קדיש וגוג ומגוג

מה הקשר בין תפילת הקדיש למלחמת גוג ומגוג? ואיך היא קשורה לאירועים המתרחשים על כדור הארץ בימינו? הווארד מורטון מסביר.

4 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

מה הקשר בין תפילת הקדיש
למלחמת גוג ומגוג? ואיך היא
קשורה לאירועים המתרחשים
על כדור הארץ בימינו? הווארד
מורטון מסביר.
 
 
נניח שהייתם אחד המתחרים בתוכנית בה כל תשובה נכונה הייתה מזכה אתכם בסכום כספי אגדי. ונניח שהגיעה השאלה בהא הידיעה, זו שאמורה לזכות אתכם במאה אלף שקלים מרגע הישמע הגונג!… "האם תפילת קדיש אותה אומרים אנשים אבלים", פונה אליכם המנחה בארשת פנים רצינית, "קשורה רק לעניין אבלות או גם למלחמת גוג ומגוג?"
 
אם תאמרו שהיא קשורה רק לעניין אבלות… בזה הרגע הפסדתם 100,000 שקלים!
 
אנשים אבלים אכן אומרים את הקדיש במשך תקופת האבלות במשך מאות שנים בהלוויות, בבתי כנסיות אחרי אמירת דברי תורה או תוך כדי התפילה, אך אם תתבוננו במילות הקדיש תגלו שאין בה שום סימן שקשור לאבל, לוויות או כל דבר קרוב לזה. ללא ספק, זו התפילה בהא הידיעה לעילוי נשמת קרובינו, אבל היא הרבה יותר תחינה ובקשה לגאולה השלמה של עם ישראל ולתקופה הכה נכספת – לחיים בעידן המשיח.
 
כבר חצי שנה שאני אומר את הקדיש בבית הכנסת, כל יום שלוש פעמים בתפילות ואחרי כל דבר תורה לעילוי נשמת אימי ע"ה. מילות הקדיש, שנאמרות בשפה הארמית עוררו בי עניין – מה המשמעות שלהן? מה הן אומרות? למה הן מתכוונות? ובעיקר תפסו אותי המילים "יתגדל ויתקדש שמיה רבא". בסידור יש לרוב תרגום האומר 'לגדל ולקדש את שמו הגדול של בורא עולם'. אף פעם לא נתתי משקל למילות הקדיש, מה גם שלא הבנתי אותן. אבל כשאומרים את התפילה הזו כל יום כמה פעמים ביום זה כבר עושה בפנים משהו. רציתי לדעת מה עומד מאחורי 'הקדיש'.
 
מאמרים נוספים בנושא:
דור  המשיח
משיח עכשיו – הדרך הקלה!
סעודה שלישית וחבלי משיח
 
התפנית הייתה בעיקר כשהבנתי מהיכן באות שתי המילים הראשונות של הקדיש, ושהן ממש מכוונות ומתייחסות לאירועים המפחידים שקורים בימינו.
 
שתי המילים הראשונות לקוחות מהכרזה של בורא עולם לנביא יחזקאל: "והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיניי גויים רבים וידעו כי אני ה'" (ל"ח, כ"ג). כל העולם כולו יכיר בגדולתו וקדושתו של בורא עולם! והכרזה זו תתרחש אחרי שמלחמת גוג ומגוג תגיע לשיא הפיצוץ שלה. וכפי שמנבאים הנביא יחזקאל (שם) והנביא זכריה (ד), גוג – מנהיג אומת ארץ מגוג, יחבור לעמים רבים בקשר ברית כדי לכבוש את ארץ ישראל ועם ישראל. אולם בורא עולם יעשה שהם יילחמו אחד בשנים ויהרגו אחד את השני "בחרב", כפי שאומרת הנבואה, ויהיה רעש גדול על אדמת ישראל ואז בורא עולם יקיים את שהבטיח: "ונשפטתי איתו בדבר ובדם וגשם שוטף ואבני אלגביש וגופרית אמטיר עליו ועל אגפיו ועל עמים רבים אשר איתו" (שם). כך מסתיימת מלחמת גוג ומגוג, ומיד "והתגדלתי והתקדשתי ונודעתי לעיניי גויים רבים וידעו כי אני ה'". ואז יתחיל העידן לו כולנו מייחלים ומצפים – עידן המשיח.
 
רש"י, הפרשן הגדול של התורה, אומר שמלחמת גוג ומגוג תתקיים ב"אחרית השנים" (שם, ח). צדיקים גדולים היום אומרים שאנחנו חיים בזמן היסטורי זה של אחרית השנים, שגם נקרא "אחרית הימים", הזמן של לפני בוא משיח.
 
על פי דברי הרב אברהם יהושע גרינבוים, מחבר ומתרגם ספרים רבים בחסידות ברסלב, נבואתו של הנביא יחזקאל על גוג ומגוג מלמדת אותנו "שתקיפת האומות תתרחש אחרי ההתקבצות של עם ישראל, או חלק גדול ממנו… ונראה שהכוונה היא לתקופה שלנו, בה בפעם הראשונה אחרי אלפי שנים רוב היהודים בעולם נמצאים בארץ ישראל!"… וזה אומר, שמלחמת גוג ומגוג יכולה לקרות בימינו אנו.
 
רבים אומרים שהמלחמה הפיזית של גוג ומגוג נגד העם היהודי כבר הייתה, ושהפגיעה הקשה שלה הייתה בימי השואה הקשים. אם כך, מלחמת גוג ומגוג היא מלחמה רוחנית איתה כל אחד, וכל העם כולו, מתמודד, סכנה איומה לעקירת העם מדרך התורה (היום יותר מתמיד המלחמה בתורה מוחשית), מעקירתנו מארץ ישראל (גם זה מוחשי וברור), ויותר מכל – מהקשר שלנו עם בורא עולם (וזו מלחמה תמידית שהיום אנו חווים אותה בעוצמה חזקה).
 
ישנם האומרים שמלחמת גוג ומגוג הפיזית עדיין לא התרחשה, בעיקר בגלל שכל העולם צופה על התפתחות הנשק הגרעיני באירן.
 
הקרב  האחרון
קדיש  על סבא שמואל
מחכים  למשיח
מחבואים  עם משיח
 
מעיין לגלות, שאחת האומות, אומת מפתח, שהנביא יחזקאל ראה אותה חוברת לגוג בדרכו לישראל היא פרס (כיום אירן) – "פרס כוש ופוט איתם כולם מגן וכובע" (שם, ה).
 
ועל פי דיווח מלפני שנה באחד מאתרי חדשות עולם היהדות, שהביא את דבריו של הרב משה וולפסון שליט"א בכינוס מיוחד בו הוא אומר: "מדוע כולם אדישים? מדוע כולם עסוקים בשטויות? האם איננו שומעים את האזעקה? איננו יודעים שצריך לבקוע רחמי שמים לבקש רחמים מהריבנו של עולם? …חז"ל אומרים שבזמן שמלך המשיח יבוא כל העמים ילחמו זה בזה, והניצוץ שיבעיר את המלחמה יהיה מלך פרס שבימינו הוא אירן, שיתגרה במלך ערבי, שבימינו זה ערב הסעודית, כפי שקורה היום. חז"ל אומרים שפרס תשמיד את כל העולם והיהודים יהיו במצב קשה, אלא שאז בורא עולם יאמר 'אל תיראו הגיע זמן גאולתכם'. לא צריך להיכנס לפאניקה, אנו מאמינים שהשם יעשה לנו ניסים, הגיע זמן הגאולה, וצריך להתכונן לגאולה". וגם, שאנחנו חיים היום בתקופה מאוד חשובה, בנקודה היסטורית עצומה ובעלת משקל, לכן עלינו להתכונן לתקופה הבאה עם אמונה והרבה ביטחון בבורא עולם!…"
 
למרות שנראה כי ישראל עומדת להיות (יותר מתמיד) במרכז העניינים בזמן מלחמת גוג ומגוג, הרבה אנשים מרגישים שישראל, ארץ האמונה, תהיה בטוחה ומוגנת לעם ישראל יותר מכל מקום אחר בעולם, אם חלילה תפרוץ מלחמה או שתהיה התרחשות גלובלית.
 
כל זה הופך את תפילת הקדיש לדחופה מאוד. זהו זמן שבו צריך להתחנן ולבקש מבורא עולם שיעזור לנו בימים של חבלי משיח, לפני בואו, ולגדל ולקדש את שמו של בורא עולם ושכולם יכירו אותו, את משיח ואת בית המקדש השלישי והאחרון. זאת לא תפילה על עתיד עלום ורחוק, זאת תפילה של היום, כאן ועכשיו.
 
אז אולי אחת הסיבות שאבלים מתפללים את תפילת הקדיש היא כדי להעלות את נשמת יקיריהם, בעוד אנו מתחזקים באמונה ובביטחון בבורא עולם, בניסים ובחסדים העצומים עכשיו ובגאולה, ולבקש ממנו שיחיש לנו את המשיח, את תקופת האור העצומה הזו, את השלום, ושכולם ידעו ויכירו את בורא עולם. וכמובן, לגרום לעוד רבים וטובים לענות "אמן, יהא שמיה רבא מבורך לעלם ולעלמי עלמיא" (אמן, יהא שמו של בורא עולם מבורך לעולם ולעולמי עולמות!).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה