טעות או הפרעה?

בדרך הקשה למדתי שאצל נרקיסיסטים הכל בסדר מבחינתם, ואין דבר כזה שהם אשמים. מה שאומר, שתמיד ובכל מצב וכל הזמן הכל תמיד באשמתכם!!!

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

בדרך הקשה למדתי שאצל
נרקיסיסטים הכל בסדר מבחינתם,
ואין דבר כזה שהם אשמים. מה
שאומר, שתמיד ובכל מצב וכל
הזמן הכל תמיד באשמתכם!!!
 
 
שאלה: כמה נרקיסיסטים צריך כדי להחליף נורה?
תשובה: אחד, אבל שכל העולם יסתובב סביבו…
 
בבוקר של שבוע שעבר משהו מאוד מוזר קרה לבעלי ולי. היינו בדרכנו חזרה מהקניות בסופר המקומי, נסענו לאט מאוד מכיוון שזה היה 'זמן בית ספר' – הילדים יוצאים לבית הספר, וילדים בזמן כזה יכולים להיות כמעט בכל מקום או פינה.
 
בעלי נסע מאוד לאט. כשהגיע לאחת הכיכרות בשכונה, קרוב לבית, הוא אפילו האט עוד יותר. השמש של שעות הבוקר המוקדמות מכה ישר בפנים, בנוסף לכך שהשמשה הקדמית של הרכב הייתה מאוד מלוכלכת, לכן הוא לא ראה את מה שאני ראיתי: אישה בת חמישים פלוס, שהתעלמה מכל התמרורים, השלטים וההוראות הבטיחות בדרכים, ופשוט חצתה את הכביש ישר לפני הרכב שלנו.
 
זה היה ממש מוזר. אני שוב מודה לבורא עולם שבעלי נסע פלוס כל הנסיבות – שמש ושמשה מלוכלכת, מכיוון שלא היה לו שמץ של מושג שאישה חוצה את הכביש, למרות שלא הייתה לה זכות קדימה, לפחות במקרה הזה. מה גם, שאי אפשר היה לפספס את הרכב, היא ראתה אותו אבל המשיכה לה להנאתה וברגיעה לחצות את הכביש כאילו אנחנו אוויר, ישר לקדמת הרכב (ראיתי שהיא הסתכלה עלינו).
 
"תעצור! תעצור!" צעקתי לבעלי. שניות בודדות חלפו עד שהוא הבין בכלל במה מדובר ולמה צעקתי. מרחק נגיעה מפגיעה שלא קרתה. האישה המשיכה לצעוד כאילו כלום לא קרה, כאילו רכב לא אמור היה להעיף אותה מי יודע לאן…
 
מאמרים נוספים בנושא:
התאונה
כמה שווה כוס קולה?
בריא ונורמאלי
סליחה! יו, זה עובד!
 
במקרים כאלה, לרוב, אדם במעבר החצייה מגיב בצורה כלשהי, נרתע לאחור או קופא במקום, או מגביר את קצב ההליכה שלו אפילו לריצה כדי להימנע מפגיעה חלילה. אבל היא לא עשתה שום דבר, גם לא הראתה סימן שמשהו כזה עומד לקרות. כלום. וזה היה באמת מוזר, כמו בהילוך איטי של כמעט תאונה. ברגע שבעלי לחץ על הברקס, היא המשיכה בהליכה שלה לצד השני של הכביש בלי להעיף אפילו מבט חטוף על הרכב.
 
למרות שלא החלפנו שום מילה איתה, הגישה שלה הייתה מזעזעת, כמו שלט ניאון מהבהב בצבעים מזעזעים מעל ראשה: "אני לא עשיתי כלום!". היא כל כך הייתה בטוחה בעצמה שהיא צודקת ומה שהיא עושה זה הדבר הנכון, עד שלא היה אכפת לה לחצות כביש שרכב נוסע עליו קרוב אליה.
 
לפני שגיליתי שישנה הפרעה העונה לשם – הפרעת אישיות נרקיסיסטית, התגובה של האישה הזו באמת הצליחה לבלבל אותי. בסדר, מי מאיתנו, לפחות פעם בחייו, לא חצה את הכביש כשהוא מסכן את עצמו? אבל כמו שאמרתי, אם פתאום רכב מגיח מאיזה סיבוב, אפילו אם אתם בעיצומה של חציית הכביש, ואתם בטוחים במאת האחוזים שאתם אלה שצודקים תגיבו בצורה כלשהי, נכון?
 
התשובה הכל כך מתבקשת היא: כן, ברור שזה מה שהייתם עושים, אם אתם אנשים נורמאליים.
 
אבל כמו שלמדתי בדרך הקשה, נרקיסיסטים רחוקים מלהיות אנשים נורמאלים. אחת מנקודות המפתח לגביהם היא, שהם באמת מאמינים שהם לא יכולים לעשות רע למישהו. אם אתה לא מקבל את העובדה שאתה עושה משהו (כל דבר) לא טוב, לפחות לפעמים, לא תשנה את ההתנהגות שלך. אצל הנרקיסיסטים החוליה המקשרת בין המעשים שלהם ובין התוצאה השלילית, שנגרמת כתוצאה מכך, שבורה לחתיכות.
 
עשיו והנרקיסיזם
כל מה שמיותר
עולם הפוך ראיתי
למי יש זכות קדימה?
 
אז זה העניין, הם יכולים להטעות ולהוליך שולל אנשים (לרוב בני משפחה קרובים) ולהתנהג אליהם בצורה מזעזעת שנים על גבי שנים, והם עוד יהיו מופתעים לחלוטין אם מישהו יבוא ויאמר להם, 'חבוב, לא רוצה יותר שום קשר איתך'.
 
אם היינו עוסקים בדיון על אנשים נורמאליים, מיד היינו מגיעים לנקודה של 'ממשיכים או חותכים', ואז הייתם מסבירים גם למה – כי נפגעתם מהאדם מולכם, כי הוא לא מתחשב, כי הוא גורם לכם צער וכן הלאה. ואם האדם מולכם מעוניין להמשיך את הקשר הוא יתקן וישפר את הטעון תיקון, אפילו במעט, אך עיקר הכוונה תהיה הרצון להשתנות.
 
אבל לא נרקיסיסטים.
 
כי אצל נרקיסיסטים הכל בסדר מבחינתם, הכל נכון, ואין דבר כזה שמשהו לא בסדר או באשמתם. מה שאומר, שתמיד ובכל מצב וכל הזמן הכל תמיד באשמתכם!!! לכן קשר עם אנשים כאלה הוא הנוסחה "המוצלחת" והחזקה ביותר לדיכאון, עצבות ושאר רגשות שליליים, כאלה שגם אני נתקלתי בהם לא מעט.
 
כן, כולנו חוטאים, כל הזמן. אף אחד מאיתנו לא מושלם. ככל שנכיר יותר את עצמנו, בעיקר בעזרת התפילה האישית(ההתבודדות, כמו שרבי נחמן מברסלב מכנה אותה) כך נצליח להיות יותר כנים ומוכנים להודות בטעויות שלנו, ובהרבה מהן.
 
זה הבסיס והיסוד של מצוות התשובה. אבל נרקיסיסטים, אפילו 'המעודנים' שבהם, לא יהיו מסוגלים להתחרט או לעשות תשובה על מעשיהם, הם לא מסוגלים לשנות את המצב, הם לא 'ירדו על הברכיים' ויודו שהם רחמנא לצלן לא עלינו עשו טעויות בחיים כמו כל בן אדם שפוי ונורמאלי, גם אם החיים שלהם מונחים על הכף.
 
יש שתי דרכים להתמודד עם נרקיסיסטים: הראשונה, להתרחק מהם כמו מאש. והשנייה, להתפלל עליהם, והרבה. למה? כי כשאנשים מרגישים שהם 'מושלמים', לכן הם לא מסוגלים לעשות טעויות, זה אומר שהם רחוקים מאוד מאוד מבורא עולם, ואתם תוכלו לעשות איתם חסד נפלא, אפילו מרחוק.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יהודי

ו' טבת התשע"ד

12/09/2013

מניסיון. לצערי, ושוב לצערי מניסיון של אישיות נרקסיסטית קרובה, תארת במדוייק אין אצלם עניין של עצירה, חשבון נפש, יראת שמים, קבלת עול מסמכות כלשהי. והסיבה הם צודקים יודעים הכל הכי טוב. ולכן אי אפשר (חוץ ממשפחה שאין כל כך ברירה) לשמר את הקשר איתם, כי הערה אחת, עצירה אחת ומחשבה איך ולמה הם נהגו כבר גורם לניתוק הקשר. אי מי שיעיז להרהר על התנהגותם כבר נשרף בעיניהם ולכן התשובה היא להתרחק כי אין להם תיקון!! ה' ישמור. בכתבה שלך תיארת את הנרקסיסט בעדינות, לרוב לגור איתם זה גיהנום בעולם הזה.

2. יהודי

ו' טבת התשע"ד

12/09/2013

לצערי, ושוב לצערי מניסיון של אישיות נרקסיסטית קרובה, תארת במדוייק אין אצלם עניין של עצירה, חשבון נפש, יראת שמים, קבלת עול מסמכות כלשהי. והסיבה הם צודקים יודעים הכל הכי טוב. ולכן אי אפשר (חוץ ממשפחה שאין כל כך ברירה) לשמר את הקשר איתם, כי הערה אחת, עצירה אחת ומחשבה איך ולמה הם נהגו כבר גורם לניתוק הקשר. אי מי שיעיז להרהר על התנהגותם כבר נשרף בעיניהם ולכן התשובה היא להתרחק כי אין להם תיקון!! ה' ישמור. בכתבה שלך תיארת את הנרקסיסט בעדינות, לרוב לגור איתם זה גיהנום בעולם הזה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה