?
 
רבי נחמן אומר לנו לא להתבלבל ולנסות להבין דברים שהם מעבר להשגותינו, אלא פשוט לא להתייחס למחשבות החיצוניות שמטרידות אותנו בזמן התפילה. 'התחל שוב, אל תעשה עניין ממה שעבר עליך. התמקד רק בלזכור את השם, זכור שאתה עומד לפניו, לכן תשקיע את כל האנרגיות שלך בדיבור ובתפילה שלך בריכוז! קשר מוחך וליבך למה שאתה אומר'.
 
כך, בדברים פשוטים והמאוד מאופיינים לרבי, הוא מסייע לנו להבין שכל הירידות שאנו חווים בתחום זה שלעולם, אבל לעולם לא, יגרמו לנו להתייאש!
 
"נכשלתי, אני הולך הביתה", אתה אומר ברגע של אכזבה וייאוש.
 
אבל רבי נחמן אומר לך: 'לא, תמשיך הלאה! תמשיך לנסות! תשקיע עוד קצת! דבוק באמונה ובשמח!.
 
אנשים חושבים שזו עבודה קשה, אבל האמת היא שהתענוג הכי גדול שיש בעולם הוא לומר באמת אפילו כמה מילים לבורא עולם. זה מה שאדם באמת רוצה – מה שנשמתו רוצה. אלה חיים אמיתיים.
 
מה שאנחנו צריכים לעשות הוא מה שרבי נחמן אומר לנו כאן לעשות – להתפלל ולא לשיים לב לשום מחשבה שעולה בראש. צדיקים עם לב ומוח טהור ונקי יכולים להעלות את המחשבות הללו בזמן התפילה שלהם, אבל לא אנחנו. הדבר החשוב והעיקרי הוא שהאדם הממוצע (רובנו) לעולם לא יתייאש או יאבד תקווה מהתפילה ומכוחה. הרבי ממש לוקח אותנו בידיים שלו – "אתם תעשו מה שאתם יכולים, אני אעלה את הכל" הוא אומר. כל מה שיש ביכולתנו לעשות – לפעמים כמה מילים בלי שום מחשבה חיצונית, לפעמים את כל התפילה או התבודדות של שעה שלמה. ברוב הפעמים, המחשבות שעולות בראש הן לא יותר מכמה חוטים, אבל רבינו אוסף אותן, מחברן ועושה מהן לבוש נפלא. כדאי מאוד להיות קרוב לרבי רק בשביל זה, כי מי שם בחוץ יכול לעשות את זה בשבילכם?!
 
כאשר הגרסה הראשונה של הספר ליקוטי מוהר"ן הודפסה, הספר התחיל עם תורה ב', בה רואים ש'כל העניין של רבינו' הוא התפילה. בתורה זו רבי נחמן מדבר על כך שהתפילה צריכה להגיע למקומות הגבוהים ולעורר את רחמיו של השם עלינו, שכל אדם צריך להביא את מה שיש ביכולתו לתרום למשכן, ואיך משה – הצדיק, הקים את המשכן – הוא לוקח את התרומות שלנו ועושה מהן בניינים נפלאים. זה מה שרבי נחמן עושה בשבילנו. אנו זוכים שהתפילות שלנו בכל ימות השבוע בונות את כל העולמות, גורמות עונג עילאי לבורא ומושכות רחמים וברכה על כל עם ישראל.
 
יש כאן 'חתיכת עצה' שאנו מקבלים מרבי נחמן – לא לשים לב לכל הנפילות! אל תסתכלו עליהן בכלל. אלא, שמחו בכל מה שיש לכם, במה שאתם זוכים לעשות, בנקודות הטובות שלכם. אתם עומדים לפני השם, התחילו שוב ואל תסתכלו לאחור! רבי נחמן אמר לנו להיות בשמחה כשאנו מתפללים, גם אם אנחנו לא מסוגלים לעשות שום דבר אל תשימו לב לזה. גם אם מחשבות חיצוניות וטורדניות מסחררות לכם את הראש והלב, מלוות אתכן לכל מקום – לשינה, לחלומות, לבית הכנסת, לעבודה – תתעלמו מהן! ובנחישות. רק המשיכו הלאה ואל תביטו לאחור. בסופו של דבר הן יניחו לכם.
 
זאת ברכה מרבי נחמן מברסלב. וככל שאנו מקבלים את דבריו ומאמינים בעצות  ובהבטחות שלו, כך אנו זוכים יותר.
 
רבי נחמן אומר שאם אנו ממשיכים הלאה ורק מתחזקים בתפילות שלנו, אנו ממש משמידים את המחשבות המעצבנות האלה. איך? פשוט, חותכים להן את הידיים ואת הרגליים, עורפים להן את הראש. הרבי ממשיל זאת ללוחם ענק שנכנס לתוך שדה הקרב, מפיל, חותך וקוצץ את כל מי שנקרא בדרכו. לכל מחשבה יש גוף, ידיים, רגליים וכו'. ההתעלמות מהן וההתמקדות בתפילה חותכת להן איברים ואפילו הורגת אותן.
 
אתם קצת רגישים לכל העניין של לכרות ולחתוך איברים, הא? אין מה לעשות, אבל זה הרגע לחתוך.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה