זה חלק מהמסע

לא משנה באיזה מסע נבחר, הדבר החשוב הוא מה לקחת איתנו בתיק הנדודים. מתקשים להחליט? רבי נחמן מברסלב מכוון אותנו למה שנחוץ לנו למסע.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 05.04.21

הרבה פעמים אנחנו נוהגים לכנות דרכים שונות בחיינו "כמסע" .
 
יש מגוון רחב של מסעות – רוחניים, פנימיים, טיולים ועוד. לא משנה באיזה מסע נבחר בחיינו, שכן זה רק חלק ממסע אינסופי, הדבר החשוב הוא התובנות וההתבוננות שאנו מקבלים בדרך.
 
בזמן האחרון אני שומעת הרבה סיפורי חיים של אנשים מיוחדים שמגיעים אלי לאימון. כל אדם הוא עולם שלם בפני עצמו. אין מה לומר, זאת חוויה מדהימה – לראות איך הדברים שחווינו בחיינו והרגשנו מגיל קטן משפיעים על החיים שלנו כבוגרים.
 
אתם יודעים, עם ישראל הוא מיוחד! (בטח, איזו שאלה). כשמתבוננים ומקשיבים לאנשים הסובבים אותנו עם אמונה, רואים את ההשגחה הברורה והמתוקה של בורא עולם על ילדיו לאורך כל הדרך.
 
כשיוצאים למסע, הדבר החשוב שצריך להצטייד בו היא האמונה, מכיוון שהיא הדבר הכי נחוץ בתיק הנדודים שלנו, הדבר שמחייה ובונה את הכלים לקבל את השפע אותו אנו כל כך צריכים, שהשפע שמעניק לנו בורא עולם.
 
אבל יותר מכל, מסיפור לסיפור, אני מתמלאת בגעגועים, הערכה והתפעלות מרבי נחמן מברסלב, על כל העצות והדרכים להתמודד עם מה שעובר עלינו בחיים שהוא נתן לנו.
 
עוד מאמרים בנושא:
מילה של רבי
הרופא של הנשמה
טירונית אומן
מכתב לרבי נחמן
 
הרבה פעמים אנחנו מרגישים תקועים או אבודים במסע החיים, לא מבינים בכלל איך התחלנו אותו. במצבים כאלה אני מנסה לאתר את העצות של רבי נחמן, את הדיבורים המרגיעים והמנחמים שלו. לא מזמן זה קרה ותורה קפ"ח (מספרו ליקוטי מוהר"ן) עלתה לה בראשי:
 
"דע, שצריך לנסוע להצדיק לחזור על אבידתו, כי קודם שיוצא לאוויר העולם, מלמדין ומראין לו כל מה שצריך לעשות ולעבוד ולהשיג בזה העולם, וכיון שיצא לאוויר העולם מיד נשכח מאיתו כמו שאמרו רבותינו ז"ל, והשכחה היא בחינת אבידה…וצריך לחזור ולבקש אבדתו, והאבידה שלו היא אצל הצדיק…"
 
בחיים שלי יש חיים לפני אומן וחיים אחרי אומן.
 
אחרי הביקור אצל רבי נחמן אני מרגישה שאני באמת חיה את החיים, ולא עוברת דרכם. דבר זה לכשעצמו, עבורי, היה תחילתו של מסע אמיתי.
 
ובחיים, כמו שכולם יודעים, או שכך לימדו אותנו שצריך להיות, יש מסלול בו אנו צועדים: גן, בית ספר, תיכון, צבא, לימודים לתואר, עבודה… כל אחד לפי העניין שלו. יש יעד. וברגע שהוא מושג, אוטומטית הוא מפנה מקום ליעד חדש. וזה לא נגמר. זה מזכיר לי את מה שרבי נחמן מספר במעשה מחכם ותם.
 
את מה שהוא מספר שם אפשר לראות אצל רוב האנשים שאני פוגשת באימון. כולם סובלים מחוסר סיפוק במה שהם עושים, במה שכבר קיים, כלומר במה שיש. או, שאין להם את היכולת לדעת ולהגדיר את הדבר "הבא" שהם רוצים. שוב, חוסר הסיפוק יכול להוציא את האדם מהדעת, הוא רק רוצה עוד ועוד, מסמן ומגדיר עוד יעדים ומטרות, ועדיין, לא מסופק ושמח משום דבר. בנקודות האלה מתחיל הבלבול לכרסם בליבנו ובראשנו.
 
צריך משהו שיהפוך את חווית המסע למתוקה יותר.
 
ספרו של הרב שלום ארוש – בגן החכמה, הוא בדיוק הדבר. הרי כל עניין ההתחכמות וחוסר הסיפוק שנובע ממנה, הם הצרה הגדולה שלנו, הם המעכב הגדול, המחסום, בדרך שלנו.
 
מאמרים נוספים:
אומן, כל השנה
מלאכים מאומן
אומן, אומן
 
אם זכינו להגיע לרבי נחמן, אז יש לנו גם מדריך נאמן שסולל את הדרך ועושה אותה חלקה יותר עבורנו.
 
המילה מסע נשמעת כמו המילה משא, מטען. לכל אחד יש את המטען שלו בחיים. לאחד זה כבד, לשני יותר קל. אבל לכל אחד יש את החבילה שלו. המסע שלנו יכול להיות קשה מנשוא אם אנחנו בוחרים לשאת אותו לבד.
 
זכינו בצדיק שהוא רחמן. רבי נחמן הוא מרפא הנשמות. לכל אחד הוא נותן את התרופה הייחודית שלו. נסיעה אחת עם מילוי הוראות הרופא: נתינת צדקה, אמירת תיקון הכללי על ציונו, אחר כך וידוי דברים (חשבון נפש, או כפי שרבי נחמן מכנה פועלה זו: התבודדות) – כל אלה יפתחו לנו דרך חדשה ונקייה לגמרי.
 
התחדשות והתרגשות, חום ואהבה, זה מן המעט שמרגישים שם. וכל אחד לפי הצורך שלו מקבל מהצדיק. צריך לבוא עם רצון לקבל ולב רחב, על מנת להכיל את הדברים הנפלאים שרבי נחמן מחלק למי שמגיע אליו.
 
"כל החסרונות שיש לאדם, הן בפרנסה, הן בבריאות הגוף וכו', כולם אי אפשר להשלימם ולמלאותם כי אם על ידי הצדיק ורב האמת שנלווה אליו,כי שלמות החסרונות הוא על ידי אנחה וגנוחי, שמתאנח על החיסרון, כי האנחה של איש הישראלי יקרה מאוד, כי על ידה ממשיכין הרוח חיים להשלים החיסרון שמתאנח עליו;אבל זה הרוח חיים להשלים החיסרון מקבלין רק מהצדיק שדבוק בהתורה, ששם הרוח חיים". (ליקוטי מוהר"ן תורה ח, א ).
 
לא סתם קוראים לו רבי נחמן – הצדיק שבאמת מנחם ומרגיע, וכל מילה שאכתוב לא תצליח לתאר את החוויה העצומה הזו. אבל אפשר לסכם את זה במה שאמר רבי נחמן בעצמו: "אני נהר המטהר מכל הכתמים" (חיי מוהר"ן).
 
כל מי שמרגיש תקוע, מבולבל, כל מי שרוצה להצטרף לנהר המדהים של רבי נחמן, שרק הולך וגדל מרגע לרגע, פשוט מוזמן. הצדיק כבר יקבל אתכם ויזריח עליכם את השמש מחדש במסע הפרטי שלכם.
 
מוקדש באהבה לרב שלום בן ימנה ולרבינו – רבי נחמן בן פייגא, ששינו את מסע חיי והפכו אותו למה שהוא היום. וכמובן, להצלחת עם ישראל.
 
תודה רבה לך בורא עולם, אבא יקר שבשמים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה