השממה

בחייך, ד"ר. אתה יכול למלא לחולים מרשמים ולהרגיע אותם לזמן מה. אבל אתה באמת יודע מי הם ומה עובר עליהם? לפעמים, אנחנו צועדים בתוך השממה ולא מבינים שום דבר!

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

בחייך, ד"ר. אתה יכול למלא לחולים
מרשמים ולהרגיע אותם לזמן מה. אבל
אתה באמת יודע מי הם ומה עובר
עליהם? לפעמים, אנחנו צועדים בתוך
השממה ולא מבינים שום דבר!
 
 
לא מזמן קיבלתי מכתב מעניין במייל מאחד הקולגות שלי מארצות הברית – פסיכיאטר מוכר ועוזר פרופסור קליני מאחת האוניברסיטאות היוקרתיות, בעקבות קריאת המאמרים שלי באתר.
 
"ד"ר בלן היקר, אני קורא את המאמרים שלך ומרגיש מבוכה לא קטנה כפסיכותרפיסט יהודי. כפסיכיאטר, קשה לי להבין איך אדם מהתחום יכול להתעלם כל כך. וכוונתי היא, שאם אתה טוען שהפסיכותרפיה חסרת תועלת כי "הכל" בא מהשם, למה אתה עדיין עוסק בזה? למה היה חשוב לך להשיג את התואר אותו אתה נושא בסמוך לשמך? אולי, בפעם הבאה שיגיע אלי פציינט שסובל מסכיזופרניה, מהפרעה דו קוטבית (מניה דפרסיה), דיכאון, הפרעות אכילה וכו', אומר לו שאני לא יכול לעשות שום דבר כי "הכל" בא מהשם והשיחה איתי פשוט לא תועיל לו. מה אתה אומר? שיהיה לך יום נעים!"
 
* * *
 
לעמיתי היקר שלום רב,
 
ראשית, תודה רבה לך שהקדשת זמן לכתוב לי, אני מניח שהלו"ז שלך עמוס מאוד… ואני שמח על ההזדמנות שנפלה בחלקי לענות לך.
 
פסיכותרפיה היא לא רק לא מועילה, אלא אף סכנה ישירה לנשמה של אדם יהודי כשהיא נפגשת עם תרפיסט שלא מודע לעובדה פשוטה וברורה – שכל הרפואה היא מהשם, עליו נאמר "רופא כל בשר". פסיכותרפיסט עם אמונה, לעומת זאת, יכול להעלות ולחזק את המודעות לבורא עולם אצל הפציינטים שלהם, לעזור להם ולכוונם למטרה העיקרית שלהם בחיים. פסיכותרפיסט כזה אינו חסר תועלת בכלל, אדרבה, לתרפיסטים כאלה יש תפקיד חשוב מאוד לפני שהמשיח מגיע.
 
רצית לדעת למה אני עדיין עוסק בתחום למרות ש"הכל" (כפי שכתבת – עם מרכאות) בא מהשם. אז ככה. אנשים שסובלים מכאב פסיכולוגי הם אנשים תקועים והם זקוקים לבורא עולם באופן נואש, אבל הם לא מסוגלים למצוא אותו. אני באופן אישי מכיר הרבה אנשים כאלה שהצליחו לנצח את החרדות האיומות שליוו אותם שנים רבות מחייהם, את הדיכאון ואפילו את ההפרעות הרגשיות מהן סבלו. ואתה יודע עם מה? עם הספרים והדיסקים של הרב שלום ארוש. נכון, לא כל אחד יכול לעשות את זה לבד, אנשים אלה צריכים מישהו שיוביל אותם לנקודת התחלה רוחנית, ואז לשחרר אותם לפני שהם יהפכו לתלותיים. העולם עדיין זקוק לאנשי מקצוע מהתחום, אבל רק את אלה המתרגלים גם אמונה בחייהם. תרפיסט שמקושר לכוח הצדיקים יכול לרפא את הנשמה החולה, מכיוון שיש לו את הכוח של תורת השם המגבה אותו.
 
לשאלתך, לגבי המקצוע בו אני עוסק ועדיין ממשיך לעסוק בו, כולל עניין התואר שהזכרת. טוב, כשהתחלתי את לימודיי בקולג' בשנת 1972 לא הייתי אדם דתי. כמובן, אם הייתי יכול להחזיר את הגלגל אחורנית, כמו שאומרים, לא הייתי מבזבז 10 שנים מחיי על לימוד המקצוע ועוד 30 פלוס שנים מחיי בתרגול ועיסוק במקצוע, שמבחינה רוחנית רק פוגע בנפש. אבל זה רק האגו שלי שאומר לי שיהיה לי טוב יותר ללמוד בישיבה ולא לעבוד כפסיכותרפיסט. אני יכול לשכנע את עצמי שזו מצווה גדולה מאוד ללמוד ולא לעבוד, אבל השם חושב אחרת עבורי. הוא החליט שאקדיש 40 שנה מחיי בנדודים במדבר והשממה של הפסיכותרפיה, ולו רק כדי שאחשוף את האמת של כל העניין אחרי שחזרתי בתשובה, ואוביל את אלה שעדין אכפת להם מהנשמה שלהם למשהו הרבה יותר טוב.
 
השאלה האחרונה שלך, דוקטור, הייתה בעצם הצהרה. כתבת: " בפעם הבאה שיגיע אלי פציינט שסובל מסכיזופרניה, מהפרעה דו קוטבית (מניה דפרסיה), דיכאון, הפרעות אכילה וכו', אומר לו שאני לא יכול לעשות שום דבר, כי "הכל" בא מהשם והשיחה איתי לא תועיל לו". ציינת כאן כמה דברים שפסיכולוגים/פסיכיאטרים מתמודדים איתם יחד עם הפציינטים. בכנות, ד"ר, אתה באמת חושב שיש משהו שאתה יכול לעשות כדי לרפא את המגפות הקשות הללו, אם לצדיקים הגדולים מדורות קודמים, ולך אחורנית עד לאבותינו הקדושים, לא ניתנה הרשות או הזכות לתקן את העולם ותחלואיו – האם תיעלב אם אומר שהתואר הרפואי שלך יכול מאוד להיות שלא מספיק להטות את המאזניים, או אפילו כל אנשי המקצוע מהתחום לא יכולים לעשות זאת?
 
בחייך, ד"ר. אתה יכול למלא לחולים מרשמים ולפעמים גם להרגיע אותם לזמן מה, אבל האם אתה באמת יודע מי הם ומה עובר ועבר עליהם? כמה רחוק אנשים פשוטים כמוך וכמוני יכולים לראות, האם נוכל להגיע לשורש הרוחני של הבעיה ממנה סובל הפציינט?
 
האם חשבת פעם, ד"ר, למה צדיקים גדולים כמו החוזה מלובלין, רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש, רבי נחמן מברסלב והבבא סאלי היו מסוגלים לרפא אנשים חולים מבלי לפתוח ספרי רפואה? אומר לך. כי היו להם עיניים רוחניות שיכלו לעשות בדיקת MRIרוחנית לאדם העומד מולם. הם יכלו להסתכל לתוך עיניו של האדם ותוך שניות לראות את כל הסיפור של נשמתו אפילו מחיים קודמים. הם יכלו לראות עד לשורש המחלה של אותו אדם, ולתקן אותו.
 
בדור שלנו לא נמצאים אנשים כאלה. הצדיקים והרבנים הקדושים היום, כמו רבי ומורי הרב שלום ארוש, אומר שהדבר הכי טוב שיש ביכולתנו לעשות הוא להיות דוגמא טובה לאחרים ושהשם מטפל בנו בצורה ישירה, למרות הדרגה הרוחנית הנמוכה בה אנו נמצאים היום.
 
רופאים שהאמונה שלהם מוגבלת למה שהם למדו בבית הספר לרפואה לא יהיו מסוגלים לעשות ניסים. השם הגביל את היכולת שלהם לרפא את האדם על פי חוקי טבע מוגבלים. ומכיוון שהשם הוא גבוה מעל גבוה ומעל הטבע, כאשר רופא פונה אל בורא עולם ושם את כל אמונתו בו, ולא בטיפול הרפואי ובמה שלמד, הוא זוכה להיות שליח אמיתי של השם. והמלאך רפאל (מלאך הרפואה) נמצא עם הרופא הזה תמיד, לכן גם עם הפציינט.
 
אני מבין את הכאב שעולה מדבריך, ד"ר. כי גם אני העברתי שנים רבות בחיי בניסיון לתקן אחרים ולא את עצמי. אבל הבדיחה הזו היא, איך אומרים, על חשבוני. ואתה יודע למה? כי לא יכולתי לתקן שום דבר – לא אותם ולא אותי…
 
למה התלמוד אומר, הטוב שברופאים לגיהינום? כי הרבה מאיתנו, אנשי המקצוע, נכשלים במבחן העיקרי של החיים – אנחנו לא מצליחים להתגבר על הגאווה ולסלק מתוכנו את האגו שלנו. ד"ר, רחם בבקשה על אלה שנשבעת לטפל בהם. הסבל האנושי רק גובר מיום ליום ונעשה גרוע ממקרה למקרה: התאבדויות, רצח, מחלות נפש, גירושין, התעללויות, התמכרויות… אתה יכול או להמשיך להאמין בספרי הרפואה, ולראות איך מחלות הנפש וגרורותיהן הופכות למשהו בלתי נשלט, או שאתה יכול לאזור אומץ ולהצטרף אלינו, לאלה שמתחננים אל השם שיראה לנו את המקום האמיתי שלנו לידו. כי רק ברגע שנכניע את עצמנו בפניו, נבין שאנחנו בני אדם מוגבלים – ורק אז נזכה לשמחה, רוגע ושלווה, ובכוח האישי לנווט טוב, וגם, ביכולת האמיתית לרפא את החולים שמגיעים אלינו.
 
חייכתי כשקראתי איך הגנת על התואר המקצועי שלך, על 'הכותרות' והשאיפות שהצגת, אבל אתה צריך לדעת משהו, ד"ר, שבורא עולם, אם רק תרצה, יעלה אותך לפסגת המקצועיות שלך, ואז תגלה את התפקיד המיוחד שהוא נתן לך – משהו שרק אתה יכול לעשות ויותר טוב מכל אדם אחר. שנזכה לזה, אמן.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. gsh

כ"ד חשון התשע"ג

11/09/2012

אגו כל המכתב אדוני הרב\הרופא אתה מתנצח בשחצנות והתנשאות כאילו הבנתה ואתה יודע יותר טוב מזה שרשם לך…בבמילה אחת, שחצן שבת שלום, ושתזכה להתבטלות יתרה, ופעם הבאה אולי תרשום לו באופן אישי כל טוב

2. gsh

כ"ד חשון התשע"ג

11/09/2012

כל המכתב אדוני הרבהרופא אתה מתנצח בשחצנות והתנשאות כאילו הבנתה ואתה יודע יותר טוב מזה שרשם לך…בבמילה אחת, שחצן שבת שלום, ושתזכה להתבטלות יתרה, ופעם הבאה אולי תרשום לו באופן אישי כל טוב

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה