העיקר הבריאות והסבלנות

"גם זה יעבור", אומרים לנו כשאיזו מחלה באה לביקור לא רצוי במחוזותינו, אבל השאלה היא מתי? נכון שהבריאות היא עיקר, אבל לא פחות ממנה, הסבלנות.

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 05.04.21

"גם זה יעבור" אומרים לנו, או שאנחנו אומרים לעצמנו, כשאנו חווים משהו או כשאיזו מחלה באה לביקור לא רצוי במחוזותינו. החום שמטפס עד לקודקוד, הרעידות, השיעול, הכאבים, והמנוחה הבלתי נסבלת במיטה כשלצידנו כוס תה מהביל, ובדרך גם מרק חם.
 
ריפוי, החלמה ושיקום הם תהליכים שדורשים זמן. לוקח זמן לרקמות הגוף להתרפא, לאיברים לחזור לתפקוד תקין, ובכלל לאיזון הגופני לשוב לקדמותו.
 
אותו כלל חל גם כשמדובר בריפוי ה"אתה" הפנימי – ריפוי הנפש, שהוא חלק עיקרי בתהליך הריפוי הכללי שלך. השמחה, הכוחות המחודשים והצמיחה האישית יבואו עם הזמן. תוכל להקל על תהליך השיקום וההחלמה שלך אם תכיר ותפנים את העובדה שאתה עשוי לחוות בדרך עליות וירידות רבות, מבחינה גופנית, נפשית, רגשית ורוחנית. אתה מתחיל להרגיש טוב יותר וחוזר לאט לעצמך ומתקדם, ופתאום אתה מוצא את עצמך מתדרדר וחוזר שוב אחורה, אולי אפילו למקום בו התחלת. עליות וירידות רבות כאלו יכולות לקרות גם במהלך יום אחד!
 
אל תניח לירידות ולמכשולים בדרך להפיל אותך לייאוש. הגוף, מטבעו משתקם ומבריא דווקא מתוך מחזורים של התקדמות ונסיגה. כך גם במישור של הנפש, הצמיחה והשיפור מלווים לא פעם בחוסר יציבות רגשית, במצוקה ובמועקה רוחניים וכדומה. בצורה זו, מרכזת הנפש את המשאבים שלה לקראת התקדמות והתפתחות נוספים. שפל הוא סימן שהיית קודם בעלייה. שפל גם יכול להיות סימן שאתה עומד על סף עליה והתקדמות לשלב גבוה יותר בחיים.
 
מאמרים נוספים בנושא
הרמב"ם ממליץ
כואב? מה זה אומר?
מה יעשה אותי שמח?
 
כשאתה משלים עם אפשרות של זמנים קשים בתהליך, תוכל לעבור אותם ביתר קלות. לשלמה המלך ע"ה, החכם מכל אדם, הייתה טבעת שבה היו חקוקות המילים "גם זה  יעבור". הוא רצה להזכיר לעצמו כל הזמן שהקשיים, הכאב והסבל שאנו עוברים בעולם הזה הם זמניים. הסבלנות שלך והמוכנות להתמודד עם הקשיים יעזרו לך רבות בתהליך השיקום וההחלמה.
 
ביום טובה וביום רעה
 
"ביום טובה היה בטוב, וביום רעה ראה…" (קהלת ז, י"ד).
 
כדי להתמודד עם העליות והמורדות הבלתי נמנעים שבתהליך השיקום וההחלמה, יש צורך בפיתוח שתי מיומנויות יסוד. הראשונה – המיומנות למצות את המרב מהמצב כשהוא טוב יותר ואתה נמצא בעליה – "ביום טובה", והשנייה – היא המיומנות לחיות נכון כשהמצב פחות טוב ואתה נמצא בירידה – "ביום רעה".
 
"ביום טובה" – משתמשים במיומנות הראשונה, שהיא היכולת לחיות, ליהנות מהמצב העכשווי שלך ולמצות את היתרונות שלו, בלי לחרוג מגבולות הכוח האמיתי שלך. העניינים מתקדמים בסדר, אתה מרגיש בריא יותר, חזק יותר ובטוח יותר בעצמך. בזמן כזה אתה עלול להתפתות לעשות יותר ממה שמותר לך: זאת אולי כדי לשכנע את עצמך שאתה בריא יותר ממה שאתה באמת ושאין כבר צורך להיזהר ולהגביל את עצמך. אתה חייב לעמוד בפיתוי כדי להימנע מדברים שיכולים לקלקל את ההתקדמות שהשגת עד עכשיו.
 
"ביום רעה" – כשהמצב הוא פחות טוב צריכים להשתמש במיומנות השנייה, שהיא היכולת לחיות נכון למרות שהעניינים לא כל כך מסתדרים. אתה סובל, כואב לך, אתה מרגיש שאתה לא מתקדים ואפילו נסוג לאחור. אולי יש לך רגעים של תסכול ואולי אפילו של ייאוש. גם אם אתה מפחד ומדוכא, עשה כל שביכולתך לא לשקוע בייאוש עמוק. כאן אתה צריך להפעיל את המיומנות של "יום הרעה": לנסות להבין מה מציק לך. נסה לחשוב על הדבר המיידי ביותר שתוכל לעשות כדי לשנות, ולו במעט, את מצב הרוח שלך ברגע זה. גם אם אתה מרגיש חסר אונים, עשה מאמץ למצוא פתח דרכו תוכל לראות משהו משמח שאולי אפילו יעלה חיוך על פניך. בכל מקרה, יש לזכור שבורא עולם הוא המנהל את העולם ושכל מה שעובר עלינו – בא לנו מידיו, ובודאי שהכל רק לטובה!
 
אלוקים, אני והמחלה הכרונית
חושבים חיובי, חיים בריא
רפוא ת הלב
 
המאמץ לחפש אחרי נקודות  טובות ואור בכל מצב – ביום טובה וביום רעה, בעליה ובירידה – הוא המפתח להשגת השמחה, ושמחת הנפש היא המקור לרפואה ולהחלמה מחולי בגוף או בנפש. ככל ששירת הנשמה שמחה וחיובית יותר, יותר חיות ומרץ מוזרמים לכל תאי הגוף. כל מנגינה נוצרת מתוך עליה וירידה! המוזיקאי עולה ויורד, פשוטו כמשמעו, בסולם התווים, וכך הוא בונה את הלחן. בין אם הוא עולה ובין אם הוא יורד בסולם, הוא תמיד מחפש את הצלילים הטובים – זוהי אומנות היצירה המוזיקאלית.
 
כך גם אתה, עשה מאמץ לחיות את החיים שלך כמו המנגן, בין אם אתה "עולה" ובין אם אתה "יורד", חפש את "הצלילים" הטובים, נקודות הטוב והאור. חפש את הטוב בכל מקום. הטוב של בורא עולם נמצא בכל מקום, בכל זמן ובכל מצב, גם במקומות האפלים ביותר, גם ברגעים הקשים ביותר. "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הינך" (תהלים קל"ט, ח).
 
לפעמים, המוצא המיידי מייאוש וממצב רוח רע הוא על ידי חוש ההומור. בדיחה טובה, שיר קולני או כל דבר שיכול להצחיק, מבלי לפגוע באחרים כמובן, מעלה חיוך על השפתיים ומפיג את המתח. אם קשה לך להשתחרר מהדיכאון, נסה לשמח מישהו אחר בחיוך, במילה טובה או במחווה משמחת כשלהי – זה כשלעצמו יחמם לך את הלב.
 
גם כשאין לך אפשרות לעזור למישהו בצורה מעשית מיד, תוכל להחזיק קופת צדקה לידך. כשאתה מרגיש שאתה בשפל, תרום מטבע או שתיים לקופת הצדקה. הדאגה לאחרים במעשי צדקה וחסד פותחת ערוץ דרכו מאירים טובו וחסדו של בורא עולם את הנשמה שלך.
 
"ואפילו מי שהוא במדרגה התחתונה לגמרי, חס ושלום, אפילו אם מונח בשאול תחתיות, רחמנא לצלן, אף על פי כן אל יתייאש עצמו ויקיים "מבטן שאול שיוועתי" (יונה ב) ויחזיק עצמו בכל מה שיוכל… ולא יתייאש בשום אופן בעולם, אפילו יעבור עליו מה, ואיך שהוא אפילו אם נפל למקום שנפל, רחמנא לצלן, מאחר שמחזק עצמו במה שהוא, עדיין יש לו תקווה לשוב ולחזור אליו יתברך" (רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן ח"ב, ע"ח).

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יעל

ל' כסלו התשע"ה

12/22/2014

איך יוצרים קשר עם הכותב/ת??

2. יעל

ל' כסלו התשע"ה

12/22/2014

3. נחמה

כ' שבט התשע"ד

1/21/2014

תודה הכתבה מרפאה כי נכתבה באהבה ובחמלה אמיתית לבריאות

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה