המראה

ילדים היום לא מקבלים הדרכה ועזרה מההורים בגלל שהחברה מתפוררת. מה אתה מצפה שנעשה, שנשב בשקט ונראה איך הם משחקים בהתאבדות רגשית?

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

ילדים היום לא מקבלים הדרכה
ועזרה מההורים בגלל שהחברה
מתפוררת. מה אתה מצפה
שנעשה, שנשב בשקט ונראה איך
הם משחקים בהתאבדות רגשית?
 
 
שלום לך ד"ר בלן,
 
באחד משיעוריך אמרת ש"ילדים יקבלו את ההדרכה והעזרה מהורים שאוהבים אותם כשהם 'נכשלים', יעודדו ויתמכו בהם גם כשהם 'לא מצליחים', יגנו עליהם מפני חוסר כבוד וספקות, ויקבלו על עצמם את האחריות המלאה של להיות הורה".
 
עם כל הכבוד, אבל מי אמר לך את זה? עשיתי את כל מה שכתוב בפסקה מעל, ואפילו יותר! והנוסחה שלך פשוט לא עובדת.
 
ילדים היום לא מקבלים הדרכה ועזרה מההורים בגלל שהחברה מתפוררת ומגלה סימני ריקבון. לילדים היום כבר אי אפשר לומר מה לעשות. גם לנו האימהות נאמר על ידי רבנים שצעקו 'תוציאו את האף שלכם מחיי הנישואין של ילדיכם'. מה הם רוצים שנעשה – שנשב בשקט ונראה את הילדים שלנו משחקים בהתאבדות רגשית? הרבנים האלה דוחפים את הילדים להדוף ולדחוף את הוריהם ולהוציאם מחוץ לתמונה.
 
הילדים של היום לא מקבלים הדרכה ועזרה בגלל שהם מרדנים, בגלל שזה דור מלא בגאווה. עצה מההורים הפכה למשהו מגביל עבורם, כאילו מישהו מנסה לחסום את הסמכויות שלהם, דבר שאינו נכון כלל.
 
הילדים של היום לא חוששים להיות מבוזים מההורים שלהם, כי חסרה להם הבושה שמאפיינת מערכת היחסים שנקראת הורים-ילדים.
 
ד"ר בלן, אתה ואני שייכים  לדור שכבוד, אהבה ואכפתיות היו חלק מחבילת החינוך שקיבלנו, ואנו נענו לזה.
 
אשמח ואעריך מאוד אם תשקול שוב את דבריך, אלא אם כן תראה לי היכן אפשר למצוא את דבריך כתובים בתורה הקדושה.
 
בברכה, דבורה.
 
* * *
 
דבורה שלום גם לך,
 
כדי להיות הורה צריך סבלנות רבה והרבה מאוד חכמה. זו הסיבה שהחכם באדם, שלמה המלך ע"ה מזהיר אותנו: "… ואל בינתך אל תשען" (משלי ג, ה). מי מאיתנו יכול לאחוז בכלל בהיגיון או בשכל שלו, בחכמה שכל כך צריך במיוחד בדור הזה כדי להיות הורה בלי הצדיק?!
 
דבורה, את יכולה להיות בטוחה שכל מה שאני כותב בתחום חינוך הילדים נשען ואך ורק על נוסחה של גדולים ממני, לא שלי. וגם את המעט שאני 'יודע' בכל הקשור להורות זה משום שקיבלתי זאת מהרב שלי – הרב שלום ארוש, שקיבל מרבו הרב אליעזר ברלנד, שקיבל מרבו הרב לוי יצחק בנדר, שקיבל מרבו הרב אברהם חזן שקיבל מאביו שהיה אחד התלמידים הכי קרובים לרבי נתן מברסלב, ורבי נתן מברסלב קיבל מרבו ומורו – רבי נחמן מברסלב. ורבי נחמן היה נינו של מייסד החסידות וגדול הדור – רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע.
 
כל מי שחושב שהוא יודע משהו על הורות שרבי נחמן מברסלב, הבעל שם טוב הקדוש והצדיקים לאורך כל הדורות ועד ימינו לא ידעו – שיפסיק לקרוא את המאמר בנקודה זו. הצדיקים לא ייעלבו.
 
דבורה, כתוב "רבי אלעזר בן שמוע אומר: יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך. וכבוד חברך כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמים" (אבות ד, ט"ו). אני לא צריך למצוא פסוקים בתורה כדי ללמוד על המחויבות שלי כהורה לכבד את ילדיי – מספיק לי שהלימוד הזה עבר מדור לדור עד לרב שלי, הרב שלום ארוש,  דרך כל ענקי הרוח מדורות קודמים וכאלה שקדמו לו ומהם קיבל.
 
בכל זאת, ביקשת מקורות אז בבקשה:
 
המשנה אומרת: "איזהו מכובד? המכבד את הבריות" (אבות ד, א). נכון, הילדים מצווים לכבד את הוריהם, זה כתוב בעשרת הדיברות, אבל זה בלתי אפשרי מצידם לכבד הורים שאינם מכבדים אותם, גם כשהילדים לא מתנהגים כמו מלאכים.
 
הצדיק אברבנאל אומר לנו שילדים לא יהיו מסוגלים להחזיר את האהבה והכבוד להוריהם, אהבה וכבוד שהם לא קיבלו מלכתחילה. הוא אומר: "אדם יכול לתת רק מה שיש ברשותו, ורק אדם מכובד יכול לכבד את הבריות". וההיפך גם הוא נכון. אם ילדים לא מכבדים את הוריהם זה סימן שההורים לא העניקו מספיק חום ואהבה לילדים, או שלא הגנו עליהם מספיק. 30 שנים שאני בתחום ולא נתקלתי במקרה יוצא דופן לדברי הצדיקים וחז"ל.
 
הרב שלום ארוש מזהיר אותנו שוב ושוב לא להאשים הורה שלא מכבד את ילדיו. למה? כי הוא רואה רק טוב באנשים. אפילו בהורה שצועק ומבזה את ילדים! משום שהורה כזה רוצה להיות הורה טוב שמעניק חום ואהבה לילדיו, אבל הוא לא מצליח לתת להם שום דבר חוץ מהרע הזה שהוא עצמו, כנראה, קיבל כילד. בכל אופן, שגיאה חמורה אם הורה כזה יחשוב שילדיו רוצים לפגוע בו. עליו לדעת שהוא צריך לתקן את הטעון תיקון אצלו ובעקבות זאת מערכת היחסים בינו ובין ילדיו תשתפר להפליא.
 
הסיבה העיקרית שכל אחד מאיתנו הגיע לעולם הזה היא כדי שנתקן את מידותינו, לא את מידותיהם של אחרים! כל ילד רוצה עזרה והדרכה מהוריו, אבל זה יקרה רק אם הוא ידע בוודאות שלא יבזו אותו בגלל הטעויות שלו. הורה לא יכול לתקן את מידת הרחמים והחסדים של ילדיו, אלא רק את שלו. כשאנו מתמקדים בעבודה המוטלת עלינו – לאהוב את ילדינו בלי שום תנאים, בורא עולם עושה את השאר וילדינו ילמדו מהדוגמה האישית שאנו ניתן להם.
 
אנו לומדים מהבעל שם טוב הקדוש שכל חסרון שאנו רואים באחרים (כולל בילדינו) – זאת הדרך של הבורא להראות לנו מה אנו צריכים לתקן באותה מידה בדיוק אצלנו. בורא עולם שם מולנו מראה (הזולת, ילדינו, בן/בת הזוג וכדומה) בעזרתה אנו רואים את עצמנו ויודעים מה עלינו לתקן ולשפר. ועניין המראה הוא נקודה בסיסית ויסודית ביהדות המלווה אותנו לאורך כל הדורות. (הפסיכולוגיה המודרנית מכנה זאת "שיטת המראות").
 
פעם, איש צעיר הגיע לרב שלום ארוש ואמר לו שהוא עשה עבירה חמורה. הרב הסתכל עליו ואמר: "מצטער, אבל אני רואה בך רק טוב!"
 
סיפור דומה מסופר גם על ה"חפץ חיים". אדם חשוד הגיע פעם לביתו וביקש לישון אצלו. בני המשפחה סירבו אבל ה"חפץ חיים" הכניס אותו לבית ונתן לו חדר לנוח בו. בשעת לילה מאוחרת האיש קם והחל 'לאסוף' חפצי ערך מהבית ויצא מהבית. בני המשפחה התעוררו לשמע הקולות והחלו לרדוף אחריו כשהם צועקים לעברו 'גנב, גנב'. ה"חפץ חיים" גם הוא רץ אחרי בני המשפחה וצעק: "אל תדאג… זה שלך… הכל שלך!"
 
למה?
 
מכיוון שה"חפץ חיים" לא היה מסוגל לקחת משהו שלא שלו, לכן לא יכול היה לראות רע כזה במישהו אחר. כשאותו אדם לקח את החפצים מביתו, ה"חפץ חיים" ידע, שבשמים, החפצים האלה ניתנו לגנב. ממש כך.
 
הרב שלום ארוש, שעזר לאלפי משפחות, מתייחס לאהבת ההורים לילדיהם כחומת מגן שמקיפה ומגינה על כל הבית והיושבים בו. הוא אומר, שכאשר חומת האהבה חזקה הילדים מתפתחים בבית כזה על הצד הטוב ביותר, גם אם הם גרים בשכונה לא טובה. וכן להיפך, אם אין אהבה בין ההורים ואין חומת אהבה מגינה לבית – אפילו אם ילד להורים כאלה יגדל בשכונה הכי טובה הוא לא יינצל מהתוצאות המרות של קשר כזה והשלכותיו.
 
הנה עוד מקור, דבורה: "רבי אליעזר אומר: יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך, ואל תהי נוח לכעוס…" (אבות ב, ט"ו). ה"מדרש שמואל" אומר משהו יפה על עניין זה: אדם יכול לחשוב שזה לא הוגן שהוא מכבד אדם שאינו מכבד אותו. כדי לתקן זווית ראיה שגויה זו ה"מדרש שמואל" מסביר: "תן לכבוד שאדם אחר מקבל מהזולת שיהיה מיוחד ויקר כמו הכבוד שאדם נותן לאחרים…"
 
רבי נחמן מברסלב מייעץ לנו לראות כבוד שמים כדבר הרבה יותר חשוב מכבודנו שלנו.
 
כאשר תדברי עם ילדייך, דבורה, זכרי כמה כבוד את מעניקה לבורא עולם כשאת אוהבת את ילדייך בלי שום תנאי. כי עם אמונה, אפשר לעשות הכל!
 
אם ברצונך להתחזק עוד בנושא, אני ממליץ לך ולקוראים לקרוא את ספרו של הרב שלום ארוש בתחום חינוך הילדים – חינוך באהבה.
 
בהצלחה רבה.
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה